Pinterest – virksomhedens visuelle portal

Uanset om du vil det eller ej, vil du måske opleve, at din virksomheds produkter, visuelle identitet eller fotos er endt op på det sociale medie Pinterest. Man kan næsten ikke undgå dette, og hvorfor så ikke omfavne det og bruge det aktivt?

Af Eva Kold

Ved selv at have en virksomhedsprofil eller have en “pin it” knap på virksomheds-sitet, opfordrer du aktivt til at folk skal dele dit indhold. Samtidig kan du sørge for, at pin’en linker tilbage til din egen webshop eller et andet relevant site, og dermed kan du aktivt lede folk hen til dine forskellige medier.
Ved at være tilstede og proaktivt tage imod dette medie, vil du langt bedre kunne styre det end ved at ignorere det eller føle dig truet på dine rettigheder.

Du bør se Pinterest som en mulighed for at markedsføre din virksomhed, se det som en visualisering samt som en måde at få øget din kendskabsgrad yderligere og måske endda til en ny kundeskare.
Vi ved allerede, hvordan både videoer og billeder kan have effekt på Facebook, for eksempel ift. Facebook Edgerank, derfor burde man som virksomhed ikke benægte vigtigheden af at have en visuel identitet samt visualisering af sine produkter, næsten uanset hvilken branche man er i. Man kan også bruge Pinterest som en visuel virksomhedsprofil og vise en vis gennemsigtighed ved at have boards med medarbejdere, jobannoncer eller andet relevant.

Hvordan har andre brugt Pinterest?

Der er mange måder, man kan vælge at arbejde med Pinterest på, og det kan være en stor fordel. Hvis du vælger at bruge det bevidst, som en del af din social media strategi, kan du både opnå en højere kendskabsgrad samt generere salg på sigt, læs f.eks. om hvordan Sony har brugt mediet med succes.

Internationalt har mange virksomheder taget Pinterest til sig og det sker på mange forskellige måder. Se f.eks. hvordan shopping-siden ASOS, viser deres følgere de nyeste trends samt hvordan deres egne produkter passer ind i disse trends. Tøjmærket Topshop har valgt at dedikere et helt board til streetstyle, med personer som bærer Topshop produkter, en form for hyldest til deres fashionable kunder for ikke at nævne deres egne produkter.

Af danske virksomheder ser vi stadig flere og flere på mediet, dog udnytter de ikke alle mediet helt optimalt endnu. Herunder vil vi gennemgå nogle af dem og se, hvad det er, de gør godt på Pinterest.

Produktmarkedsføring på Pinterest

Georg Jensen, har skabt nogle fine boards for eksempel i samarbejde med stylisten/moderedaktøren Emil Satterup, som viser, hvordan Georg Jensens smykker hænger sammen med tidens trends, farver og former. Et andet board, som er værd at bemærke, er deres Heritage board med billeder af gamle produkter og butikker, som fint viser deres historie.

Georg Jensen "Heritage" billede af værkstedet

Normann Copenhagen er endnu en dansk designvirksomhed, som også er at finde på Pinterest. De har flere boards med inspiration, og på flere af dem indgår deres produkter i naturligt sammenhæng med andres. Derudover har de også et board kun dedikeret til deres produkter.

B&O Play bruger virkelig Pinterest som et visuelt online katalog for deres produkter og har opdelt dem i deres forskellige produktkategorier.

Politiske budskaber på Pinterest

Selv politiske partier er at finde på Pinterest, (selvfølgelig også selveste Barack Obama) og af danske har vi f.eks. Radikale Venstre, som har valgt at vise lidt om deres grafiske identitet, plakater og billeder af Margrethe Vestager. Her kunne man dog savne lidt mere omkring deres budskaber, måske endda i form af Infographics eller statements (som de alligevel bruger på deres plakater), dermed kunne de virkelig udnytte mediet og måske få brugerne til at forstå og dele deres budskab. Det jeg vil give dem kudos for, er deres board kig bag kulissen, som giver et godt og personligt indblik i deres hverdag.

Pinterest til jobannoncer 

Hummel er blandt de få vi indtil videre har opdaget bruge Pinterest som opslagstavle for jobs. De har endda gjort det på en yderst kreativ måde, som måske er knap så praktisk, men den linker dog tilbage til deres hjemmeside og de samme jobannoncer i ren tekst.

Hummel's job annonce på Pinterest

Vigtigheden af at bruge links

Desværre glemmer mange virksomheder ofte at linke direkte tilbage til deres webshop eller hjemmeside. Så man må sige, at der stadig er lidt mere arbejde for disse virksomheder, hvis de skal have mere ud af dette medie.

Adweek har f.eks. taget emnet op i deres artikel Pinterest’s retail problem, hvor de har brugt H&M som eksempel på, hvordan fans forgæves følger døde links til online-butikken, ofte i de situationer hvor en vare måske er udsolgt eller ikke længere tilgængelig. Der er flere løsninger, som de også nævner i artiklen, men som udgangspunkt kunne man som virksomhed netop forbedre situationen ved at komme brugerne i forkøbet med en virksomhedsprofil samt bords med produkter med kort tekstinformation omkring produktet (pris, sæson, produkt navn eller lignende) og linke tilbage til hjemmesiden (med forhandlerliste) eller en online butik.

Jeg tror stadig, at Pinterest kan være en rigtig god måde, hvorpå man visuelt kan markedsføre sin virksomhed og ens produkter på, men man skal være der aktivt ligesom på andre sociale medier for at kunne skabe synlige resultater.

Vil du have flere tips til hvordan du kan bruge Pinterest til lige netop din virksomhed, så læs mere her.

 

Skriv en Kommentar