Fokus på SEO er for mange en naturlig del af arbejdet med at sikre trafik tin sin hjemmeside, men husker vi også at søgemaskineoptimere billeder? Nedenfor er en lille quick guide til det helt simple arbejde med SEO af dine billeder.

Af Anders Budde 

Filnavne

En simpel start på arbejdet med billedoptimering er at overveje filnavnene på dine billeder. Titlen skal indeholde keywords, som siger noget om billedet og disse bør adskilles af bindestreger. Billederne kan med fordel uploades som jpg eller gif filer.

ALT tekst

Billedets ALT tekst, den lille tekst som kommer til syne, når du holder musen over billedet, er tænkt som en hjælp til svagtseende med at fortolke hvad billedet indeholder. ALT teksten kan dog også anvendes i SEO arbejdet, hvor det stadig handler om at fortælle hvad billedet omhandler, uden at overdrive antallet af keywords.

Billedets størrelse

Generelt set er søgemaskinerne mere positive over for billeder, hvis de har en rimelig størrelse. En tommelfingerregel er at billederne, hvis de er større end 100×100 og mindre end 1200×1200 fungerer bedst. Der kan evt. linkes til et større billede via et thumbnail.

Disse tips er hentet fra artiklen ”How to Optimize Your Images For Search Engine Traffic”. Artiklen uddyber de enkelte tiltag samt giver endnu flere tips, og er et godt sted at starte, hvis du har fået mod på arbejdet med SEO af dine billeder.

Hvis du kan supplere med gode råd, hører vi gerne om dem nedenfor.

Skriv en Kommentar

Relaterede artikler

Nyhedsbrev

Få berigende artikler om digitalt salg og marketing.

Tilmeld