Hvornår skal nyheder postes på Facebook?

Statusopdateringer er blevet en vigtig og integreret del af brugernes færden på Facebook, men hvad kan virksomheder egentlig bruge deres kunders statusopdateringer til? Graves der dybere ned i statusopdateringer, kommer nogle tendenser til syne – tendenser som virksomheder kan bruge i deres bestræbelser på at udnytte Facebooks potentiale.

Facebook iconMillioner af mennesker er nærmest afhængig af deres statusopdateringer af forskellige årsager. Nogle bruger statusopdateringer til at lufte deres frustrationer, til at komme i kontakt med deres venner mens andre bruger det til at ytre deres holdninger. Men hvad kan virksomheder bruge brugerens statusopdateringer til?

Facebooks Data Team har formået at grave dybere ned i statusopdateringerne på Facebook. Ved at analysere over 1 million statusopdateringer er Facebook teamet kommet frem til nogle interessant og brugbare informationer om de tendenser, der ligger bag statusopdateringerne.

Positive vs. negative opdateringer

Ifølge analysen så bruges positive emotionelle ord i statusopdateringer oftest om morgenen. Brugen af negative ord i statusopdateringer bliver dog forøget i løbet af dagen i takt med, at brugen af de positive ord aftager. Desuden vister analysen også, at unge Facebook brugere er mere negative og bruger flere skældsord i deres statusopdateringer, hvorimod de mere modne brugere har færre men længere statusopdateringer, som fokuserer mere på andre end dem selv.

Statusopdateringer afspejler hvordan samfundet er sammensat og fungerer. Statusopdateringer giver en indikation af hvilket humør brugerne er i og hvor modtagelige de er overfor budskaber fra virksomheder.

Hvornår skal nyhederne postes?

Brugerne på Facebook opdaterer deres status, når de er mest aktive på sitet, det er også dette tidspunkt, hvor de er mest modtagelige overfor budskaber fra virksomheder. Nedenstående tabel viser, hvornår der er flest aktive brugere på Facebook.

Klik her for større billede

Hvad kan dette bruges til?

Det kan altså konkluderes, at det som virksomhed er mest fordelagtigt af poste nyheder kl. 11.00, 13.00 og 20.00, da nyheder på disse tidspunkter vil kunne skabe den største buzz og hvor der er størst mulighed for at tiltrække virksomhedens målgruppe, grundet den øget aktivitet på det sociale medie. Henvendelser fra virksomhedens målgruppe skal dog besvares på alle tider af døgnet ikke kun indenfor de tidligere nævnte peak times.
Hvis din virksomhed lancerer konkurrencer, virale kampagner eller annoncer, så gør det til din fordel, at der også på Facebook findes stereotyper, find ud af hvilken stereotype din målgruppe er og målret dine tiltag efter dette.

Husk at overstående kun er tendenser. Test derfor forskellige tiltag og find ud af hvornår din målgruppe er mest modtagelig overfor virksomhedens budskaber. Post løbende nyheder, da de skal sørge for opbygning af relationer samt være loyalitet skabende.

4 Svar
  1. Erik Haahr

    Nu skal man passe lidt på med at konkludere ud fra de viste tidsangivelser.

    Den højeste aktivitet forekommer kl 3PM (EST) = 21:00 dansk tid.

    Det fremgår ikke, om aktiviteten kun er målt på personer i tidszonen EST, eller om det er personer spredt over hele kloden…

    Med disse usikkerheder kan undersøgelsen i virkeligheden ikke bruges til ret meget – desværre.

    En brugbar undersøgelse ville plotte aktiviteten relativt til den lokale tidszone (hvilket ville give en graf uden tidszoneangivelsen EST, men derimod et generisk klokkeslet).

  2. Nyttig viden, men med forbehold. Det er klart vigtigt at overveje hvornår man poster sine opslag – men ovenstående er vist en sandhed med modifikationer.

  3. Vi har forsøgt at poste sådan henover dagen, hvorefter vi har kigget på FB indblik, og der er helt klar flest der kommentere og liker opslag mellem kl. 18 -21 for vores side.

  4. Jeg tror mest af alt, at det gælder om at teste sig frem til, hvornår man bedst rammer sin målgruppe og dermed får mest mulig udbytte af det arbejde man lægger i opslagene.

    Det er svært at generalisere sig frem til et konkret tidspunkt.

Skriv en Kommentar