Nye LinkedIn-grupper og betydningen for dig

For nylig lancerede LinkedIn omfattende ændringer i forbindelse med deres grupper. En væsentlig ændring er opdelingen af grupper til henholdsvis standardgrupper og hemmelige grupper. Bliv klogere på hvad forskellen er på de to typer grupper, og hvilken effekt det har på dit videre arbejde med grupper på LinkedIn.

Standardgrupper (standard groups)

Standardgrupper kan ifølge LinkedIn bedst beskrives ud fra følgende kriterier:

  • Du skal være LinkedIn-medlem for at blive medlem af en standardgruppe.
  • En standardgruppe dukker op i søgeresultater på LinkedIn og i andre søgemaskiner – som fx Google.
  • Det er udelukkende gruppemedlemmer, der kan se og poste opslag.
  • Gruppemedlemmer kan invitere connections i første led til at tilslutte sig gruppen.
  • Samtaler og kommentarer er kun synlige for gruppemedlemmer.
  • Gruppemedlemmer kan godkende forespørgsler om tilslutning af en gruppe fra connections i første led.

Hemmelige grupper (unlisted groups)

Hemmelige grupper kan ifølge LinkedIn bedst beskrives ud fra følgende kriterier:

  • Du kan genkende hemmelige grupper ved, at de har en hængelås ved siden af gruppenavnet.
  • Du skal være LinkedIn-medlem for at blive medlem af en hemmelig gruppe.
  • Medlemmer af en hemmelig gruppe kan ikke vise gruppen på deres profil til LinkedIn-medlemmer, der ikke hører til den pågældende gruppe.
  • Gruppen er ikke søgbar fra søgemaskiner – heller ikke fra Google eller LinkedIns egen søgefunktion. Derimod kan gruppe-profiler ses af alle med gruppe URL’en.
  • Det er udelukkende gruppemedlemmer, der kan se samtaler i en hemmelig gruppe.
  • LinkedIn-medlemmer kan tilslutte sig en hemmelig gruppe enten via en invitation, sendt af gruppe-ejer eller gruppe-administrator, eller ved forespørgsel om at tilslutte sig gruppen vha. gruppe URL’en.

Gruppeforskelle

Der er to væsentlige forskelle på de to gruppetyper: Synlighed og invitation af kontakter.

For det første kan standardgrupper blive fundet af alle via diverse søgemaskiner og -funktioner, mens de hemmelige grupper ikke kan søges frem af søgemaskiner eller på LinkedIn.

For det andet åbner standardgrupper op for, at alle kan invitere connections i første led, mens hemmelige grupper kun tillader, at gruppe-ejer eller administrator kan invitere. Alternativt skal man have fat i URL’en til gruppen og søge om medlemskab den vej igennem.

Hvad betyder ændringen af grupper for dig

Ændringen til de nye grupper har flere implikationer for dig som LinkedIn-medlem og gruppe-ejer / administrator. Her får du et overblik af konsekvenserne.

Det sker der med dine standardgrupper

Grupper der tidligere har været offentlige eller haft fri tilslutning er transformeret til standardgrupper. Som admin kan du dog altid skifte mellem de to gruppetyper. Derudover er alle grupper på nuværende tidspunkt private, hvilket betyder, at alle skal godkendes, før de kan blive medlem og kan se gruppens indhold.

Mindre udvalg af grupper

En anden implikation er, at det bliver sværere at finde grupper at slutte sig til – ganske simpelt, fordi færre grupper vil være synlige i en almindelig søgning på fx LinkedIn. Har du en hemmelig gruppe, kan det have den konsekvens, at du får færre irrelevante henvendelser, men samtidig sværere ved at fange de relevante, som du ikke allerede er i kontakt med.

Nemmere adgang til standardgrupper

Fordi gruppemedlemmer nu kan invitere sit netværk til at deltage i gruppen og godkende, er der mulighed for at ‘rekruttere’ flere, hurtigere og uden en tungere arbejdsbyrde. Det kan også betyde, at du som administrator får rigtig travlt med at sortere i nye medlemmer og fjerne dem, som fx ikke er relevante, eller som ikke svarer til gruppens kriterier.

Hvad skal du vælge

Det store forkromede spørgsmål om, hvilken type gruppe du skal vælge, afhænger i høj grad af formålet med både gruppe og tilstedeværelse på LinkedIn.

Du bør overveje en standardgruppe, hvis du kan sætte kryds ved et eller flere af følgende kriterier:

  • Gruppen er netværksorienteret, idet medlemmer skal kunne invitere og godkende hinanden.
  • Succeskriteriet er at få mange medlemmer.
  • Du ikke har adgang til målgruppen andetsteds.

Du bør overveje en hemmelig gruppe, hvis du kan sætte kryds ved et eller flere af følgende kriterier:

  • Det er afgørende udelukkende at have de rette medlemmer.
  • Der er tale om et ‘sårbart’ emne, som bør diskuteres i et lukket forum.
  • Gruppen skal kun være for inviterede medlemmer, og du har brug for stor kontrol med, hvem der lukkes ind i gruppen.
  • Hvis du har adgang til målgruppen via andre platforme og kan invitere den vej igennem.

Du kan blive klogere på LinkedIns ændringer for grupper i artiklen her.

Få hjælp til at få succes med LinkedIn-grupper.

Hvad er din erfaring med de nye LinkedIn-grupper?

Skriv en Kommentar

 

Kursus: Virksomheden på LinkedIn

Har din virksomhed fået øjnene op for de mange muligheder en professionel tilstedeværelse på LinkedIn kan skabe? Dette kursus sætter fokus på mulighederne med Company Pages, Showcase Pages og grupper.
Læs mere