Online gruppekøb er blevet en forretningsmodel med stor succes, for forbrugerne. I Danmark har sites som fx sweatdeal.dk og downtown.dk formået at vække både den danske forbrugers men også virksomheders interesse. Ved dagligt at eksponere en stor del af den danske befolkning med et tilbud de færreste kan sige nej til, har disse sites formået at gøre gruppekøb til en succes. Men er det en bæredygtig forretningsmodel? Et amerikansk site forsøger nu at forbedre modellen.

Af Christina Nissen

Deal of the DayDagligt udbyder sider som downtown.dk og sweatdeal.dk enestående tilbud, som giver danskerne mulighed for at foretage noget sjovt, spændende og interessant i deres by til en rigtig god pris. Det kan være alt fra et besøg på en god restaurant til ansigtsbehandlinger, teaterbilletter, oplevelser der får adrenalinet frem i kroppen og meget mere. For at tilbuddet bliver aktiv, skal en større gruppe mennesker købe tilbuddet – heraf navnet gruppekøb.

Som forbruger er fordelene ved gruppekøbene store, men hvad er fordelene for virksomhederne? Forvirksomheder er den store eksponering den fordel som tiltrækker størst interesse , da det det med den store eksponering bliver muligt nå ud til potentielle kunder, som virksomheden måske ikke selv har ressourcerne/mulighed for at nå.  Men  for virksomhederne er ulemperne ved denne forretningsmodel også iøjefaldende,  sites’ene kræver provision af salget og virksomheden har ikke selv kontrol over hvornår tilbuddet skal være aktivt , hvilket gør at produkter med en kort levetid ikke har kan udnytte mulighederne med online gruppekøb.  Desuden vænner forbrugerne sig til at ydelserne fås(ofte)  til halv pris, hvilket kan gøre det svært på, sigt at opretholde et fornuftigt prisniveau i nogle brancher.

Med ovenstående ulemper i tankerne, har det amerikansk sitet Five and Fifty  ændret på forretningsmodellen og forsøgt at gøre gruppekøb mere attraktivt for mindre virksomheder og produkter med en kortere levetid.

Five and Fifty tilbyder det samme som tidligere gruppekøbs sites, men efter en lidt anden forretningsmodel, som bringer real-time ind i købet. Ved at tilbyde 50 % rabat på attraktive produkter og typisk kun lade tilbuddet være aktivt i 5 timer, får produkter med en kortere levetid en chance for at udnytte mulighederne med gruppekøb. Derudover kan virksomheder selv styre deres tilbud og bestemmer selv, hvornår tilbuddet skal være aktivt. Five and fifty kræver heller ikke provision af salget, virksomheder skal kun betalte 5 $ for at sende 100 gavebeviser ud – en noget billigere løsning end at betale en heftig procentdel af indtægterne, hvilket den nuværende forretningsmodel for gruppekøb er bygget op omkring.

Om dette nye site og deres forretningsmodel er holdbar må tiden vise – hvad mener du?

Vi glæder os til at se om der kommer lignende modeller på det danske marked.

1 Svar
  1. Ejnar Lund

    Vil bare lige nævne, at der er kommet tjenester, som samler alle de daglige tilbud, så man kan undgå at få så mange e-mails hver dag fra Downtown, Sweetdeal m.m.

    En af de bedste er all2day.dk. De har tilsyneladende alle med, og så er de heller ikke bange for at gøre opmærksom på problemer ved tilbudene. Fx skrev de en dag om et endags-tilbud til halv pris, at man faktisk kunne købe det endnu billigere hver dag på en anden hjemmeside.

Skriv en Kommentar

Relaterede artikler

Nyhedsbrev

Få berigende artikler om digitalt salg og marketing.

Tilmeld