Nye funktioner på LinkedIn i 2020

Selvom mange har holdt ferie, så har alt ikke stået helt stille. Hos LinkedIn har sommeren budt på mange nyheder, som du måske allerede har set. Vi giver dig i denne artikel de nyeste funktioner og features, som LinkedIn har introduceret.

1. Hvem følger din side? – Se hvem der følger din Company Page

Normalt vil dit svar til det spørgsmål være ’det ved jeg ikke’. Før i tiden var det nemlig kun muligt at se hvor mange følgere din Company Page har, men ikke hvem det er ned på individniveau. Det har du dog en mulighed for nu. LinkedIn har den 1. juli lavet ændringer i deres ’follower analytics’, hvilket betyder, at du som administrator kan se alle dem der følger jeres Company Page på individniveau – uanset om det er 20 eller 2.000.

Nu tænker du sikkert, at det er lidt spooky, og det kan man godt argumentere for. Men set fra administratorenes synspunkt kan det kaste mange muligheder af sig. Det giver dig nemlig muligheden for at få indsigt i, hvilke følgere du har fået for nyligt, men også hvilken profession dine følgere er inden for og hvad de interesserer sig for. Det kan gøre det nemmere for dig at tyde, hvilke opslag de vil finde interessante, og som de er mere tilbøjelige til at engagere sig i. Dette kan hjælpe dig til at få højere engagementsrate, og hvem vil ikke gerne have det?

Det har dog også sine begrænsninger. Det er nemlig ikke muligt at downloade den fulde liste, men det giver dig stadig et dybere indblik, som du ikke har haft muligheden for før. Listen af dine følgeres identitet er blot en tilføjelse til de allerede eksisterende informationer – herunder følgerantal, demografi, jobfunktion, branche og virksomhedsstørrelse.

Husk dog på at bruge funktionen på en ordentlig, og måske begrænset måde, hvor du stadig husker på at respektere andres privatliv – og undgå at du ikke bliver en LinkedIn stalker 🙂

Sådan gør du:

  • Gå til din Company Page eller Showcase Page
  • Klik på Nøgletal i din top menu
  • Klik på Følgere
  • Rul ned ad siden
  • Her vil du kunne se alle dine følgere ned på individniveau.

Vil du blive klogere på arbejdet med LinkedIn? Download vores populære White paper her.

2. Hvordan udtaler man dit navn?

Vi kender det alle sammen enten den ene vej eller den anden vej. Nogle kan ikke udtale dit navn, og du støder formentlig også på navne, der virker umulige at udtale for dig. Hvis du skal have et vigtigt møde med en kunde, forretningspartner eller en kandidat, er det meget rart, at du kan udtale deres navn korrekt.

Dette problem kan LinkedIn hjælpe dig med, da de hen over sommeren har introduceret en ny funktion. Du har nu mulighed for at lave en lydoptagelse, hvor du udtaler dit fulde navn, hvis det virkelig går dig på, at andre udtaler dit navn forkert.

Den nye funktion er indtil videre kun kommet på deres LinkedIn app, som du skal sørge for at have opdateret til den nyeste version.

Sådan gør du:

  • Åben LinkedIn app’en
  • Klik på din profil i venstre hjørne
  • Klik på blyanten udfor dit navn
  • Klik på + Tilføj dit navns udtale
  • Herefter dukker der et mikrofon-ikon op
  • Hold fingeren nede, mens du udtaler dit navn.

Når du har gjort dette, vil der komme et højtaler-ikon efter dit navn på din profil. Se nedenstående billede:

3. Ny engagement mulighed

Som du måske har set, så har LinkedIn officielt introduceret en ny mulighed for at engagere sig i opslag. Det bliver den sjette i rækken af reaktioner, som du kan lave på opslag, du finder interessant – herunder, synes godt om, hyld, vild med, indsigtsfuld, nysgerrig og nu støt. Den nye engagement knap er udsprunget af den triste verdenssituation med COVID-19. LinkedIn har tilføjet den nye knap for at gøre det nemmere for folk at støtte den situation som vedkommende må være havnet i forårsaget af pandemien. Dette giver også en mere passende reaktion på et alvorligt emne i stedet for at synes godt om.  Du kan se alle reaktionsmulighederne nedenfor.

Dette tiltag er stort set det samme som Facebooks netop ny-introduceret knap ’Omsorg’, som du måske også har bidt mærke i. Tiltaget er, som LinkedIn’s, et værktøj som giver forbrugerne mulighed for at udtrykke deres følelser på mere hensigtsmæssige måder taget COVID-19 i betragtning.

Læs også: 8 funktioner du måske ikke kender på LinkedIn

4. #OPENTOWORK

I forlængelse af den nye reaktionsmulighed har LinkedIn tilføjet endnu en funktion udsprunget fra COVID-19. Funktionen giver jobsøgende og fagfolk mulighed for at give en hånd, hvor det er muligt.

Jobsøgende har mulighed for at tilføje en speciel ramme til deres profilbillede, som giver brugerne mulighed for at vise, at de er åbne for jobtilbud og jobmuligheder. Det gør, at deres profil i højere grad vil skille sig ud i søgninger og i nyhedsfeedet.

Hvis du gør brug af funktionen, vil der vise sig en grøn ramme om dit profilbillede med hashtagget #OPENTOWORK. Du kan se rammen nedenfor.

Sådan gør du:

  • Gå til din profil
  • Klik på ”Vis rekrutteringskonsulenter at du er interesseret i jobmuligheder”
  • Herefter kan du angive, hvem der skal kunne se, at du er interesseret i nye muligheder
  • Vælg ’Del med alle LinkedIn-medlemmer’
  • Du vil nu få den grønne ramme om dit profilbillede.

5. Nye muligheder for indlæg

Du kender sikkert det helt “normale” indlæg, som du ser mange af dine forbindelser gøre brug af, når de deler. Nogle tilføjer et billede, hashtags, emojis eller tagger andre personer. Nu har LinkedIn også tilføjet flere forskellige typer af indlæg hen over sommeren, som brugerne kan drage nytte af. Det er dermed muligt at tilføje i alt seks forskellige funktioner til sit indlæg.

Når du klikker ’Start et indlæg’ vil de fleste få disse muligheder op.

Det er dog vigtigt hurtigt at slå fast, at det ikke er alle som har funktionen ’Add a job’, da LinkedIn af ukendte grunde kun har tilføjet muligheden for enkelte brugere. Forhåbentligt vil denne funktion blive gjort tilgængelig for alle.

Måske har du allerede gjort brug af nogle af dem. Hvis ikke, så kommer der her en kort gennemgang af dem alle.

  • Celebrate an occasion: Med denne form for indlæg har du mulighed for at fejre en specifik begivenhed med resten af dit netværk. Byd nye kollegaer velkommen til dit team, fejr et jubilæum, en ny stilling eller vis dine kollegaer, at du sætter pris på dem. Det er en god mulighed for at skabe positiv energi i dit netværks nyhedsfeed.
  • Add a job: Som skrevet tidligere er det ikke alle, der har denne mulighed endnu, men forhåbentlig ruller LinkedIn funktionen ud til alle deres mange brugere. Funktionen giver dig mulighed for at dele et stillingsopslag med dit netværk på vegne af en virksomhed.
  • Find an expert: Denne type af indlæg giver brugerne mulighed for at finde en ekspert, der kan hjælpe dem. Det eneste du skal gøre for at finde en ekspert, er at vælge en kategori, beliggenhed og en beskrivelse af et problem eller projekt du mangler hjælp til. Herefter vil andre brugere kunne interagere i dit indlæg og kommenterer, hvis de kender nogle.
  • Create a poll: Du kan nu oprette en meningsmåling på LinkedIn – både gennem din personlige profil, Company Page, Showcase Page, grupper og i events. Her vil alle der ser din meningsmåling kunne besvare den så længe, at den er aktiv. Når du skal oprette en meningsmåling, skal du stille dit spørgsmål, give x antal svarmuligheder og give en tidsbegrænsning.
  • Share a profile: Med denne funktion kan du introducere en person til resten af dit netværk, og eventuelt tilføje en kort bemærkning om denne person. Det kan være en ven, tidligere kollega eller en helt tredje der fortjener at blive fremhævet.
  • Offer help: Den modsatte funktion til ’Find an expert’ er offer help. Her har du mulighed for at tilbyde en hjælpende hånd til dit netværk. Denne funktion er også kommet til efter COVID-19, så vi kan stå sammen og hjælpe hinanden, der hvor vi kan.

Er LinkedIn en del af din fremtidige strategi? Bliv klogere på LinkedIn her.

6. Synes godt om, kommenter, del og SEND

Endnu en fed feature er kommet. Det er en gammel kending, der blot har fået en ny placering. Du har hele tiden kunne sende opslag direkte til udvalgte forbindelser som en besked, hvis du tænker, at det kunne være interessant og berigende for dem at se. Det har du før i tiden gjort ved at klikke på de tre prikker i højre hjørne af et opslag, for derefter at klikke på ’Send i en privat besked’. Denne funktion er nu gjort meget mere brugervenlig, da LinkedIn har tilføjet knappen ’Send’, som er placeret ved siden af funktionerne synes godt om, kommenter og del. Du kan se et udsnit heraf nedenfor.

Vil du gøre brug af de nye funktioner og features?

LinkedIn har introduceret en række nye funktioner og features som kan være interessante at gøre brug af og som skaber nye muligheder. Selvom det måske ikke er alle der skaber værdi for dig, kan det give yderligere overvejelser om, hvordan du kan forbedre din profil og dit netværk.

Skriv en Kommentar

Brug for hjælp?

Kontakt os endelig, hvis du har spørgsmål.

+45 7370 8555
info@digitalworks.dk

 

White paper - Arbejd professionelt med LinkedIn

I dette White paper guider vi dig igennem alt lige fra, hvordan du udfylder felterne på din Company Page, til annonceringsmulighederne, godt content og optimal udnyttelse af potentialet med LinkedIn Company Pages.
Læs mere