Skal du i gang med sponsering af indhold på LinkedIn, men er i tvivl om, hvor du skal starte? Vi har samlet en FAQ til sponsering på LinkedIn, som kan hjælpe dig i gang.

Hvordan opretter man en annoncekonto?

Du kan oprette flere annoncekonti, fx hvis du administrerer annoncering for en kunde, hvis du har flere sider eller lign.

Hvis du er ny annoncør:

  • Log ind på Kampagneadministrator.
  • Tryk på opret ny kampagne.
  • Vælg hvilken type annonce, du vil køre (tekstannonce eller sponsored content).
  • Klik på “Learn more” for at se en beskrivelse / billede.
    • Hvis du vil lave sponsored updates, skal du have en Company Page eller en Showcase Page.
  • Indtast navnet på din annoncekonto og vælg hvilken valuta, du ønsker at betale i.
  • Klik på ‘næste’, hvorefter du bliver ført videre til ‘Kampagneadministrator’. Her kan du oprette nye kampagner, annoncer samt administrere og justere kontoindstillinger.
  • Skal du tilføje endnu en konto, se afsnit nedenfor.

Hvis du er aktuel annoncør

 

  • Vælg din virksomheds navn eller webadresse.
  • Under kontonavn angives navnet på den pågældende konto.
  • Under valuta skal du vælge den valuta, som du vil afregnes i ved fakturering. Dvs. hvis du anvender LinkedIn’s mulighed for annoncering. Vigtigt: Du kan ikke ændre valuta, når kontoen først er oprettet.
  • Klik på Add account, og kontoen er oprettet.

Hvad er forskellen på tekstannoncer og Sponsored Content?

Sponsored Content: De annoncer, som vises i brugernes newsfeed, kaldes Sponsored Content. Disse annoncer kan tiltrække nye følgere til din LinkedIn side og er både synlig på desktop og mobile devices.

Tekstannoncer: Disse annoncer vises fx øverst på LinkedIn.com sider samt i højre kolonne, men ikke i selve newsfeedet. Man kan derfor diskutere effekten og synligheden af denne type annonce.

Hvad er Direct Sponsored Content?

Direct Sponsored Content er en form for Sponsored Content (se ovenfor) – forskellen er, at Direct Sponsored Content ikke ligger fysisk på jeres LinkedIn side. I stedet udarbejdes denne type kampagne direkte i annoncemodulet og vises kun i brugernes feed.

Hvordan udarbejder jeg Sponsored Content på LinkedIn?

Netop dette har vi lavet en guide til. Find vores guide til LinkedIn annoncering her.

Hvilket sprog skal jeg vælge, når jeg laver en kampagne?

Sproget er til dels afgørende for, hvem man kan målrette sin kampagne imod: Vælger man dansk, målretter man mod folk, der har valgt deres sprogindstilling på LinkedIn til at være dansk. Og dette gælder pt. kun for ca. 50 % af de danske brugere.

Vælger man derimod engelsk, har man mulighed for at ramme alle danskere, svarende til 2,1 millioner dags dato. Vi plejer derfor at anbefale, at engelsk vælges som sprog for kampagnen.

Tip: Det er vigtigt, at være konsekvent i valg af sprogbrug, da dine annoncer ellers ikke vil blive godkendt af LinkedIn.

valg af sprog til LinkedIn annoncer

OBS: Når sproget er indstillet for kampagnen, kan det ikke ændres igen.

Hvad er værd at vide om LinkedIn-annoncering?

  • Annoncerne fungerer som en auktion, hvor du byder på den relevante målgruppe.
  • Du bestemmer selv, om du vil betale CPC (cost pr. click) eller CPM (cost pr. thousand).
  • Du styrer selv din max pris.
  • Du sætter selv enten en slutdato eller samlet budget.
  • Du kan løbende ændre i dit bud eller i din målretning.
  • Du kan løbende se, hvordan det går med det gratis vs. betalte.
  • Det kræver, at du tilknytter et kreditkort.

TipLæs mere i vores guide til LinkedIn-annoncering.

Ud fra hvilke kriterier kan jeg målrette mine annoncer?

  • Lokation
  • Navngivne virksomheder
  • Branche
  • Virksomhedsstørrelse
  • Jobtitel
  • Jobfunktion
  • Anciennitet
  • Skills
  • Skoler
  • Degrees
  • Studieområde
  • Grupper som man er medlem af
  • Køn
  • Alder
  • Antal års erfaring.

Hvor mange skal der minimum være i mit segment?

Der skal minimum være 1000 personer i det valgte segment.

Kan jeg planlægge min kampagne til at udkomme på et bestemt tidspunkt?

Dette er pt. ikke en mulighed vha. LinkedIn’s eget system. Derimod fungerer eksterne systemer såsom Buffer og Hootsuite godt til dette formål.

Hvad betyder det, at annoncen er “Under review”?

Alle annoncer ses igennem af LinkedIn, før de bliver offentliggjort, for at sikre, at annoncerne følger LinkedIn’s guidelines for annoncering. Dette review vil blive foretaget hurtigst muligt og senest inden for 24 timer. Er der tale om en kampagne, hvor tidspunktet for lancering er en vigtig faktor, er det muligt at kontakte LinkedIn for at sikre, at kampagnen kommer til at køre hurtigst muligt.

Hvordan redigerer jeg i tekstannoncer?

  • Log ind på Kampagneadministrator.
  • Lokalisér den konto hvor kampagnen er oprettet og klik herpå.
  • Find kampagnen som du vil redigere og klik på kampagnens titel.
  • Klik på “Ads” eller “Annonce” på dansk.

 

  • Klik på Edit for at ændre i opslaget – her er det muligt at ændre i landing page URL, billede, overskrift samt beskrivelse.
  • Klik på Submit.

Skal jeg vælge Cost Per Click (CPC) eller Cost Per Impression (CPM)?

Der findes ikke noget entydigt svar på, hvorvidt du skal betale pr. klik eller pr. 1000 visninger, da det i bund og grund handler om indholdets budskab og formålet med kampagnen.

Som udgangspunkt kan man overveje, om man forventer, at mange vil klikke på det sponserede indhold, eller om få vil klikke. Er det fx ‘berigende indhold’, gratis “gave” eller noget i den dur, kan man forvente mange kliks, og det vil derfor give mening at betale for visninger og ikke for hver gang én person klikker. Omvendt er indholdet benhårdt kommercielt, vil der formentlig være færre der klikker, og det vil muligvis give mening at betale CPC i stedet.

Vores bedste råd er at teste forskellige budskaber og måder at opbygge kampagnen på.

Hvad er dit bedste råd til LinkedIn-annoncering?

Det hører vi gerne i kommentarfeltet herunder.

Hent endnu mere hjælp i LinkedIn’s egen FAQ til annoncering.

Berig dit netværk - del artiklen

Skriv en Kommentar

Relateret artikler

Nyhedsbrev

Få berigende artikler om digitalt salg og marketing.

Tilmeld

 

Digital Works

Måske noget for dig?

Professionel brug af Company Pagen

På dette heldags-kursus løfter vi niveauet og virksomhedens konkrete LinkedIn-udbytte signifikant gennem intens undervisning.
Læs mere her