Vi bliver tit spurgt om vi ikke har en liste over simple SEO-tiltag til dem som ikke kender til SEO i forvejen. Jeg har derfor valgt at samle nogle simple SEO tips til dig der selv ønsker at optimere dit site, og som ikke kender til SEO i forvejen. Og til alle jer andre – I er naturligvis også velkommen til at læse med.

Først og fremmest vil jeg lige slå fast, at idet Google sidder på størstedelen af søgemarkedet i Danmark har jeg valgt at tage udgangspunkt i Google som søgemaskine.

Jeg deler typisk SEO op i tre dele: Søgeordsarbejde, optimering af website og link-opbygning. Desuden kan arbejdet med de sociale medier også forstærke ens placering i Google, men det er en helt anden snak vi vender tilbage til senere på året. I denne artikel har jeg hovedsageligt valgt at fokusere på de to første punkter.

Søgeordsarbejdet

Først skal man naturligvis have en idé om hvilke søgeord man ønsker at blive fundet på, samt endnu vigtigere; vide hvad ens kunder søger efter. Mit standard eksempel er hundefoder vs. hundemad. Det duer jo ikke hvis man som annoncør konstant skriver hundefoder på sit website hvis kunderne udelukkende skriver hundemad i søgefeltet i Google. Derfor er et grundigt søgeordsarbejde det halve arbejde.

Brug jeres kunder til at lære om deres sprogbrug – gennemgå evt. mailkorrespondance og kundeservice til at lære om kundernes ordvalg. Derudover har Google lavet et glimrende værktøj kaldet Google søgeindsigt hvor du kan sammenligne forskellige søgetermer for søgevolumen.

Optimering af website

Når der så er styr på søgeordene er det tid til at optimere dit website med de rigtige ord de rigtige steder. Der er naturligvis masser af ting man kan gøre, jeg har her udvalgt et par af dem som jeg af erfaring ved skaber resultater.

Sidetitler

Sidetitlen, også kaldet browser title og page title (kært barn har mange navne) er en af de ting Google bruger til at finde ud af hvad dit site handler om. Derudover vises sidetitlen som overskrift i søgeresultatet. Det giver derfor god mening at have en god og beskrivende sidetitel som indeholder valgte søgeord. I denne artikel har jeg fx valgt at lave en sidetitel som hedder ”Simpel SEO – tips til søgemaskineoptimering”. De fleste søgemaskiner kan vise op til 60 tegn i sidetitlen.

Overskrifter

Et andet sted du med fordel kan arbejde med dine søgeord er i dine overskrifter. I mange systemer har du mulighed for at markere dine overskrifter med html tags som h1, h2 osv. Alle sider bør have en h1-overskrift som indeholder valgte søgeord som beskriver indholdet på siden. Tænk derfor søgemaskineoptimering ind når du skriver overskriften, mon ikke du lige kan snige et søgeord ind? Underoverskrifter bør herefter markeres som h2 og h3 osv.

Url-struktur

Også her kan det betale sig at gøre en indsats. En url som www.mad.dk/gulerod fortæller væsentlig mere om indholdet på sitet end en url der hedder www.mad.dk/post1234 – og det gælder både brugeren og Google. Og igen, husk søgeordene.

Yderligere tiltag i dit SEO arbejde

Det var lige et par af de ting du med fordel kan kaste dig over i arbejdet med at søgemaskineoptimere dit site. Andre tiltag du kan arbejde med er at markere søgeord i teksten med fx fed eller kursiv, samt sikre at links i teksten er markeret med søgeord. Dvs. et link i teksten som hedder ”læs mere om søgemaskineoptimering her” virker væsentlig bedre end ”læs mere om søgemaskineoptimering her”.

Så er der lidt tips til at komme i gang med søgemaskineoptimeringen af dig website. Til sidst vil jeg dog lige minde om, at teksten på dit site i sidste ende jo skal skrives til brugerne og ikke søgemaskinen. Så mit råd er altid, alt med måde.

Følg med her på sitet eller i nyhedsbrevet for endnu flere SEO tips – og indtil da, er du mere end velkommen til at dele tanker og tips i kommentarfeltet herunder.

Skriv en Kommentar

 

Google har opdateret algoritmen

SEOmoz giver et godt overblik over ændringerne fra den nye Google opdatering kaldet Panda.
Se mere her