Er du i tvivl om, hvordan du kan bruge Pinterest i din virksomhed? En stadig større andel af moderne virksomheder bruger de forskellige digitale og sociale medier til markedsføring og til at vise virksomhedens personlighed visuelt. Dette gælder både for B2C og B2B virksomheder.

En undersøgelse fra SteelHouse viser, at Pinterest-brugere er dobbelt så tilbøjelige til at købe produkter end Facebook-brugere. Tilmed er helt op til 79 % af Pinterest-brugere mere tilbøjelige til at købe produkter, de har set på Pinterest sammenlignet med Facebook-brugere. Dette betyder, at der kan være fordele for nogle virksomheder at have en Pinterest-profil og markedsføre sine produkter på dette medie.
Denne artikel tager udgangspunkt i SocialMedia Examiners artikel, omkring 7 Pinterest tips for B2B virksomheder. Vi har plukket de væsentligste pointer ud og giver dig her et kort overblik over dine muligheder. Selv om fokus er på B2B, vil mange af tips’ene også være relevante for B2C virksomheder.

1. Brug infographics

Brug både spændende og flot designede Infographics til at promovere din virksomhed. Overvej, hvor meget tekst din infographic skal indeholde, hvordan designet (f.eks. farvevalg) skal være, samt hvilket indhold, der vil være mest interessant for dine brugere. Det handler nemlig om at få likes og repins på din Pinterest profil.
Få inspiration til infographics hos Kissmetrics.

2. Brug e-bøger, vejledninger/guides og white papers

Gør brug af ovenstående produkter og andre nyttige dokumenter på Pinterest, og det kan være en god måde at markedsføre virksomheden på. Hvis du har et produkt med spændende og nyttigt indhold, er der en sandsynlighed for at dine fans er villige til at downloade og/eller købe det.
Husk at bruge gode og spændende billeder, som gør det “repinnable”. Og husk at bruge link til pin’en, så det linker tilbage til dit site, webshop eller andet. Gør evt. brug af en sign-up landing page, så du dermed også kan få adgang til e-mail adresser, som senere kan bruges til DM (direct mails) eller nyhedsbreve.
Et godt eksempel på dette er Hubspot, som har en masse guides, man kan downloade ved at følge linket til produktets side, hvor du kan tilmelde dig Hubspot og dermed få tilsendt din gratis e-bog.

3. Engager dine fans

Sociale medier skal ikke bruges som DM (direct marketing), men til at engagere dine fans og followers samt skabe relationer til dem. Du skal få dem til at føle sig værdsatte og få dem til at dele, kommentere eller dele dine pins. At sælge dine produkter skal komme i anden række.
Prøv eventuelt at få fans og followers til at like eller kommentere, ved at bede dem om det. Opfordrer dem til at kommentere eller like ved at stille dem et spørgsmål gennem pin’en. Ved at svare på brugernes kommentarer, skaber du et forhold og relation til dem.

Et eksempel på en virksomhed, der gør brug af dette er Constant Contact, som med deres Fanbruary viser pins af tilfredse kunder og deres taknemmelighed overfor Constant Contacts services.

Vis dit produktportefølje, så  forbrugerne kan lægge mærke til dem, dette kan eventuelt føre til mersalg fremadrettet.
Gør dette ved for eksempel at pinne billeder af dine produkter og tilføj et link til din hjemmeside eller andre landingpages. Du kan også pinne guides til, hvordan dine produkter kan bruges, eller pinne kreative billeder af dine produkter for at få dine fans eller followers engageret. Sidstnævnte kunne være ved at vise produkterne i den rette kontekst.

5. Vis din virksomheds arbejds- og virksomhedskultur

Engager dine fans og followers ved at vise virkeligheden bag virksomheden, vis hvad der sker bag væggene og vis dine medarbejderne frem. Dette er med til at menneskeliggøre din virksomhed og viser en personlighed bag facaden.
Et skridt i samme retning kunne være at få medarbejderne til at bidrage med indhold og eventuelt interagere med fans og followers.

6. Pin brand relaterede billeder

Brug altid relevante billeder og meget gerne billeder som relaterer til din virksomhed, fra dine produkter til selve markedet du opererer i.
Et godt eksempel på dette er Intel, Geek Chic, som viser teknologi produkter og computere, og dermed også viser hvilken branche de hører til.

7. Vis dit engagement i samfundet

Har din virksomhed en CSR strategi eller gør virksomheden noget for lokalsamfundet?
Folk kan være begejstrede for at se, hvad virksomheder gør godt for samfundet og miljøet.. Hvis virksomhedens sag falder i god jord hos forbrugeren, vil de supportere dig og virksomheden fremadrettet.

Vil du bruge Pinterest?

Er der nogle af disse succesfulde eksempler, som kan få dig til at overveje Pinterest som en markedsføringsplatform? Så kommenter gerne i feltet herunder.

Vil du gerne have lidt mere styr på, hvad Pinterest er for en størrelse? Så er artiklen “Pinterest – et socialt medie du bør kende” et kig værd.

3 Svar
  1. Rene Bygballe

    Tak for et godt indlæg!
    Super relevant med gode fifs og link til uddybende artikler.

    Hos Jydsk Emblem Fabrik A/S har vi oprettet en virksomhedsprofil på Pinterest – http://pinterest.com/jydskemblemfab/ – i håb om at nogle måske finder vores produkter og øvrige pins interessante. Hvordan får vi så oplyst om denne side? Via eget website? Twitter og lignende?

    Et andet spørgsmål der trænger sig på er: Er det tilladt at gemme billeder taget fra andre sider (f.eks. infographics)og så uploade dem til sit eget “board” og henvise/opfordre til at klikke/besøge ens eget website? Eller skal kilden være noteret?

    Tak for gode nyhedsbreve.

    René
    Marketing
    Jydsk Emblem Fabrik A/S | http://www.jef.dk
    http://pinterest.com/jydskemblemfab/

Skriv en Kommentar