Minimumskrav til dit nyhedsbrevs-system

Det professionelle arbejde med nyhedsbrevet og e-mail marketing står højt på listen hos mange annoncører, ifølge årets trendanalyse 2011.

Derfor ønsker jeg med denne artikel, at give et hurtigt overblik over, hvilke ting som er væsentlige i valget af system til udsendelse af nyhedsbreve og e-mail marketing.

 Af Nicolai Hæggelin

  1. Grav ikke i blinde
    Indsigt i åbnings, klik- og bounce rater er første skridt på vejen. Uden den data, har vi ingen anelse om hvordan det er gået med vores udsendelse. Vi ved ikke om modtagerne har gidet åbne og læse. Hvad de evt. har klikket på, om noget overhovedet. Bounce-raten giver viden om hvor mange mails som aldrig er kommet frem til modtagerens indbakke. Her kan de mere avancerede systemer også inddele i soft- og technical bounces.
  2. Mulighed for målretning
    At kunne sammenligne tidligere udsendelsesresultater og trække data på, hvilke modtagere som ikke åbner nyhedsbrevet gennem en længere periode, er stærk viden. Yderligere er det interessant at kunne sammenligne interesser eks. på artikler, derved kan vi blive klogere på modtagernes præferencer, og derved sikre mere relevant indhold.
  3. Din udsendelse skal kunne komme igennem spamfiltre
    Valg af systemer som er på ”god fod” med de store mailudbydere er en must. Ofte vil nyhedsbrevssystemet have en godkendelsesproces som kræver, at man lover at mailadressen er indhentet på lovlig vis, for at komme igennem til de store mailudbydere.
  4. Afmelding for modtageren
    Hvis modtageren ikke ønsker at modtage nyhedsbrevet længere skal afmelding være simpel og tydeligt placeret i selve nyhedsbrevet. Er man frameldt SKAL MAN IKKE HAVE FLERE NYHEDSBREVE! Det er lovgivningen!
  5. Spørgeskema mulighed
    Viden fra vores nyhedsbrevsmodtagere kan være guld værd. Mange nyhedsbrevssystemer har spørgeskema-muligheden som tillægsprodukt, hvilket sikrer at vi let kan trække data på udsendelsen (punkt 1) og samtidig blive klogere på hvad vores forhåbentlig loyale modtagere mener.
  6. Integration med sociale medier
    Sammenkør udvalgte artikler til launch på sociale medier som eks. Facebook og Twitter. Smart måde at sikre at der er løbende aktivitet på de sociale medier.

God fornøjelse med det professionelle arbejde med dine kommende udsendelser.

Vil du vide mere?

Ønsker du at arbejde mere professionelt, har vi udviklet en Master Class i e-mail marketing og nyhedsbreve, som afvikles i efteråret.

2 Svar
  1. Martin Launey

    Tak for endnu en kort og relevant artikel – og for gode og relevante nyhedsbreve 😉

    Kunne I evt. give nogle bud på gratis systemer som lever op til de krav som der stilles herover? Og hvilket system kører i selv med i forbindelse med nyhedsbreve? er det et fuldt ud integreret system som kan det hele eller arbejder I med flere systemer omkring jeres nyhedsbreve?

    Med venlig hilsen

    Martin

  2. Nicolai

    Hej Martin
    Tak for ros 🙂
    Gratis er systemerne jo ikke helt, der betales typisk for udsendelserne. Systemer som Aweber, Vertical Response og Mail Chimp, kunne være steder at starte.
    Venlige hilsner
    Nicolai

Skriv en Kommentar