Sådan undgår LinkedIn irrelevant indhold

Vidste du, at LinkedIn har implementeret en algoritme, der styrer distribution af indhold, som en måde at reducere spredning af spam og irrelevant indhold på? I denne artikel bliver du klogere på, hvilke trin dit opslag går igennem når du poster på LinkedIn.

LinkedIn ønsker at gøre brugernes LinkedIn feeds relevante, og har derfor skabt en kombineret mand/maskine løsning til at vurdere kvaliteten af indhold. Igennem denne algoritme er det muligt for LinkedIn at registrere spam og irrelevant indhold, hvilket skal være med til at sikre, at alle opslag ikke deles med hele LinkedIns netværk.

I denne artikel forklarer vi, hvordan algoritmen fungerer, og hvilke trin dit opslag går igennem før LinkedIn forstærker eller reducerer dit indholds rækkevidde. Helt generelt, så vil dit opslag blive behandlet på forskellige punkter i dets livscyklus.

1) Dit opslag publiceres

Første skridt i processen sker i dét øjeblik, hvor du publicerer dit opslag på din profil. Her vil algoritmen klassificere dit opslag som værende enten spam, af lav kvalitet eller godkendt.

2) Dit indhold distribueres til dit netværk

Hvis dit post bliver godkendt i første trin af processen, vil opslaget blive distribueret ud til en stikprøve af dine forbindelser. Denne stikprøve vil dernæst påvirke sandsynligheden for opslagets rækkevidde ud fra, hvor mange likes, kliks, kommentarer og delinger, der kommer på opslaget. Her vil negative handlinger også spille ind dvs. hvis dit opslag bliver skjult eller anmeldt. Jo flere positive social actions, jo bedre er det.

Læs også: Værdien af aktive kollegaer på sociale medier 

3) Dit indhold gennemgår et kvalitetstjek

Når dit opslag er blevet distribueret til dine forbindelser vil det blive rangeret ud fra et kvalitetsperspektiv. Her vil dit opslag enten blive rangeret som værende af lav kvalitet eller spam og dermed blive degraderet, eller det vil blive rangeret som værende af høj kvalitet og blive distribueret ud til endnu flere brugere.

4) Menneskelige redaktører bedømmer indholdet

Den sidste del af processen involverer menneskelige redaktører, der løbende tager stikprøver. Såfremt at algoritmen klassificerer et opslag som værende spam, vil LinkedIns redaktører be- eller afkræfte, hvorvidt opslaget rent faktisk er spam. Hvis dit opslag derimod gør sig virkeligt godt, vil redaktørerne godkende dit opslag til visning i dit 3. led – og så har dit opslag potentiale til at gå viralt.

Nedenfor ses en illustration af processen fra LinkedIn Engineerings blog:

  The LinkedIn spam-fighting strategy

 

Læs også: 5 steps til en vellykket LinkedIn-artikel og sådan når din artikel LinkedIn rundt.

Hvad er din erfaring med deling af opslag?

Vi hører gerne om dine erfaringer i kommentarfeltet herunder.

 

Denne artikel er skrevet med inspiration herfra.

Skriv en Kommentar

Nyhedsbrev

Få berigende artikler om digitalt salg og marketing.

Tilmeld

 

Brug LinkedIn i salget

Brugt rigtigt kan LinkedIn være en værdifuld kilde til nye kunder, genetablering af kontakten til tidligere kunder samt til skarp faglig berigelse af dit netværk.
Læs mere om forløbet her