Ny undersøgelse om paid social media

Det kan være svært at finde ud af, hvordan man bedst anvender, de mange muligheder for eksponering som betalingsannoncer på fx Facebook eller promoverede tweets giver?

Grunden til at betalingsannoncer og promoverede tweets er så populære er bl.a., at de giver en virksomhed mulighed for at målrette annonceringen til en meget specifik målgruppe, og så er det en relativ billig måde at reklamere på.

Af Katrine Ansbøl

Den amerikanske undersøgelse ”The Paid Social Media Advertising Report 2013” (The Nielsen Company) har spurgt forskellige annoncører og bureauer om, hvordan de på nuværende tidspunkt bruger annoncer på sociale medier, men også om hvordan de forventer at bruge betalingsannoncer i fremtiden (læs mere om annoncering på Facebook her).

Herunder får du highlights fra undersøgelsen

#1 – Øget budget

Der bliver satset på området – 65 % af de adspurgte annoncører øger budgetter for betalingsannoncer i 2013.

Social media budget

#2 – Pengene vokser ikke på træerne
Ovenfor viste det sig, at 65 % har planer om at øge budgettet for betalingsannoncering i 2013, men det viser sig også, at det ikke betyder et generelt øget budget, men nærmere en omprioritering af midlerne.

annonce budget

TIP:
Der vil aldrig være penge nok til at realisere alle ens marketingstrategier, så tag et grundigt kig på de kanaler I anvender og tag dem op til overvejelse – er vi de rigtige steder, og er vi der på den rigtige måde?

#3 – 89 % af annoncørerne bruger gratis annoncer på de sociale medier
Det fremgår af undersøgelse, at gratis annoncer er attraktive for annoncører, men at de betalte alligevel har fremgang, da man stoler mere på deres virkning.

annonce strategi

TIP:
Hvis I overvejer at gå ind på betalingsannonce-markedet, så undersøg først alle muligheder for gratis annoncering, og undersøg markedet for betalingsannoncer grundigt… Der er mange forskellige muligheder.

#4 – Betalingsannoncer som en integreret del af markedsføringsstrategi
Paid media står sjældent alene, men suppleres af andre online og offline tiltag.

integreret markedsføringsstrategi

TIP:
Læg ikke alle dine æg i samme kurv.
Markedsføring på tværs af forskellige platforme giver din virksomhed mulighed for at sprede budskabet endnu bredere.

#5 – Effektmåling
Det kan være svært at måle effektiviteten af ens annoncer, og det er ifølge undersøgelsen et problem for annoncørerne  – de vil måle på samme måde som ved offline kampagner.

effektmåling

TIP:
For at være i stand til at mål på effektiviteten af en annonce er det en god ide at finde en måde at lede dem ind på jeres website.

#6 – Gennemsigtighed ville øge bruge af annoncer
Undersøgelsen viser, at 58 % af annoncørerne er klar til at bruge flere penge på annoncer, hvis det var nemmere at måle effekten af dem.

måling af social media roi

TIP:
Lær den kanal du har valgt at anvende til dine annoncer godt at kende.
Læs her mere om måden, man måler effektivitet på forskellige kanaler.

#7 – Bruges mest til brand-relaterede aktiviteter
Det er mest almindeligt at bruge betalingsannoncer til at skabe opmærksomhed omkring et brand frem for et enkelt produkt.

relationer

TIP:
Hvis omtale af jeres brand er jeres primære grund for at gå ind på annoncemarkedet, er Facebook et godt sted at starte.

Nedenfor har jeg samlet nogle tidligere artikler, som relaterer sig til emnet:

(Artiklen er inspireret af denne fra socialmediaexaminer)

Skriv en Kommentar