Facebook har offentliggjort nye tal for, hvor meget Facebook-sider benytter sig af de nyere annonceprodukter, Promoted Posts og Offers. Dertil er Facebook ved at teste en ny version af Offers, som giver brugerne langt flere muligheder, end de hidtil har haft med produktet.

Hvad er Promoted Posts og Offers?

Kan man ikke huske, hvad det helt præcis vil sige at bruge Promoted Posts eller Offers, kommer her en kort opsummering.

Kort fortalt er Promoted Posts, eller promoverede opslag på dansk, et tilbud fra Facebook om, at en fan-side kan betale sig til øget synlighed af sine opdateringer. Vi gennemgår dette betalte produkt trin for trin i artiklen Betal for synlighed på Facebook, hvor du kan få indsigt i hvordan du gør, hvor længe det virker, hvordan du betaler og ikke mindst hvordan du kan måle, hvor mange brugere, du rammer.

Facebook Offers er en type opdatering (tilbud) en side kan bruge til at drive både interesse og salg til deres forretning. Kort fortalt kan man med et Offer udsende “kuponer” som fans af siden kan takke ja til igennem deres nyhedsstrøm eller almindelige Facebook-annoncer.

Mere end en halv million sider har benyttet Promoted Posts

Næsten 500.000 Facebook-sider har nu benyttet sig af Promoted Posts, hvoraf 30 procent af dem er første-gangs annoncører på Facebook. Dertil er over 70 procent af dem, der har prøvet annoncemetoden, blevet faste kunder, hvilket må siges at være en stor del.

Antallet af lokale virksomheder, dvs. eksempelvis forretninger, der fokuserer på at generere kunder i et bestemt område, som har betalt for annoncering på Facebook er fordoblet siden starten af år 2012. Det skyldes ifølge Sheryl Sandberg,COO i Facebook, at Promoted Posts gør det nemt for virksomheder at købe annoncerne direkte fra deres side. Så det er ikke kun store multinationale virksomheder, der kan se en fordel i denne annoncetype.

I efteråret 2012 åbnede Facebook desuden også op for at privatpersoner kan betale sig til øget synlighed.

Bruger du selv Promoted Posts, og hvad er virksomhedens erfaringer med dem?

Mere end 42 millioner har takket ja til et Offer

Det står ikke klart, hvor mange Facebook-sider, der samlet set har gjort brug af Offers, men hele 42 millioner fans har som følge af annonceringen “claimet” et tilbud! Dertil skal man så beregne, at en stor del af disse brugeres netværk har set disse opslag, fordi det bliver delt til deres venner, når de takker ja til et tilbud. Tallet for hvor mange personer, der er blevet eksponeret, er derfor i realiteten meget større end de 42 millioner, der har fået tilbudet. Det skal dog nævnes, at blot fordi man har takket ja til et tilbud betyder det ikke, at man har indløst det, og tallet siger derfor ikke noget om hvor mange reelle salg det har medført.

Facebook er i øjeblikket i gang med at teste en ny version af Offers, der giver brugerne større kontrol i form af at de selv kan vælge, om de ønsker at dele opslaget med deres venner, og i så fald hvornår. Dertil har de også muligheden for at købe produktet direkte eller at få en reminder, når tilbudet er ved at udløbe.

Offers ny og gammel version
Offers ny og gammel version

Hvis du har prøvet at oprette et Facebook Offer, hvad er så dine erfaringer med det? Og synes du den nye version af Offers lyder mere eller mindre attraktiv? Du er meget velkommen til at dele dine tanker i kommentarfeltet nedenfor.

Vil du vide mere?

Har du lyst til at læse mere om annoncering på Facebook? Så kan du tage et kig på artiklen Facebook annoncering one-on-one eller artiklen Facebook annoncering: Mobil vs. Desktop, hvis du vil vide mere om, hvordan annoncerne tager sig ud på mobilen.

Kilde til tal i denne er artikel er fra Inside Facebook: “Facebook says 500,000 pages use Promoted Posts, 42M users claim Offers“.

Skriv en Kommentar

Relaterede artikler

Nyhedsbrev

Få berigende artikler om digitalt salg og marketing.

Tilmeld

 

Uddannelse i Sociale Medier

Arbejder du allerede med sociale medier, men mangler viden og redskaber til at skabe endnu bedre resultater? På denne uddannelse ser vi bl.a. på måling, monitorering, krisehåndtering, indhold og meget mere.
Læs mere her