Organisk synlighed på LinkedIn er under pres både for virksomheder og de personlige opslag

LinkedIn har i mange år været en attraktiv kanal for virksomheder og personer, der ønskede at opbygge synlighed, troværdighed og netværk, helt uden at bruge penge på annoncering.

Men i takt med at LinkedIn har ændret sin algoritme og intensiveret sine kommercielle ambitioner, er det blevet betydeligt sværere at opnå organisk synlighed både som virksomhed og som person.

Har LinkedIn mon ikke fået lidt inspiration fra Meta 😉 Meta, har nemlig i mange år arbejdet med den strategi.

En algoritme i forandring også i 2025

Mange har de seneste måneder bemærket, at deres opslag får færre visninger og interaktioner end tidligere. Andre har undret sig over, hvorfor de ser gamle opslag i nyhedsfeedet. Det skyldes ikke en fejl, men et bevidst skifte i LinkedIns algoritme.

Tidligere blev opslag primært vurderet ud fra “nyheds-aspektet” samt “engagement” som likes og kommentarer. Nu har LinkedIn ændret fokus og prioriterer i højere grad relevans. Det betyder, at et opslag fra to uger siden stadig kan blive vist i dit feed, hvis LinkedIn vurderer, at det matcher dine interesser og adfærd på platformen.

Hvad betyder det i praksis?

  • Timing er ikke længere alt! Du kan ikke bare poste på “det rigtige tidspunkt” og forvente rækkevidde
  • Relevans er nøglen, opslaget skal ramme noget, modtageren reelt interesserer sig for
  • Netværkets kvalitet betyder mere end kvantitet (ikke den store nyhed) hvem du er forbundet med, og hvordan de interagerer med dig, har stor betydning for synligheden
  • Langt færre ser dine virksomhedsopslag organisk, medmindre du investerer annoncekroner i platformen.

Company pages har fået ”kærligheden” at føle

Hvis du arbejder med en virksomheds LinkedIn-side, har du sandsynligvis allerede mærket ændringerne. Det er blevet meget sværere at opnå synlighed uden at betale. Opslag fra firmasider bliver i udgangspunktet nedprioriteret sammenlignet med opslag fra personlige profiler, og hvis der ikke kommer et stærkt engagement, bliver rækkevidden hurtigt begrænset.

Hos Digital Works kan vi se, at kun 23 % af vores Company Page eksponeringer i 2025 har været organiske, resten er kommet gennem betalt synlighed, fx ved at booste opslag eller afvikle Thought Leader synlighed. Det billede går igen hos mange af de virksomheder, vi arbejder med.

Hvad kan du gøre?

Selvom det er blevet sværere, er der stadig muligheder:

  1. Skab værdifuldt og berigende indhold
  2. Video er stadig hot på LinkedIn især de autentiske 
  3. Brug medarbejderne aktivt – især Thought Leader-strategier, hvor udvalgte medarbejdere deler professionelt og personligt indhold, kan skabe stor synlighed
  4. Supplér med betalt synlighed – organiske og betalte aktiviteter bør spille sammen i en samlet LinkedIn strategi
  5. Prioritér interaktion og dialog – algoritmen belønner samtale og ægte engagement.

LinkedIn er ikke længere en platform, hvor man “bare” kan poste og forvente eksponering. Det kræver en langt mere strategisk og balanceret tilgang mellem organisk og betalt indhold både for virksomheder og personer.

For mange vil det betyde, at en vis mængde budget er nødvendig, hvis LinkedIn fortsat skal være en effektiv kanal for branding, rekruttering eller leadgenerering.

Har du spørgsmål eller brug for sparring om din LinkedIn-strategi, står vi hos Digital Works klar til at hjælpe 😊

Kilde: LinkedIn, Forbes.

Skriv en Kommentar

 

Annoncering på LinkedIn Begynderkursus

På dette halvdags-kursus lærer du, at arbejde professionelt og målrettet med din annoncering på LinkedIn. Vi gennemgår step-by-step, hvordan du opsætter en betalt annonce og giver dig konkret viden om, hvordan du får mest muligt ud af din annoncering.
Læs mere her