Efter den 19. August 2019 vil du som annoncør nok opleve, at Facebook har ændret på de kreative begrænsninger for annoncer i det mobile nyhedsfeed. Ændringerne vil reducere mængden af ​​tekst og billedstørrelsen. Du kan herunder læse, hvad det har af betydning for dig.

Facebook ændrer pr. 19 august, hvordan medier, og dermed annoncer, vises i det mobile news feed. De planlægger, at reducere den maksimale højde på videoer og billeder samt mængden af ​​tekst, der vises. Meningen og håbet med disse ændringer er, at alle annoncører bliver tvunget til at lave mere engagerende Facebook-annoncer.

Læs også: Guide til annoncering på Facebook

I tilfælde af at du ikke var opmærksom på Facebooks retningslinjer for mediestørrelse og bedste praksis, er her en mere detaljeret forklaring af ændringerne.

Ændrede forhold på billeder

Frem til nu har den maksimale mediehøjde for fotos og videoer på Facebooks mobile nyhedsfeed været det lodrette 2:3-billedforhold. Men det bliver der nu lavet om på. Fremover vil den maksimale højde for fotos og videoer i det mobile nyhedsfeed være et kortere 4:5 forhold. Medier, der er højere end 4:5, bliver nu ’maskeret’ på Facebooks mobile newsfeed. ’Maskeret’ betyder, at brugeren ikke ser det fulde billede eller video, med mindre de klikker ind på det.

Se billede af ændringen til højre.

Hvad betyder det for dig?

Det betyder altså, at dine billeder skal være det korrekte format, for at blive set i sit fulde format. Det visuelle spiller en stor rolle på de sociale medier, og undersøgelser viser, at folk husker billeder kombineret med tekst meget bedre end de husker et opslag, som udelukkende består af tekst.

Men kvaliteten af billedet spiller også en rolle, og du kender det garanteret selv – man relaterer kvaliteten af billeder og opslag generelt med virksomhedens kompetencer og kvalitet. Billeder der er helt strakt eller slørede, giver ikke det bedste indtryk. Du bør derfor fremadrettet tilpasse dine billeder det nye format, for fortsat at fremstå professionel og sørge for, at intet af det visuelle udtryk går tabt.

Læs også: 9 Facebook facts du skal kende til

Mindre tekst

Fremadrettet vil den nye ændring også betyde, at der på indlæg (eller annoncer) nu kun vises 3 linjer tekst, modsat de tidligere 7 linjer, før der skal klikkes ’see more’. Mængden af tekst, der vises på annoncer, bliver altså kraftigt reduceret, hvilket stiller større krav til dem, som skriver dem. Men det er ikke noget nyt, at teksterne på sociale medier er korte, og vi kender det fra bl.a. Instagram og LinkedIn, hvor ca. 150 tegn er grænsen, hvorefter brugerne tvinges til at klikke ’see more’.

Hvad betyder det for dig?

Reduceringen af tekst på annoncerne betyder, at annoncørerne nu skal bruge endnu flere kræfter på at skrive korte, præcise og engagerende budskaber. I bund og grund er ændringen god nok i den forstand, at brugerne ikke bruger særlig lang tid på at læse lange budskaber på Facebook, og de 3 linjer måske endda gør jer endnu skarpere til at formidle jeres budskaber. Brug derfor tid på at koge dine budskaber ned, og gør dem så skarpe som muligt.

Og husk på, at det jo ikke er ’ulovligt’ at have tekster, der fylder mere end 3 linjer. Du skal bare være opmærksom på, at der skal noget relevant og spændende til for, at Facebook-brugerne vil klikke ’see more’.

Ændringen lyder muligvis ikke så markant, men det er en god idé, at være opmærksom på dette, da det vil ændre hvordan tekst, fotos og videoer vises fra nu af i det mobile newsfeed.

Hvad synes du om den nye ændring?

Vi hører gerne fra dig i kommentarsporet.

Skriv en Kommentar

Nyhedsbrev

Få berigende artikler om digitalt salg og marketing.

Tilmeld

 

Master Class i sociale medier

Sociale medier er noget, som stort set alle virksomheder gør brug af, men det er langt fra alle, der får det ønskede udbytte. På Master Class’en gennemgår vi de sociale platformes kvaliteter, muligheder, styrker og begrænsninger, sat i relation til virksomhedstype og mål.
Læs mere her