LinkedIn er ikke kun til B2B

I dag bliver LinkedIn brugt flittigt og fungerer yderst effektivt på B2B markedet. Men det er ikke alene virksomheder på B2B markedet, der udnytter de mange muligheder på LinkedIn. Vi har her fundet 5 eksempler på B2C virksomheder, som gør det rigtig godt lige nu.

Vi ser allerede mange B2B virksomheder, som udmærker sig på LinkedIn med stor rækkevidde, frekvens og engagement. Disse virksomheder booster liv i deres content marketing indsatser, sikrer en aktiv tilstedeværelse på LinkedIn og kender de rigtige værktøjer, som gør, at de kan ramme deres målgrupper. Det, disse virksomheder har til fælles, er, at de laver regelmæssige opdateringer, allierer sig med de medarbejdere i virksomheden, som har et relevant netværk på platformen, til at øge synligheden og sprede virksomhedens budskaber. Og de udarbejder content, som både engagerer deres netværk samt opfordrer til diskussion og deling.

Det er dog ikke kun B2B virksomheder, som kan drage nytte af mulighederne for at dele indhold på LinkedIn. Når alt kommer til alt er succeskriterierne for B2B og B2C virksomheder nemlig ikke så forskellige.

Sidste år i juli måned interviewede LinkedIn over 600 medlemmer for at finde frem til, hvordan marketingfolk i B2C virksomheder kan udnytte LinkedIn’s potentiale bedst muligt. Her er et overblik over undersøgelsens resultater:

  • LinkedIn medlemmer er loyale brand advocates, som gerne betaler mere for et konkret brand, hvis de kan relatere sig til det.
  • Ifølge comScore’s 2013 Buying Power Index har medlemmer på LinkedIn næsten dobbelt så stor købekraft, som medlemmer på Facebook.
  • LinkedIn medlemmer er mere end dobbelt så tilbøjelige til at stole på oplysninger, som de finder på LinkedIn, sammenlignet med andre sociale netværk. Og det driver i høj grad salget fremad på LinkedIn.

5 gode eksempler på B2C virksomheder på LinkedIn

Nedenfor har vi samlet fem eksempler på B2C virksomheder, der gør det godt på LinkedIn.

1. 20th Century Fox
taken-3-blog

LinkedIn og 20th Century Fox lavede i samarbejde en innovativ marketing-kampagne, som skulle promovere den nye Taken 3 film. Kampagnen bestod i en video på YouTube med Liam Neeson, som i sin berømte Taken-rolle lancerer konkurrencen på LinkedIn. Vinderen modtager en personlig video med Liam Neeson, som promoverer vinderens talent eller kvalifikationer. I forbindelse med konkurrencen var der oprettet en Showcase Page, som konkurrence-deltagerne skulle følge, for at “vise sin interesse for at joine hans team” – herved deltog man i konkurrencen.

Derfor gør de det godt: Virksomheder, som 20th Century Fox i dette tilfælde, opnår højt engagement, og når samtidig deres målgruppe vha. kreative og tidsbestemte kampagner, som inviterer LinkedIn-medlemmer til at følge deres side (og i dette tilfælde til at downloade den film-relaterede GIF og tage ”den ultimative Taken quiz”). Siden eksisterer ikke længere, men endte med over 31.000 følgere. Læs mere om kampagnen og se videoen her.

2. Secret Deodorant

secret-deodorant

 

Secret Deodorant har udnyttet et varmt emne i medierne i øjeblikket – feminisme – og kapitaliseret herpå. Øverst på virksomhedens side findes et udklip af beskeder, som er henvendt til kvinder, som samlet set skal give et indtryk af deres ønskede budskab: ”Secret Clinical Strength holder dig 100% frygtløs på arbejdet. Tjek historierne, videoerne og indholdet nedenfor for at forblive frygtløs”.

Derfor gør de det godt: Mange virksomheder ville fokusere på det reelle produkt – I stedet vælger Secret Deodorant at inspirere deres kvindelige følgere med indhold, der i højere grad fokuserer på at skabe værdi for deres målgruppe vha. inspiration og motivation.

3. Target

target-blog

Target har en anden tilgang til LinkedIn, hvor de bruger deres side til at vise ansigterne og kulturen bag deres brand. Hermed fokuseres der på employer branding, hvor de formår at skabe engagement og positionere sig som en virksomhed, der har fokus på deres medarbejdere og disses velbefindende.

Derfor gør de det godt: Investeringen i employer branding fra Target’s side er fornuftig, da det giver god omtale og et positivt HR-omdømme. Dette er en god investering – Særligt set i lyset af diverse sager omkring ansættelsesforhold i ex Wal-Mart.

4. Starbucks
starbucks-blog

 

Starbucks kan mere end at sælge kaffe på deres Company Page: Her har de formået at opbygge et community, som skaber en høj grad af kundeloyalitet. På deres LinkedIn-side brander Starbucks sig dels som værende en forretning med fokus på CSR, og dels promoverer de deres produkter.

Derfor gør de det godt: Starbucks er et populært brand i den forstand, at de generelt får mange delinger og et højt engagement. Dette skyldes ikke alene deres image, men også deres tydelige forståelse for vigtigheden af frekvensen af deres opslag og et fokus på, at deres opslag skal være interessante og tankevækkende.

5. Nordstrom
Nordstrom

 

På Nordstrom’s Company Page formår de at reklamere for deres produkter på en relevant måde. Som det kan ses på billedteksten ovenfor, foreslår de deres følgere at finde inspiration til “business suits”, og de deler desuden en blanding af modetrends og cause marketing.

Derfor gør de godt: Modsat mange andre B2C virksomheder på LinkedIn, fokuserer Nordstrom ikke på jobannoncer og employer branding på deres LinkedIn-side. Men kommunikation og indhold er nøje udvalgt til deres målgruppe, som følger dem på LinkedIn.

Kender du andre B2C virksomheder, der gør det godt på LinkedIn?

Så del dem endelig med os herunder.

 

Artiklen er skrevet med udgangspunkt i dette blogindlæg.

 

Skriv en Kommentar