Få medarbejderne til at dele indhold på LinkedIn

Er dine medarbejdere på LinkedIn? Og deler de virksomhedens indhold? Hvis ikke, har vi her samlet nogle tips til, hvordan du kan få medarbejderne til at dele virksomhedens indhold på LinkedIn. 

Læs artiklen her, og find ud af hvorfor dine medarbejdere bør bruge LinkedIn aktivt.

For at øge virksomhedens synlighed og få nye leads, kan det være en rigtig god ide, at få medarbejdere og kolleger til at dele virksomhedens indhold. Her er et par tips til, hvordan du engagere dine medarbejderne til at spille med på LinkedIn.

Få inspirerende medarbejdere til at starte

Et rigtig godt sted at starte er, at få en inspirerende medarbejder til at dele virksomhedens indhold på LinkedIn. Det kan gøres ved at udpege en ‘leder’ fx fra marketing-afdelingen. Spørg en, der allerede er entusiastisk omkring LinkedIn og brugen af sociale medier generelt. Det skal også være en person, som kan inspirere de andre medarbejdere.

Når du fundet denne person, kan du evt. tilføje et par ekstra medarbejdere (afhængig hvor stor din organisation er), og derefter vente med at rulle projektet ud til resten af virksomheden til du har testet det af med dine udvalgte ambassadører, og de kan være med til at dele erfaringer og de gode historier.

Gør målet klart for alle medarbejdere

Når du begynder at involvere alle medarbejderne, bør du gøre det helt klart hvad formålet er. Start med at fortælle om jeres nuværende digitale indsats og jeres tilstedeværelse på de sociale medier.

Derefter bør du forklare hvad det overordnede formål med den fælles indsats er – Fx at tiltrække nye følgere og leads på LinkedIn ved at repræsentere virksomheden som en helhed og som et team.

Kommuniker hvad udbyttet er for den enkelte

For at få medarbejderne med på idéen, er det essentielt at du forklarer dem de personlige og professionelle fordele. Fx kan en aktiv indsats give dem øget eksponering over for potentielle samarbejdspartnere og kunder, mere salg samt øget troværdighed rent professionelt.

På det mere personlige plan kan en aktiv LinkedIn-tilstedeværelse skabe et stærkt personligt brand, flere connections (et større netværk), og måske endda et stærkt professionelt omdømme i branchen.

Professionelle profiler blandt medarbejderne

Det er selvfølgelige vigtigt, at medarbejderne føler sig trygge i brugen af LinkedIn, at de kender til de vigtigste funktioner og at deres profiler har et professionelt udtryk.

Derfor kan det være en god ide at give medarbejderne redskaberne til at optimere deres tilstedeværelse på LinkedIn. Dette kan fx gøres ved et morgenmøde eller en intern træningssession indeholdende de vigtigste elementer såsom:

  • Et professionelt profilbillede
  • En personlig URL
  • Opdatering af den korte beskrivelse evt. med tilføjelse af rich media
  • Opdatering af deres erfaring med korrekte titler
  • Link til virksomhedens Company Page fra de personlige profiler
  • Optimering af deres kontaktoplsyninger.

Når du begynder at arbejde mere aktivt med LinkedIn i virksomheden, vil det helt naturligt afføde en række spørgsmål – også rent juridisk. Læs artiklen her, og bliv klogere på hvad du må kræve af dine medarbejdere på LinkedIn.

God fornøjelse med arbejdet på LinkedIn! 🙂

2 Svar
  1. Godt indlæg!

    Personligt kunne jeg godt tænke mig at vide om de store forskelle på “Like” og “Share” på LinkedIn. Share virker en gang imellem ikke optimalt, den nøjes med at vise vedhæftet billede (inkl. navn på billede: dette-er-et-foto.jpg) og ingen tekst. Links kan være direkte grimme når folk vælger at “Share” et opslag. “Like” derimod ser generelt altid lækkert ud i Newsfeed.

    Hvad forslår i? “Like” eller “Share”?

  2. Hej Kaare,

    Tak for din kommentar.

    Ifølge LinkedIn deler du kun selve opslaget (billede eller link) og ikke den tekst, som er skrevet i opdateringen når du deler via ‘Share’. Hvis en virksomhed har delt et stort billede, vil man derfor kun dele billedet, hvor navnet på billedfilen også vil være synligt. Se evt. https://help.linkedin.com/app/answers/detail/a_id/434/kw/share+content+/related/1

    Vi kan dog se at når vi selv deler et stort billede fra en virksomhed, så deler vi hele opslaget, så LinkedIn ruller højst sandsynligt nogle opdateringer ud ang. deling af store billeder på nuværende tidspunkt.

    Hvis du ‘Liker’ et opslag (fx et link) deler du også hele opslaget – inkl. al den tekst, der er skrevet af afsenderen.

    Fordelen ved ‘Share’ er, at du kan gøre opslaget mere personligt ved at skrive din egen tekst, men hvis man ex. skal gøre det så simpelt som muligt for medarbejderne at dele indhold fra virksomheden er den bedste mulighed at bede dem like opslaget.

    Håber du kan bruge mit svar 🙂 //Sissel, Digital Works

Skriv en Kommentar