Re-targeting – en overset mulighed

Targeting, re-targeting, re-marketing – kært barn har mange navne! Targeting har længe været på manges læber, og mulighederne er mindst lige så mange. Måske netop derfor er der mange, som endnu ikke har kunne overskue at sætte sig ind i og teste de mange muligheder, targeting åbner op for. Vi ser her på disciplinen re-targeting, som er et rigtig godt supplement, til dine øvrige online aktiviteter.

Ifølge Trendanalysen 2012 skulle targeting være den mediegruppe, der ville opleve næsthøjest vækst i 2012 (sociale medier lå på førstepladsen),og jf. rapporten forventede hele 76 % af de større danske annoncører at teste diverse targeting-muligheder inden årets udgang. Der findes adskillige typer af targeting, og i denne artikel har vi valgt kun at fokusere på re-targeting.

Hvad er re-targeting?

Med re-targeting køber du, kort sagt, din egen trafik tilbage. Lad mig give et eksempel: En bruger har været inde på din hjemmeside og læse om et specifikt produkt, men har ikke foretaget en handling. Et par dage efter sidder samme bruger og læser en artikel på ex Yahoo og bliver så eksponeret for et banner med et budskab om samme produkt.

Re-targeting

Du har med andre ord mulighed for at minde brugeren om, at du sælger det givne produkt og måske lokke vedkommende tilbage til dit site med et relevant budskab. En oplagt mulighed for mange da du har 100 % kontrol over kommunikation med en målgruppe, som du allerede ved, har udvist interesse for dit produkt.

Hvordan fungerer re-targeting?

Re-targeting fungerer ved hjælp af cookie-teknologi: Når en bruger besøger dit website, lægges der en cookie på brugerens computer (i browseren, ex Google Chrome), hvorefter du kan ”forfølge” brugeren og eksponere vedkommende for relevante budskaber. Typisk vil man lave re-targeting via en såkaldt exchange server: en slags børs hvor der handles bannereksponeringer i real-tid. Når denne ”børs” genkender en bruger på specifikke websites (vha. cookien) matches denne med et relevant budskab ift. de pre-definerede segmenter.

Hvad med Google?

Google har naturligvis også lavet et lignende produkt de kalder remarketing.

Læs mere om Google’s remarketing her:

Og se hvordan det virker i videoen herunder:

Mange fordomme

Når emnet falder på cookies og targeting, findes der mange fordomme: Nogle er af juridisk karakter og omhandler lovligheden af cookies, mens andre er af etisk karakter med fokus på de big brother-lignende tilstande, cookies kan forårsage med deres evne til at følge brugeren rundt på nettet.

Cookies ER fuldt ud lovlige at anvende til markedsføring. Jf. cookie-bekendtgørelsen fra december 2011 skal du blot, som alle andre der også benytter cookies (det gør du ,hvis du fx bruger Google Analytics), oplyse at du bruger cookies, hvad du bruger dem til osv. Se mere på minecookies.org, hvor du kan se, hvad du skal oplyse om samt finde masser af tips, skabelon til cookie-policy m.m.

Omkring etikken ved at ”forfølge” brugerne på nettet, skal det understreges, at man som markedsfører har fuld kontrol over budskabet. Du behøver således ikke skrive: ”Vi kan se, du ikke købte de sorte sokker, du så på i sidste uge, så vil du ikke købe dem her?” men i stedet fokusere på at levere et relevant budskab eller måske endda tilbyde den pågældende vare til en særlig udsalgspris.

Husk dog gerne at opsætte en hvis form for frekvensstyrring, så den “stakkels” kunde ikke føler sig jagtet rundt på Internettet, blot fordi de har været så venlige at besøge dit website 🙂

Skriv en Kommentar

Nyhedsbrev

Få berigende artikler om digitalt salg og marketing.

Tilmeld

 

Bedre resultater?

Vi hjælper virksomheder med at arbejde professionelt med digitalt salg og marketing gennem rådgivning, strategi, undervisning og implementering.
Læs mere her