Pinterest har for nyligt rundet +100 millioner brugere på globalt plan, og det er måske på tide at overveje, om din virksomhed skal have en tilstedeværelse på det populære sociale medie? 

Hvad er Pinterest?

Pinterest er et socialt medie, der fungerer som en online opslagstavle (et pinboard), der udelukkende er baseret på visuelle elementer idet brugerne kan dele og ‘pinne’ billeder.

  • Når du deler et billede på Pinterest, kaldes det en ‘pin’
  • Når du deler et billede, som en anden har lagt på Pinterest, kaldes det en ‘repin’
  • Du grupperer dine ‘pins’ på de ‘pinboards’ du opretter via din profil.

Du kan enten ‘pinne billeder’, som du finder online via en ‘Pin-it’-knap eller du kan uploade billeder, som du har liggende på din computer. Du kan også dele dine pins på Facebook og Twitter.

Pinterest har endnu ikke slået helt igennem i Danmark, men flere og flere virksomheder begynder dog at bruge mediet i deres markedsføring. Som virksomhed kan man oprette en Pinterest Business Page, som ser ud præcis som en almindelig side, men giver dig mulighed for at se en lang række analytics.

Nedenstående eksempel af Maersk Line’s business page på Pinterest, og under eksempel på pinboardet ‘Hjerterum – Læserum’ oprettet af Gyldendal.

 

Pinboardet ‘Hjerterum – Læserum’ af Gyldendal:

Hvordan adskiller Pinterest sig fra andre visuelle medier?

Pinterest adskiller sig fra andre visuelle sociale medier på en række punkter. Instagram er klart det mest populære visuelle sociale medie i Danmark, og her findes der en række forskelle, hvis man sammenligner med Pinterest. Fordelene ved Pinterest er bl.a. at indhold spredes nemmere end på Instagram, hvor dette kan være en stor udfordring. Derudover indekseres indhold fra Pinterest i Google, og især i billedsøgninger på Google virker Pinterest rigtig godt. Derudover er det langt nemmere at skabe trafik fra Pinterest til virksomhedens website end det er på Instagram, hvor der jo ikke kan indsættes aktive links i opdateringer.

Hvordan kan jeg bruge Pinterest i min virksomhed?

Pinterest handler ikke kun om rejsebilleder, lækre madopskrifter og inspirerende citater. Ligesom med andre sociale medier kan man som virksomhed – såfremt man formår at dele indhold, som folk finder relevant og berigende –  øge kundeloyalitet, opbygge tillid, øge trafik til website og i sidste ende forhåbentlig øge salget. Se ex. hvordan Gyldendal bruger Pinterest.

Hvis du vil vækste din tilstedeværelse på Pinterest, kræver det højst sandsynligt, at du pinner andet end udelukkende dit eget brands indhold. Du vil oftest være nødsaget til også at agerer content curator, og finde relevant og interessant indhold fra andre kilder. Selvom madbilleder og solnedgange er populært på Pinterest, så er der altså også et stort publikum for ex. teknologi, kultur, tutorials, videnskab og erhvervsrådgivning – altsammen noget, der sagtens kan gøres relevant i et virksomheds- og endda B2B-segment. Tænk over, hvordan nogle af disse emner, kan gøres relevante for lige netop din virksomhed. Få inspiration fra bl.a GE’s profil her, og se evt. deres ‘Badass Machines’ pinboard.

Du kan også bruge Pinterest til at vise virksomhedens kultur og personlighed. Husk på “People do business with people they know, like and trust” og du kan sagtens arbejde effektivt med din virksomheds likeability med de visuelle værktøjer, som du har til rådighed på Pinterest. Pin evt. billeder, der indeholder events, medarbejdere, jeres visuelle udtryk og farver, citater etc. Se evt. Hubspot på Pinterest, og få inspiration til dette.

Er din virksomhed på Pinterest?

Vi hører meget gerne om dine erfaringer i kommentarfeltet herunder 🙂

 

 

Skriv en Kommentar

Relaterede artikler

Nyhedsbrev

Få berigende artikler om digitalt salg og marketing.

Tilmeld

 

Master Class i sociale medier

Vores Master Class i sociale medier er særligt udviklet til virksomheden, der allerede arbejder med sociale medier, men mangler en dybere viden på området. Programmet er fordelt på 2 fulde dage og er en kombination af undervisning, øvelser og cases.
Læs mere her