Rekruttering på de sociale medier – 4 trends

Rekruttering via de sociale medier handler om at være synlig der hvor kandidaterne befinder sig. Her kan du læse mere om tendensen “social rekruttering”. 

En af de tendenser, som er spiret op med fremkomsten af sociale medier, er det, der kaldes ”social recruiting” eller på dansk ”social rekruttering”. Når man dertil betragter, at 26,3% af verdens befolkning er på Facebook, LinkedIn har 530 mio. profiler og 51% af brugerne på Instagram er online dagligt, så giver det god mening. Virksomheder kan nemlig have stor gavn af at søge andre veje end den traditionelle annonce og opslag på diverse jobsider og i stedet anvende alternative kanaler, såsom LinkedIn og Instagram.

1) LinkedIn – mere end et professionelt netværk?

Dengang ”social rekruttering” tog sine første forsigtige skridt var den foretrukne platform LinkedIn, både hvad angik jobsøgende og -annoncører. Fremtoningen som ”det professionelle netværk” gjorde, at det adskilte sig fra andre sociale platforme og derfor valgte de søgende denne platform. LinkedIn har officielt ramt 530 millioner medlemmer og er fortsat et populært sted at arbejde med emploey branding samt søge og tiltrække medarbejdere. Men hvor er det lige, at LinkedIn kan bidrage til din rekrutteringsproces?

Kan give bedre match

LinkedIn giver rekrutteringsholdene bag din virksomhed mulighed for at vise din virksomheds identitet. Udover at fremhæve, hvorfor netop jobbet hos jer er interessant, er det også vigtigt, at stillingsopslaget og andre opslag præsenterer din virksomhed på bedste vis, afspejler værdierne i virksomheden og giver en klar beskrivelse af, hvad I søger.

LinkedIn giver ikke kun kandidaterne mulighed for at søge mere information om, hvem I er, men giver ligeledes jer mulighed for at snuse til kandidaternes profiler – der bliver altså større sandsynlighed for et godt match.

Her kan du få 10 gode råd til HR-arbejdet på LinkedIn

2) Instagram som rekrutteringsværktøj

Her er lidt facts at starte på: 6 ud a 10 voksne har Instagram, 50% følger en virksomhedsside, 51% bruger platformen dagligt og 35% bruger den flere gange om dagen – Instagram er populært.

Vis din virksomhed

Instagram giver dig muligheden for at arbejde med employer branding gennem video og billeder, som er særdeles effektivt til at fortælle historien om din arbejdsplads! Herigennem kan du vise din virksomhed, kollegaer og kulturen frem helt uformelt.

Stories som værktøj

Men har du overvejet mere end bare billeder og samtidig bruge Instagram-stories som rekrutteringsværktøj? Hvis ikke- så skulle du måske overveje det. Hvis ja – så er du med på en vogn, som fortsætter med fuld fart i 2018 – og det vel og mærke en vogn fyldt med muligheder for employer branding og tiltrækning af nye medarbejdere.

Både din stories og dine billeder ses af brugere, som ikke følger dig, hvilket er et stort plus ift. spredning – du skal altså ikke have folk til at følge dig for, at de kan se dine opslag. Gennem stories kan potentielle medarbejdere få en langt bedre ide om, hvordan i arbejder, og hvad de kan forvente af jer som arbejdsplads.

Undersøgelser viser da også, at fremkomsten af stories har skabt en nedgang i engagementet på almindelige post’ – endnu en grund til at give sig i kast med stories og fortælle historien om din virksomhed på video.

Her kan du læse mere om, hvordan du kan bruge Instagram-stories

3) Generation Z – få fat i dem

Bedst som man tror, at der er styr på det digitale, så er den unge generation Z, netop ankommet og de stiller helt nye krav til din employer branding.

Forstå dem 

For at rekruttere denne generation er det vigtigt først og fremmest at forstå deres adfærd. Generation Z er vokset op i en næsten fuldkommen digital verden og det betyder, at de er aktive på sociale medier – og gerne hele tiden. De er sociale og søger netværket og relationerne, og derfor kan du med fordel anvende dine medarbejdere til at vise kulturen frem gennem virksomhedens profil eller via delinger fra medarbejdernes egne profiler  – og dermed praktisere en form for ”employee advocacy”. Delinger fra dine medarbejdere viser sig nemlig at skabe 8 gange mere engagement og undersøgelser viser, at 52% stoler mere på et budskab fra medarbejderne frem fra CEO’en.

Brug den rigtige kanal 

Det er derfor vigtigt, at have fokus på det sociale medier og vælge en kanal som generationen kender og anvender når du skal rekruttere. Ved ikke at holde øje med de fremtrædende sociale medier og deres opdateringer (eller hvad værre er; slet ikke at være på sociale medier) risikerer du, at dine opslag ikke bliver set, at du ikke når igennem med dit budskab og dermed går glip af generation Z’s kompetente arbejdskraft din virksomhed. Derfor bør du holde dig opdateret på de nyeste platforme og med dets funktioner for øje, lave en strategi for, hvordan rekruttering kan foregå.

4) De passive kandidater ser med

Nogle gange er de bedste allerede taget – det kender de fleste – men måske kan din virksomhed tilbyde noget andet og endnu bedre? Arbejdskraft er ikke nødvendigvis de ledige eller jobsøgende, men kan i princippet være alle. De ved det måske bare ikke endnu, og det er her din virksomhed kommer ind i billedet.

Målrettet indhold 

Du kan nemlig bruge de sociale medier, som en mulighed for at levere indhold, som er målrettet den gruppe af ansøgere, som du prøver at ramme, således at de kan blive bekendt med dit brand. For at lokke kandidater væk fra et eksisterende job er du nødt til at skrive om alle de gode muligheder og saftige arbejdsopgaver som du kan tilbyde dem – måske via LinkedIn. Eller du kan du vise din helt særlige kultur på Instagram og dele godt content på LinkedIn eller Facebook.

Søg bredt

Mulighederne er mange, men pointen er, at du bør søge bredt i jagten på nye medarbejdere, og dette kan du med fordel gøre på de sociale medier. Her kan du positionere virksomheden gennem opslag, som potentielle ansøgere bliver draget af.

Uanset om du vælger alle veje eller fokuserer på enkelte af dem, så er der en ting der står klart – social rekruttering og employer branding er kommet for at blive, og er en vigtig disciplin i jagten på den kompetente medarbejder!

Hvordan skaffer du kompetente medarbejdere?

Del gerne dine erfaringer i kommentarfeltet herunder.

 

 

Artiklen er skrevet med inspiration herfra.

Skriv en Kommentar

 

LinkedIn til HR og employee advocacy

Brugen af LinkedIn til rekruttering, employer branding og employee advocacy fortsætter sin eksplosive vækst i disse år, men hvad er mulighederne? Tilmeld dig vores forløb og lær hvordan du udnytter potentialet med LinkedIn til HR og employee advocacy.
Læs mere og tilmeld dig her