Kickstart din LinkedIn-gruppes vokseværk

Grupper på LinkedIn kan, hvis de bruges rigtigt, generere både leads og øge din indflydelse i et engageret community. Men hvordan tiltrækker du flere medlemmer til din LinkedIn-gruppe? I denne artikel får du 5 tips til, hvordan du hurtigt kan opnå en stigning i medlemstallet for din gruppe på LinkedIn.

1# Finpuds din gruppebeskrivelse

En måde, at tiltrække flere gruppemedlemmer på, er ved at optimere din gruppebeskrivelse. Denne beskrivelse er at finde på alle gruppesider på LinkedIn.

I beskrivelsen af din gruppe, bør du starte ud med den ultimative grund til, at folk skal tilmelde sig gruppen. Dette er det første, potentielle medlemmer ser, så det er vigtigt at understrege, hvad din gruppe kan bidrage med, allerede her. Sørg for at både formålet med gruppen og fordelene ved at være medlem står klart for læseren.

Du kan med fordel indrage keywords fra branchen, eftersom dette gør det nemmere for folk at finde din gruppe, når de leder efter grupper at tilmelde sig. Identificér de vigtigste og mest relevante keywords for din gruppe og brug så disse ord til at finpudse din gruppebeskrivelse med.

Det kan være en god idé at gøre medlemmer opmærksomme på, at selvpromoverende content ikke er tilladt i gruppen. Ellers risikerer du, at din gruppe modtager en masse spam fra personer, der kun er ude på at promovere sit eget produkt eller service. Husk, at du er på udkig efter medlemmer, som kan tilføre din LinkedIn-gruppe værdi.

2# Inviter dine connections

LinkedIn-grupper er private, og derfor skal du manuelt invitere dit netværk til at melde sig ind i din gruppe. For at gøre dette, skal du gå til din gruppes hovedside og klikke på “Inviter-knappen”. Vær dog opmærksom på ikke at invitere folk, som højst sandsynligt ikke har interesse i at tilmelde sig. Tag derfor et kig på vedkommendes profil og jobtitel – vil din gruppe mon vække interesse?

Det er vigtigt at bemærke, at det varierer fra gruppetype til gruppetype, hvordan du kan invitere connections. I standardgrupper kan alle invitere connections, men det er kun gruppeadministratorer og ejere, der kan godkende medlemmer og invitere dem via e-mail-adresse. På LinkedIn findes også skjulte grupper. For disse gælder det, at kun gruppereejere og administratorer kan invitere gruppemedlemmer. Desuden kræver det en invitation eller et link til gruppen, hvis man vil tilmelde sig en skjult gruppe.

Læs mere om de forskellige gruppetyper på LinkedIn her.

3# Spørg dine kollegaer om hjælp

Måske har du en kollega, som har et stort netværk bestående af personer fra lige præcis din målgruppe. Eller måske kender du en, der har en blog om netop din gruppes emne. Du kan med fordel spørge relevante folk i dit netværk, om de vil hjælpe dig med at promovere din gruppe, hvis du til gengæld også deler deres gruppe, content eller lignende. Sådan et samarbejde kan resultere i en stor stigning i din gruppes medlemstal.

Når du rækker ud efter en hjælpende hånd, er det vigtigt, at du lyder så menneskelig som muligt. Drop derfor de automatiske beskeder – de bliver genkendt lynhurtigt. Send i stedet vedkommende en personlig besked eller e-mail. Når du udformer mailen, så start med at understrege, at du har oprettet en gruppe, som du er overbevist om vil være af stor værdi for vedkommende/vedkommendes netværk. Opstil fx dine argumenter i punkter for at gøre det så overskueligt som muligt for modtageren.

Hvis dit netværk på LinkedIn endnu ikke er så stort, er der gode råd at hente i artiklen her.

4# Gør opmærksom på dig selv og din gruppe

En stor skare af gruppemedlemmer kommer ikke af sig selv. Du er nødt til at gøre opmærksom på dig selv og din gruppe ad andre veje, hvor du i forvejen har fat i målgruppen. Fx kan du sende et nyhedsbrev om din gruppe til alle relevante kontaktpersoner, hvor du har permission til at sende mails. Igen skal mailen være personlig, kort og præcis samt fastlægge fordelene ved at tilmelde sig gruppen. Afhængig af hvor relevant din gruppe og dens emne er for nyhedsbrevets modtagere, vil du i farvandet på sådan en e-mail modtage mange tilmeldinger til din gruppe.

OBS: Husk på, at det er dit ansvar løbende at godkende folk, der tilmelder sig gruppen. Sørg derfor for at tjekke for nye tilmeldinger ofte, så nye medlemmer ikke skal vente på at komme igang med at interagere med resten af gruppen.

Læs også hvordan LinkedIn forsøger at fremme interaktionen mellem gruppe-medlemmerne i grupperne

5# Overvej et sponsoreret opslag

Hvis dit budget tillader det, kan du med fordel promovere din gruppe på LinkedIn via sponsored content. Dette giver dig mulighed for at målrette opslag til potentielle gruppemedlemmer ved at segmentere efter jobtitel, branche, virksomhedsstørrelse og meget mere.

Når du opretter sponsored content, kan du fastlægge dit eget budget – det sponserede opslag stopper med at blive vist, når dette budget er nået og kræver altså ingen langsigtede kontrakter eller andre former for forpligtelse.

HUSK!

At det er dig som gruppeejer eller administrator, som styrer hvilket content, der er tilladt at poste i din gruppe. Dette betyder, at du kan slette samtaler, der ikke har relevans samt fjerne spamopslag.

Sørg for at inkludere spørgsmål i opslag i gruppen for at stimulere engagement og interaktion. Vær desuden opmærksom på dit brug af sprog i gruppen: Hold altid tonen sober og professionel og tøv ikke med at forvente det samme af dine gruppemedlemmer.

Klik her og lær, hvordan du lykkedes med grupper på LinkedIn.

Hvilke taktikker har du brugt til at booste din LinkedIn-gruppes medlemstal?

Vi hører gerne dine tips og tricks i kommentarfeltet herunder.

Denne artikel er skrevet med inspiration herfra.

1 Svar
  1. Gode råd ovenfor. Sørg også for ikke at være egoistisk, men inddrag andre. Lad være at med at gøre dit indlæg til featured, men vælg et godt indlæg fra en anden. Like og kommenter på andres indlæg.

Skriv en Kommentar

 

Virksomheden på LinkedIn

Mange virksomheder undlader at udnytte potentialet på LinkedIn af den ene eller anden grund. Men en professionel tilstedeværelse skaber muligheder for branding, awarenes, thought leadership og meget mere - på kurset ‘Virksomheden på LinkedIn’ kan du blive klogere.
Læs mere her