Det har gennem længere tid være diskuteret om man kan dokumentere ROI på de sociale medier, men det afholder ikke flere af de store danske virksomheder fra, at kunne se klare afkast af deres tilstedeværelse på de sociale medier. Selvom det kan være svært at aflæse direkte på bundlinjen, er de ikke tvivl om, at den tætte kontakt til kunderne er med til at sikre bl.a. konkurrencemæssige fordele. Såsom relationer, branding, præference m.m.

ArlaArla som herhjemme er blandt pionererne, har længe arbejdet strategisk med de sociale medier og er ikke i tvivl om, at de sociale medier betaler sig. Arla lægger vægt på den unikke mulighed for at indgå i dialog med deres interessenter samt muligheden for brugerinvolvering i udtænkningen og uviklingen af nye produkter og fremtidige forretninger.  Se Arla udtale sig om deres brug af sociale medier til Børsen TV her.

Ligesom Arla har SAS forstået at udnytte de sociale medier. SAS har haft stor succes med deres Facebook-side som er blevet en væsentlig del af SAS’ kundeservice. Facebook har blandt andet vist sig effektivt i forhold til at viderebringe information til kunderne, hvor man med meget få midler kan nå en stor målgruppe. For den direkte dialog mellem SAS og kunderne har man en politik om, at kunder der henvender sig på de sociale medier skal have svar på deres spørgsmål inden for 1 time og i krisetider 10 minutter. Læs mere om SAS’ brug af de sociale medier til kundeservice her.

DellPå den internationale bane er bl.a. Dell en af de helt store spillede på de sociale medier. Udover værktøjer som Facebook, Twitter og Flickr har Dell også haft succes med at integrere sociale elementer på deres website såsom brugeranmeldelser af deres produkter. En feature som Dell har målt til at øge omsætningen betragteligt.

I videoen herunder fortæller Adam Brown, Executive director for sociale medier fra Dell, om hvordan de bl.a. har målt en klar sammenhæng mellem dem som taler om deres produkter på de sociale medier, og dem som ender med at købe produkterne. Faktisk kan Dell måle omkring 20.000 samtaler om dagen som nævner Dell på de sociale medier – og det er, som de kalder det, en alletiders mulighed for indgå i dialog, belønne og evt. afhjælpe kundernes behov. I videoen fortæller Adam Brown desuden at Dell oplever at de sociale medier betaler sig, både på B2C markedet og på B2B markedet – for dem er medier som Facebook altså ikke udelukkende til for B2C markedet.

Dell’s tilgang til de sociale medier er “fish where the fishes are” – en tilgang vi ser flere og flere større virksomheder gøre brug af. Bl.a. har HP’s Social Media Strategy Manager, Lois Townsend, tidligere udtalt: “Increasingly, our customers are using social media to get their needs met. If we’re not there, we’re not meeting our customers’ needs”. Det virker altså som om, flere af de større virksomheder accepterer at de endnu ikke kan måle den præcise ROI på kroner/ører niveau, men derimod vælger at fokusere på at servicere kunderne hvor de nu engang er.

Se meget mere om Dell på de sociale medier i videoen herunder:

Dell: Winning in the Social Media Space, presented by Adam Brown from GasPedal on Vimeo.

Dell er ikke de eneste som ser klare sammenhæng mellem sociale medier og salg. Både Sony og IBM oplever god ROI på deres sociale medieindsats, hvilket du kan læse mere om her i artiklen Bevis på at sociale medier kan medføre salg.

Er du interesseret i tal og facts om ROI på de sociale medier bør du tage et kig på denne video: Social media ROI – socialnomics.

Vi vil meget gerne høre dine erfaringer omkring ROI på sociale medier – Er det noget I måler? I så fald hvordan? Og hvor ligger værdien for jer?

1 Svar
  1. Steffen Kirkegaard

    Hvis man vil se nogle cases som er fra mindre virksomheder så gå evt. her.

    http://ifln.se/smavirksomheder

    Så kan I selv se hvordan man som en meget lille enkeltmands virksomhed til en åbning af et større center i Malmø kan bruge sociale medier 🙂

Skriv en Kommentar