Det har længe været en velkendt faktor, at cover-fotoet på Facebook ikke har måtte indeholde kommercielle budskaber, nogen form for call-to-action eller kontaktinformation – til stor ærgrelse for de fleste virksomheder. Men nu er der nye lempede regler – og det giver masser af nye muligheder.

Vi har været vante til at se billeder som ovenstående, der fortalte os, hvad vi ikke måtte.

Men nu må Facebook cover fotoet gerne indeholde:

  • Diverse call-to-actions som “køb nu” osv.
  • Pris og informationer såsom “download her” og “få 30 % rabat”
  • Kontaktinformation såsom adresse, telefonnummer, website m.m.
  • Referencer til andre Facebook features som pile, der peger ned på like, share, apps m.m.
  • Men… Én regel gælder dog stadig, og det er den med at cover fotoet ikke må indehold mere end 20 % tekst. Denne regel er nu fjernet. Læs mere her. (Opdateret d.15. juli 2013).

Du må desuden heller ikke, i cover fotoet, poste indhold du ikke har rettighederne til eller opfordre sidens fans til at bruge dit cover foto på egne profiler.

De nye mere lempelige regler åbner op for en spændende og mere kommerciel brug af cover fotoet på Facebook. Husk stadig at den ideelle størrelse er 851 x 315 pixels.

Læs Facebook’s egne guidelines til sider her.

Nyt News Feed design på Facebook

I starten af marts måned annoncerede Facebook, at der kommer nyt design til nyhedsfeedet. Et design med større fokus på indhold og det visuelle.

Det nye News Feed design er endnu ikke rullet ud til alle brugere, men du har måske allerede lagt mærke til nogle af ændringerne. Eksempelvis bruges der nu større billeder af Facebook-sider, når personer ‘liker’ en side. Dette stiller yderligere krav til brugen af cover-fotoet, da Facebook nu placerer sidens navn i selve billedet, når det vises ude i nyhedsfeedet (se eksempel herunder). Tænk derfor over hvor teksten placeres i cover fotoet.

Nyt facebook newsfeed

 

Se mere om det nye news feed design på Facebook her hos Socialbakers.

 

8 Svar
  1. JAC

    Fin artikel I glemmer dog en vigtig ting:
    “You may not encourage people to upload your cover photo to their personal timelines.”
    Der er mange brands som opfordrer deres fans til at bruge deres coverphotos, det må man ikke. Man må gerne gøre billeder til gængelige for fans, men man må ikke opfordre fans til at bruge dem!
    JAC

  2. Hej JAC

    Tak for input.
    Vi har adresseret emnet ved at skrive “Du må desuden heller ikke, i cover fotoet, poste indhold du ikke har rettighederne til eller opfordre sidens fans til at bruge dit cover foto på egne profiler.” Men vi kunne måske have skrevet det mere klart 🙂

    God weekend

    De bedste hilsner
    Charlotte Jørgensen, Digital Works

  3. Jannie Sørensen

    Hej Charlotte
    Tak for info om de nye regler 🙂
    Vil det sige at man gerne må skrive datoer og webadresser i coverfotoet igen?
    Mvh Jannie

  4. Per Kristensen

    Hej Charlotte

    Skønt med denne guide – har du et link til de nye guidelines?

    Læste desuden en artikel (udgivet efter ændringen), som beskrev, at man ift. kampagner ikke måtte opfordre til handling i sit coverbillede. Er der hold i det, eller hvad mener du?

    Tak – for en brugbar og god artikel

    Med Venlig Hilsen
    Per, FOFdk

  5. malene

    Måske kan du svare mig. Jeg har haft et firma til at lave et coverbilled/ syns godt om side til vores firma. Punkt 1. Der er over de 20% tekst. Burde et proff firma, som tager penge for det, ikke vide det?? Punkt 2. Coverbilledet er sammensat af nogle billeder fra vores firma.Billeder som er taget ved forskellige hyggelige arrangementer (bla. sep. 2011) og som har ligget på vores facebook profil. Nu er der dukket en op, som kræver at vi fjerner et billed, hvor hans børn skimtes(et halvt ansigt og en set bagfra)Han har tidligere været ansat i firmaet, og vidste billedet blev taget og har ligget siden 2011. Nu vil han have vi fjerner vores cover, hvor det bla. indgår.Vi har givet 6000 for at få lavet siden, så er ked af at skulle starte forfra, men hvis det er hans ret, at kræve billedet fjernet bliver jeg jo nødt til det

  6. Hej Malene

    Vedr. punkt 1 vil jeg umiddelbart give dig ret, men da jeg hverken kender firmaet eller aftalen kan det være svært at afgøre.

    Punkt 2: Som udgangspunkt er det altid en god idé at få samtykke til at bruge billederne når der er genkendelige personer på. Der kan dog være undtagelser såsom “situationsbilleder”.
    Du kan læse mere om billeder på nettet her: http://www.datatilsynet.dk/borger/internettet/billeder-paa-internettet/

    Håber du finder en løsning 🙂

    De bedste hilsner
    Charlotte, Digital Works

Skriv en Kommentar

Relaterede artikler

Nyhedsbrev

Få berigende artikler om digitalt salg og marketing.

Tilmeld

 

Tag en uddannelse i sociale medier!

Få optimalt udbytte af tilstedeværelsen på sociale medier. På uddannelse i sociale medier har vi sat fokus på elementer som strategi, planlægning, lovgivning, måling og optimering.
Læs mere og tilmeld dig her