Social media toolsDe fleste af os benytter diverse sociale medier i vores daglige arbejde. Og uanset om det drejer sig om Facebook, LinkedIn, Twitter eller noget fjerde, findes der et hav af gode og gratis redskaber der kan hjælpe til at effektivisere brugen af disse medier. Vi har her samlet en række af dem du bør kende.

Tilføj gerne dine favorit-værktøjer i kommentarfeltet.

Socialbakers

Socialbakers sælger egentlig betalte monitoreringsværktøjer, men på deres site kan du også finde masser af gratis statistik om Facebook, Twitter, Google+, YouTube og LinkedIn.

Se fx deres statistik-side om Facebook i Danmark her

Prøv Socialbakers her

Checkusernames.com

Når du arbejder med din tilstedeværelse på tværs af sociale platforme, kan det for de fleste give god mening at bruge det samme brugernavn på alle platforme. Med dette værktøj kan du hurtigt lave en søgning blandt 160 forskellige sociale netværk og se om dit ønskede brugernavn er ledigt.

Prøv Checkusernames her

Hyper Alerts

Vil du gerne have besked når nogle kommenterer eller skriver noget på din Facebook-væg? Med HyperAlerts kan du få en rapport via e-mail med den ønskede aktivitet. Du vælger selv hvor tit du vil have rapporten og på hvilket tidspunkt. Og du behøver ikke engang være administrator af Facebook-siden, så med dette værktøj kan du også holde dig opdateret om eksempelvis konkurrenters sider eller blot sider indenfor dit interesseområde.

Update: Hyper Alerts virker desværre ikke længere. 

Twitter Search

Selvom der findes masser af avancerede søgeværktøjer til at holde øje med dialogen på de forskellige sociale medier, vil jeg lige slå et slag for Twitter’s egen søgefunktion. Her kan du nemt søge på emner, brand-navne osv. og se hvad folk skriver om dette på Twitter lige nu. Prøv fx at holde øje med dialogen under en X-Factor udsendelse eller mens Kontant kører.

Prøv Twitter Search her

TweetReach

Find ud af hvor langt dine tweets når… I dag får du automatisk besked hvis nogen re-tweeter dine tweets. Men hvad sker der så derefter? Og hvor mange mennesker når dit budskab? Med TweetReach kan du få et hurtigt overblik over hvor mange Twitter-brugere der ser dine budskaber og hvilke personer der deler dit indhold på Twitter.

Prøv TweetReach her

Hashtags

Bruger din virksomhed #hashtags når I skriver på Twitter? Uanset om I selv har lavet særlige hashtags, eller om du følger særlige hashtags af interesse kan dette site være en god hjælp. Indtast det hashtag du ønsker at følge, og du får en liste leveret med de nyeste tweets som er markeret med tagget samt en graf der viser trenden for det givne tag.

Prøv Hashtags her

Husk dog på…

Det er naturligvis interessant at kunne monitorere dialogen osv. men træerne vokser desværre ikke ind i himlen. Har man som os, et brand-navn der også bruges i andre sammenhæng kan der komme mange irrelevante resultater med i søgningen.

Ligeledes at det værd at huske på, at søgninger på fx Facebook, kun kan ske i de Facebook-opdateringer brugeren har gjort offentlige.  Så selvom man holder øje med dialogen, vil man aldrig have et 100 % billede.

Når dette er sagt, kan jeg dog ikke opfordre nok til at du kommer i gang med at teste de forskellige værktøjer, og evt. sætte et par alerts op, så du sikrer du ved hvad der tales om, når snakken falder på dit brand eller dit produkt.

Hvad er dit favorit social media tool?

Har du flere gode værktøjer til listen hører vi meget gerne fra dig i kommentarfeltet herunder.

5 Svar
  1. Hej Søren

    Jeg bruger løbende Socialmention, HyperAlerts, TwitterReach samt Google Alerts & Hootsuite (ikke nævnt på listen). Og så benytter jeg de andre når det passer ind – fx Socialbakers til stats osv.

    Jeg har egentlig også tidligere brugt http://www.kurrently.com/ men den virker ikke lige pt.

    Hvad med dig? Har du gode erfaringer med lign. tools?

    Rigtig god weekend.

  2. Torben Heikel Vinther

    God liste. Tak for det.
    Jeg bruger med fordel følgende værktøjer:

    Buffer (http://bufferapp.com) som kan bruges til at sende statusopdateringer på Facebook, Twitter og LinkedIn på forskellige tidspunkter i løbet af dagen ud fra et skema man selv sætter. Samtidig måler det på hvor langt et tweet når ud og hvor mange gange det retweetes.

    Tweriod (http://www.tweriod.com/) bruer jeg i kombination med Buffer til at finde ud af, hvornår det bedst kan betale sig at sende tweets ud. Tweriod analyserer, hvornår mine followers typisk læser tweets og i betalingsudgaven kan man vist endda filtrere specifikke followers fra så e ikke tæller med. Resultatet kan efterfølgende overføres til Buffer, så ens udsendelsesskema bliver så præoist som muligt.

    Ifttt (http://ifttt.com/) er et simpelt program, der tager en tricker fra ét social medie og derefter udfører en specifik kommando i et andet. Fx har jeg sat det op til at hver gang jeg skriver et nyt blogindlæg på http://www.webfronten.dk, så sendes det til min Buffer som så udsender et tweet på næste ledige tidspunkt i mit skema (optimeret vha Tweriod).

    Det var tre af de mange værktøjer jeg for tiden benytter. Jeg er spændt på at høre om andres.

  3. Dorte Møller Madsen

    Hej Charlotte en fin liste 😉
    – og tak til dig Torben for at dele, jeg vil klart prøve din metode beskrevet til sidst.
    jeg selv bruger bl.a. Hootsuite, Tweetdeck, GoogleAlert og Socialmention. god lørdag, vh Dorte

  4. Christian Carlsson

    God lista, tack. Ett par tools jag Ska pröva.

    Själv använder jag Crowdbooster för Twitter ganska yppigt. Likt Tweriod och Twitterreach så måler det hvornor det är bäst att nå ut, hur långt man kommer, vem som är influencers, etc. Ger också tips om vem man borde engage med. Nemnt og simpelt.

    @Torben +1 på ifttt.com Fantastiskt tool, som visar potentialen i att länka samman en myriad av tools och services via APIs. Vi kommer se mer av detta.

    //Christian Carlsson

Skriv en Kommentar

 

Master Class - Sociale Medier

Vi tilbyder en relevant Master Class til dig, der allerede arbejder med de sociale medier og som ønsker at skabe endnu bedre resultater. Programmet er fordelt på 2 fulde dage og er en kombination af undervisning, cases, workshop samt relevante gæsteindlæg.
Læs mere her