Skal din virksomhed på Google+?

Google+ har mange fordele og muligheder, når det kommer til virksomheder og branding. Men mediet er ikke lige relevant for alle. Er du én af dem, der er i tvivl om, hvorvidt I skal på Google+?

Så læs med her, hvor vi sætter fokus på relevante overvejelser og facts omkring mediet.

Kort om mediet

Google+ er Google’s bud på et socialt netværk, hvor der ligesom på mange andre sociale medier er mulighed for enten at have en personprofil eller en virksomhedsprofil.

Virksomhedsprofilen indeholder flere elementer, ex:

  • Om: Her finder du bl.a. kontaktoplysninger og anmeldelser
  • Indlæg: Her finder du virksomhedens indlæg, der ligger som en strøm af nyheder
  • Samlinger: Indhold samlet under forskellige kategorier
  • Fotos: Billeder, uploadet af virksomheden
  • Videoer: Virksomhedens videoer.

Selvom Google+ halter bagefter i aktiv brug og har en forholdsvis lav penetration i Danmark, benytter mange virksomheder alligevel mediet ift. søgemaskineoptimeringen. Google+ har en masse SEO-mæssige fordele, når man laver Googlesøgninger, da det jo er Google’s eget produkt. Og særligt hvis man benytter Google Maps, kan det bestemt anbefales at tjekke om I så har 2 profiler.

Google+ Virksomhedsside

Samlinger – Sådan kan de anvendes

Samlinger er et sted, hvor man kan samle indlæg inden for forskellige emner eller interesseområder og minder på den måde om Pinterest’s boards.

Samlinger fungerer som et godt værktøj til at sikre indholdets relevans over for en konkret målgruppe og kan ex opdeles efter forskellige målgrupper, arbejdsområder eller lign. – Hos Digital Works har vi fx opdelt samlinger på følgende måde:

Google+ Samlinger

Man vælger selv om samlingerne skal være private eller offentlig tilgængelige. Vil man promovere sin viden, skabe thought leadership, berige kunder eller lign. vil man naturligvis skulle lave samlinger offentlige

Bliv klogere på arbejdet med Google+ Samlinger.

Google+ Grupper

Du har på Google+ mulighed for at deltage i og oprette Grupper. Dette kan gøres enten som dig selv eller som en virksomhedsside. Grupperne er til for at samle folk med fælles interesser – Fx inden for fagområder og brancher, fritidsinteresser eller lign.

Uanset om du vil være medlem af en gruppe eller lave din egen, kan det udnyttes i virksomhedssammenhæng:

  • Laver du din egen gruppe, kan du samle kunder med en fælles interesse eller behov, og berige med relevant indhold.
  • Vil du være medlem af en gruppe, får du mulighed for at indsamle relevant viden inden for dit fagområde, finde spændende inspiration til indhold på andre platforme eller lign. Afhængig af gruppen kan det være, at du skal godkendes, inden du kan blive medlem.

Se eksempler på Google+ grupper her.

Kritikpunkter og udfordringer for Google+

Ifølge SocialMediaToday gør flere kritikpunkter sig gældende, når det kommer til Google+.

Én af de første kritikpunkter har omhandlet det, at folk med en konto på ex gmail, YouTube eller anden Google enhed automatisk er blevet oprettet på Google+. Dette har skabt stor forvirring omkring det reelle antal af aktive brugere.

Derudover har Google+, sammenlignet med andre sociale medier, forholdsvis lav penetration og engagement.

Desuden må vi ikke glemme, at Google+ måske går en usikker fremtid i møde. Google har inden for det seneste års tid valgt at separere flere tjenester såsom fotos i individuelle apps som Google Photos. Google er også ved at fjerne den tvungne sammenhæng mellem YouTube og Google+, så det bliver spændende at følge med i udviklingen af Google+ fremadrettet.

Overvejelser inden du begiver dig ud på Google+

Selvom mediet har gode muligheder og potentialer i forbindelse med digital marketing, er det ikke en selvfølge, at du eller din virksomhed skal på mediet. Det er vigtigt at stille sig selv spørgsmål som:

  • Bruger vores kunder Google+?
  • Hvad skal vores formål være med tilstedeværelsen?
  • Har vi ressourcerne til (endnu) et socialt medie?
  • Skal vi etablere virksomheden på Google+ blot af hensyn til søgemaskinerne?
  • Er virksomheden allerede repræsenteret på Google Maps?
  • etc.

Start med at lave en søgning efter din virksomhed på Google+. Vi møder mange virksomheder, som ikke tror de er repræsenteret på mediet, men som rent faktisk har 2-3 sider.

Vil du have din virksomhed på Google+, Maps eller lign. kan du oprette dig her på Google My Business.

Facts omkring Google+

Nedenfor har vi samlet en række facts omkring Google+ og mediets brugere. Denne viden kan du bruge i dine overvejelser omkring, hvorvidt din virksomhed kan få gavn af mediet, og hvorvidt relevante målgrupper er til stede.

  • Totalt brugerantal: 26.000.000
  • Heraf er 72 % mænd og 28 % piger
  • Top 10 lande repræsenteret på Google+ er: USA, Indien, Storbritannien, Brasilien, Canada, Tyskland, Frankrig, Spanien, Kina og Taiwan
  • Top 10 beskæftigelser: Ingeniør, udvikler, softwareudvikler, designer, lærer, webudvikler, softwareudvikler, programmør, tekstforfatter, fotograf
  • Top 10 virksomheder: Google, selvstændige, IBM, Infosys, Accenture, Tata, Freelancere, Microsoft, Apple og Cognizant.

Hvad er dine erfaringer med Google+?

Har din virksomhed valgt at etablere sig på Google+? I så fald, del gerne overvejelser og erfaringer herunder.

Skriv en Kommentar

 

Master Class i sociale medier

Sociale medier er noget, som stort set alle virksomheder gør brug af, men det er langt fra alle, der får det ønskede udbytte. På Master Class’en gennemgår vi de sociale platformes kvaliteter, muligheder, styrker og begrænsninger, sat i relation til virksomhedstype og mål.
Læs mere her