Search Engine Optimization (SEO) er fortsat en vigtig disciplin for de fleste annoncører, men det er ikke ligefrem blevet nemmere at følge med i udviklingen af Google’s algoritmer og ranking factors. Searchmetrics har lavet en rapport, der viser hvilke faktorer, der er de væsentligste netop nu.

Af Charlotte Østergaard Jørgensen

Searchmetrics har analyseret 300.000 amerikanske websites, der alle lå flot i søgeresultatet, for at finde ud af hvilke faktorer de havde tilfælles. I grafen herunder kan du se, hvilke faktorer, der ifølge analysen, kan påvises at have en klar sammenhæng med søgeresultatet i Google.

SEO Ranking Factors - Rank Correlation 2013 for Google USA 2013

Social signals stiger i væsentlighed

De forskellige faktorer er farveinddelt efter type, og de orange, som er social, dominerer top 10 sammen med de mørkeblå som er backlinks. Denne undersøgelse viser altså at de såkaldte social signals på ingen måde kan ignoreres, heller ikke i SEO sammenhæng. Ikke overraskende har Google’s eget sociale medie, Google+, en vis tyngde, stærkt efterfulgt af Facebook. Og arbejder du eksempelvis med content marketing, vil du nok også kunne nikke genkendende til dette billede.

Antallet af backlinks er stadig en væsentlig faktor, men nu med endnu mere fokus på kvalitet frem for kvantitet.

Keyword dominans mister relevans

Sammenlignet med tidligere år, har vigtigheden af keywords i url og i domænenavn mistet relevans. Ligeledes har links med for mange keywords også mistet effekten, og kan måske skade mere end gavne. Google har jo som bekendt tidligere annonceret at de straffer over-optimerede websites.

Kvalitetsindhold vinder hver gang

Uanset hvilket afsnit i rapporten der ses på, så er én ting gennemgående, nemlig kvalitet frem for kvantitet. Godt indhold som er skrevet til mennesker og ikke søgemaskiner, og som folk har lyst til at læse og dele rangerer konsekvent højere i Google. Men indholdsfaktorer som brug af billeder og antallet af ord kan påvirke søgeresultatet. Undersøgelsen påviser en sammenhæng mellem brug af billeder og en bedre placering, og endnu mere interessant har sider på 1. pladsen i Google i gennemsnit 476 ord på siden, hvor 3. pladsen i snit har 599 ord. Dog med undtagelse af brand-sites der i gennemsnit har mindre tekst.

Vil du vide mere?

Læs mere om analysen og om datagrundlaget samt download hele rapporten her

Få hele overblikket over Google’s algoritmeændringer fra år 2000 til nu

Bliv klogere på vigtigheden af SEO – Hvor vigtigt er det at ligge nr. 1?

Læs flere artikler om SEO og SEM her

 

1 Svar
  1. Der er pt. stor uenighed i branchen om hvorvidt +1’s fra Google+ har en direkte effekt på en sides placering i Google’s søgeresultat.

    The Moz blog har i deres seneste undersøgelse af ranking faktorer også påvist en påfaldende stor sammenhæng mellem +1’s og høj ranking i Google.
    Læs mere her: http://moz.com/blog/google-plus-correlations

    Men Google’s egen Matt Cutts har været ude og modargumentere og siger at han leder efter “the politest way to debunk the idea that more Google +1s lead to higher Google web rankings.”
    Han forsøger at aflive idéen om en direkte sammenhæng mellem +1’s og bedre ranking, men siger også at det ikke er overraskende at indhold med mange likes eller +1’s ranker godt i Google: “If you make compelling content, people will link to it, like it, share it on Facebook, +1 it, etc. But that doesn’t mean that Google is using those signals in our ranking,” siger Matt Cutts.
    Læs mere her: http://searchengineland.com/googles-matt-cutts-once-again-1s-have-no-direct-impact-on-rankings-170200

    Én ting alle dog er enige om er, at kvalitetsindhold er godt både ift. social media og SEO 🙂

Skriv en Kommentar

Nyhedsbrev

Få berigende artikler om digitalt salg og marketing.

Tilmeld