Ønsker din virksomhed at implementere LinkedIn i HR-arbejdet til employer branding, rekruttering og jobopslag, kan det betale sig at læse med her. Vi har i denne artikel samlet en række elementer, der er værd at overveje i fremstillingen af din virksomhed som en attraktiv arbejdsplads.

LinkedIn har over 1,6 millioner brugere i Danmark, hvorfor platformens professionelle netværk bliver et yderst effektivt redskab i virksomhedens HR-arbejde. Vi ser her nærmere på, hvordan din virksomhed kan benytte dette potentiale i forhold til branding, synlighed samt interne forhold.

Effektivt brug af Company Page

Hvis du vil fremstille din virksomhed som en kompetent og attraktiv arbejdsplads samt gøre brug af employer branding, er Company Pagen et vigtigt sted at starte. Det er en god idé løbende at poste relevant content for at holde liv i siden. Du kan fx poste de gode resultater (fx årsregnskaber, der viser en positiv økonomi), jobopslag, CSR-tiltag, karriereveje i virksomheden – alt i alt giver det gode content et positivt billede af virksomheden.

Andet effektivt content kan være medarbejder-testimonials eller opslag, der omhandler positive team-oplevelser medarbejderne imellem – det kan ex være deltagelse i DHL-stafetten eller et intern seminar omkring kompetenceløft. Det kan sammen med vedhæftede billeder postes på Company Pagen, for at vise hvordan virksomheden sikrer en god medarbejder- og organisationskultur.

Formålet med delingen af denne type content er at give et godt billede af virksomheden udadtil samt give potentielle kandidater en mulighed for at få et værdifuldt indblik i, hvad virksomheden gør for medarbejderne. Hvis du har brug for yderligere inspiration og viden om godt content på LinkedIn, kan du læse mere i denne artikel.

En anden mulighed er at lade en medarbejder skrive et blogindlæg og poste det på virksomhedssiden, for at tage employer branding skridtet videre. Blogindlægget kunne ex centrere om deltagelse på en spændende international konference, hvor I kan vise, at I som virksomhed går op i at videreuddanne og dygtiggøre jeres medarbejdere. Da kommunikationen kommer direkte fra medarbejderen og ikke fra virksomhedens kommunikationsafdeling, sikrer I ligeledes en troværdig kommunikation.

Det er muligt at tilkøbe en karriereside på LinkedIn, hvis man ikke føler at den gratis udgave er nok. Med denne udgave er det i højere grad muligt at promovere virksomheden overfor potentielle medarbejdere.

Netværksrekruttering på LinkedIn

Når det handler om rekruttering på LinkedIn, bliver medarbejderne virksomhedens vigtigste aktiv. Få dine medarbejdere til at støtte op om det gode budskab og dele det med deres netværk, ved at gøre dette til en del af kulturen i virksomheden. Du ex bede dine kollegaer om, at dele jobopslag på deres sociale medier.

Med denne fremgangsmåde får jobbet automatisk en blåstempling, idet det går gennem medarbejderne selv. De ville næppe dele et jobopslag fra en virksomhed, som de ikke brød sig om at være ansat i, hvilket skaber troværdighed hos modtageren. Det er især en god idé at få medarbejderen til at dele jobopslaget i relevante LinkedIn-grupper, som de er medlem af – dine kollegaer har med garanti også et værdifuldt netværk.

Det er muligt at betale sig fra et øget reach på dine opdateringer eller posts på LinkedIn (ligesom det er på Facebook). På den måde sikrer du altså en bedre synlighed på dine opslag overfor en udvalgt målgruppe, hvilket ex kan være fordelagtigt i forsøget på at besætte et job, der er svært at få afsat. LinkedIn har to muligheder for at lave sponsorerede opdateringer, nemlig med Sponsored Updates eller Direct Sponsored Updates.

Husk også at for hver medarbejder, der deler eller liker et af virksomhedens opslag, skabes der en historie i deres eget netværk, hvorved der skabes øget synlighed i flere netværk.

Tip: Det gratis værktøj Advanced People Search er et effektivt redskab til at selektere ud fra fx stilling, virksomhed eller branche, hvilket er yderst brugbart i søgningen efter potentielle kandidater på LinkedIn.

Har I en social media policy?

I brugen af LinkedIn til HR og employer branding, er det vigtigt at have en social media policy. I den forbindelse bør du gøre dig en række overvejelser om medarbejdernes rolle og muligheder på LinkedIn. Vi har samlet en række af disse overvejelser her.

God fornøjelse med HR-arbejdet på LinkedIn!

Hvis du har nogle kommentarer til artiklen, vil vi meget gerne høre dem i kommentarfeltet herunder.

Skriv en Kommentar

Relaterede artikler

Nyhedsbrev

Få berigende artikler om digitalt salg og marketing.

Tilmeld

 

Digital Works

Måske noget for dig?

Bliv skarpere på LinkedIn

På dette heldagskursus løfter vi niveauet og virksomhedens konkrete LinkedIn-udbytte signifikant gennem intens undervisning - bl.a. med fokus på Company Pages, content marketing og måling af indsatsen.
Læs mere her