5 måder at overleve Facebook’s algoritmeændring

Facebooks skaber Mark Zuckerberg annoncerede den 11. januar 2018, at en omfattende algoritmeopdatering vil blive gennemført på Facebook. Med opdateringen vil venner og familie blive sat over virksomhedernes opslag – så hvad gør virksomhederne på Facebook? Vi giver her 5 tips til, hvordan du kan undgå at ende nederst i nyhedsfeedet.

Har du ikke læst om opdateringen, kan du læse meget mere i artiklen BREAKING: Facebooks nye algoritmeopdatering.

Aktive følgere

Zuckerberg skriver: “The public content you see more will be held to the same standard [as that from individuals]- it should encourage meaningful interactions between people.” Hvis opslag, der ikke opnår ”meaningfull” interaktioner, bliver nedprioriteret og diverse bait-strategier bliver straffet, så er der naturligt mange virksomheder, som må lægge deres strategi om.

Fokus bør derfor være på at tilpasse markedsføringen til målgruppen og lave opslag, som genererer “samtaler”, snarere end simple stykker indhold. Dette vil naturligvis være nemmere for nogle virksomheder end andre, men belønningen for dem, som formår at mestre dette, vil formentlig være det værd.

Berigelse, berigelse, berigelse

Vi kan ikke sige det nok – berigelse! Berigelse er enormt vigtigt, hvis du skal have brugerne til at interagere med dit opslag og sørge for, at det bevæger sig opad i nyhedsfeedet. Mange virksomheder har indtil nu jagtet interaktionen og rækkevidden gennem baits eller andre strategier såsom konkurrencer og afstemninger, men dette går ikke længere.

Med den nye algoritme skal virksomhederne fokusere på brugerne og i højere grad giver dem, hvad de vil have – hav derfor berigelse for øje, når du poster indhold. Vil du lære mere om, hvordan du fuldfører en content-markting strategi succesfuldt, kan du finde inspiration her.

Hvis din virksomhed indtil nu har fokuseret på rækkevidde, bør du i stedet skifte dit mål ud og fokusere mere på relevans og indhold, som netop skaber ovenstående ”meaningfull” interaktioner – samtaler, fællesskab og stærkere bånd mellem dig og dine kunder. Kunne du tænke dig at blive klogere på, hvordan du kan producere værdiskabende content, kan du læse artiklen Vigtige overvejelser for at sikre godt content.

Video – og gerne live

Video på Facebook har været populært i nogen tid, og netop video vil blive prioriteret i nyhedsfeedet – såfremt det skaber interaktion. Video kan både være planlagt og indspillet på forhånd, men det viser sig, at live-video skaber højere interaktion end den normale video. Zuckerberg skriver: “We’ve seen people interact way more around live videos than regular ones”  og lægger altså op til live-video.

Uanset hvilken type video du vælger, kan det, hvis det postes med jævne mellemrum og skaber interaktion, være lige præcis det algoritmen vil prioritere – så det er bare med at komme i gang. Vil du vide mere om, hvordan du implementerer live-video i din virksomhed, så kan du finde inspiration i artiklen Live-video: Sådan implementerer du det.

Messenger som bagvej

En af de ting, som trender på de sociale medier, er “én-til-én kommunikation” gennem fx Facebooks Messenger. Denne trend giver muligheden for at rykke udenom Facebooks nyhedsfeed og endnu tættere på kunderne. Messenger er god til den direkte og personlige kontakt og giver muligheden for at yde en ekstra service til den enkelte.

Hvis du arbejder med Facebooks annonceværktøj kan du anvende funktionenen ”Click to Messenger”, hvor kunden kan klikke for at skrive direkte – se billede nedenfor. Tænk derfor over, hvordan du kan betjene dine kunder på Messenger, og hvordan du kan opfordre dem til at bruge det jer.

Den personlige kontakt er kommet for at blive.

Betale eller ej?

Med den mængde indhold, som eksisterer på Facebook i dag, er det svært for virksomheder blot at lade deres opslags spredning være op til den organiske rækkevidde. Desuden vil den organiske rækkevidde formentlig falde som følge af den nye opdatering, og derfor kan betalte værktøjer være noget man som virksomhed må ty til. Hvad end det er annoncer eller et boost af ens opslag, kan det være fordelagtigt at eksperimentere med dette for at forbedre positionen og få mest muligt udbytte.

Hvis i fremadrettet vil sikre, at jeres opslag forbliver i nyhedsfeedet, bør i derfor poste nogle penge i jeres tilstedeværelse på Facebook.

In it to win it?

For de virksomheder, som fortsat regner med at skulle bruge Facebook til forretning, vil det positive være, at støjen fra andre virksomheder vil blive reduceret. Problemet er bare, at livet på Facebook bliver lige så svært for dig, som for andre. Finder du derimod nøglen til at slippe igennem Facebooks algoritmer, er der nu endnu større potentiale at finde.

Vil du vide mere om kommende SoMe-trends i 2018, kan du læse artiklen 5 SoMe trends for 2018.

Har du lagt planer for din Facebook-indsats efter opdateringen?

 

 

Artiklen er skrevet med inspiration herfra.

Skriv en Kommentar

Nyhedsbrev

Få berigende artikler om digitalt salg og marketing.

Tilmeld

 

Master Class i sociale medier

Kom på uddannelse i sociale medier med 10 ECTS point, statsgodkendt eksamen og fokus på elementer som strategi, planlægning, lovgivning, måling og optimering.
Læs mere her