Undgå skjult reklame på de sociale medier

De fleste ved godt at vi skal overholde Markedsføringsloven når vi markedsfører os – men ofte “glemmes” de vigtige paragraffer når der ageres på de sociale medier. Særligt § 4 er et issue, hvorfor Forbrugerombudsmanden har udgivet en række råd til virksomheder og bloggere, så de kan undgå skjult reklame. 

Blogs, Instagram posts og lign. har i flere år været det vilde vesten for skjult reklame, idet der i stigende grad indgås partnerskaber mellem bloggere og virksomheder – Og det er ikke altid at diverse produktomtaler er tydeligt markeret som reklame.

I 2014 fik Arla kritik fra Forbrugerombudsmanden om netop skjult reklame, hvilket har givet anledning til en del debat om emnet. Derfor har Forbrugerombudsmanden valgt at give gode råd herom.

I en pressemeddelelse siger Forbrugerombudsmand, Christina Toftegaard Nielsen:

”Der har været tvivl om, hvornår og hvordan et blogindlæg skal markeres som reklame. Vi klæder nu bloggerne på, så det bliver nemmere at overholde reglerne for skjult reklame.” – ”Hvis bloggerne er det mindste i tvivl om, hvorvidt et indlæg er reklame, vil jeg råde dem til at markere det som reklame. Så er de helt sikre på at overholde markedsføringsloven.”

Markedsføringsloven § 4

Når vi beskæftiger os med “skjult reklame” er det Markedsføringslovens § 4 om skjult reklame og reklameidentifikation der er i fokus. Heri er nemlig en regel om at “markedsføring klart skal kunne identificeres som sådan uanset markedsføringens form og uanset hvilket medie, der anvendes“. Det er derfor væsentlig at en reklame, af brugerne, altid skal opfattes som en reklame, uanset om det er på Facebook, Instagram eller i et magasin.

Overtrædelser af § 4 kan straffes med bøde efter Markedsføringslovens § 30, stk. 3.

Læs mere om § 4 på Forbrugerombudsmandens hjemmeside.

Hvad er reklame?

På Forbrugeromdbudsmandens hjemmside er reklame defineret som: “Enhver form for kommunikation i forbindelse med udøvelse af erhvervsvirksomhed, som har til formål at øge salget af varer og tjenesteydelser.

Dvs. når man får andre til at omtale et produkt på fx Instagram eller Facebook er det også reklame – I hvert fald når formålet med omtalen er at sælge produktet.

Er der indgået en aftale?

Det springende punkt er som udgangspunkt om der er indgået en aftale eller ej. Mange virksomheder sender produkter ud til bloggere og instagrammere med håbet om at de vil omtale (og herved reklamere for) produktet overfor deres følgere/læsere. Dette er der som udgangspunkt ikke noget i vejen med. Men, hvis bloggeren og virksomheden indgår en aftale om omtale, er der tale om reklame. Og denne aftale kan blot være indgået mundtligt. Fremsender virksomheden gentagne gange produkter til den samme blogger hvorefter produkterne omtales, vil det typisk også blive opfattet som “en aftale”.

Så uanset om man er virksomhed eller blogger/instagrammer skal man altså være særligt påpasselig, så snart der ligger en intern forståelse om, at produktet omtales. Omtales produktet på eget initiativ, vil omtalen ikke være en reklame.

Gode råd til virksomheder

Hvis man som virksomhed indgår aftaler med bloggere, Instagrammere eller lign. om omtale af ens produkter skal man sikre sig:

  • at det fremgår tydeligt på blogindlægget eller lign. at der er tale om reklame. Dette kan fx gøres ved at skrive ”reklame”, ”annonce”, ”betalt indlæg”, ”sponsoreret indlæg” eller lign.
    • Det er ikke tilstrækkeligt blot at “tagge” den givne virksomhed på fx Facebook
  • at det er endnu mere tydeligt at det er reklame, hvis indlægget er rettet mod børn og unge. Fx ved at skrive direkte at indlægget er “reklame” eller måske “indlægget er betalt af xx” (her er teksten sponseret ikke nok)
  • at så snart at der blot er lavet en mundtlig aftale om omtale, er der tale om reklame
  • at evt. bloggere og instagrammere der samarbejdes med er indforstået med reglerne.

Hvis ansvar er det at reglerne overholdes?

Som udgangspunkt er det virksomhedens ansvar at reglerne i § 4 overholdes. Som virksomhed skal man altså gøre sig umage for at sikre at de bloggere man indgår et samarbejde med, er bekendt med reglerne og overholder disse. Også diverse bureauer kan drages til ansvar for eventuel overtrædelse af § 4. Hvis bloggeren tjener penge på sin blog kan denne dog også stilles til ansvar.

Se FAQ om reklamer på sociale medier

 

Skriv en Kommentar