Brug sociale medier til at promovere dit event

Afholdelse af events og konferencer kræver mange ressourcer, men giver til gengæld din virksomhed en god mulighed for at engagere jer i jeres stakeholdere og jeres målgruppe både offline og online. Vi giver dig her nogle gode råd til, hvordan du bedst kan bruge de sociale medier – både før, under og efter dit event.

Før eventet

Målrettet kampagne

Overvej at udforme en Facebook kampagne særligt udarbejdet til det specifikke event. På både Facebook, Twitter og LinkedIn findes gode metoder, som du kan bruge til at ramme de rigtige mennesker, som du ønsker skal komme til dit event gennem ‘paid social’. Dette inkluderer betalte/sponsorerede posts, hashtags, banner ads osv.

Social is everything

Når en deltager registrerer sig til dit event, kan du opmuntre dem til at dele deres deltagelse på Twitter og Facebook. Vælg et hashtag der er kort, rammende og unikt til dit event. Og husk desuden altid at bruge hashtagget på alle dine tweets og relevante opdateringer og opfordr andre til at gøre det samme.

Ved at bruge hashtagget allerede inden afholdelse af event, konference eller lign., vil det formentlig være mere naturligt for deltagerne at bruge hashtagget, når de omtaler dit event, eller når de deltager på selve eventet. 

Link til event

Normalt har du sikkert linket til dit website i din bio på Facebook eller Twitter. Når du promoverer dit event eller konference, kan du overveje at skifte dette link, så der linkes direkte til eventet.

Tweet regelmæssigt om dit event

Mange Tweets går over i det uvisse i den enorme nyhedstrøm, der er på Twitter. Det betyder, at dit publikum nemt kan risikere at overse dine Tweets. Du kan med fordel forberede Tweets i forvejen og planlægge dem på forhånd, så de hurtigt kan sendes ud. Hav fx et Tweet klar til om morgenen, da mange gennemgår deres sociale medier på dette tidspunkt – således er der mulighed for god eksponering.

Men hvad skal du så tweete om før dit event? 

Nedenfor har vi samlet nogle ideer:

  • Åbning for registrering
  • Early-bird registrering slutter snart
  • Nedtælling (X-antal dage til eventet)
  • Reminder om tid og sted
  • En tak til dine sponsorer
  • “Vi ses til eventet”
  • “Tak for delingerne, indlæg, re-tweets (nævn gerne dem der har delt)
  • Tweet citater fra talere og henvisning til deres LinkedIn profiler
  • etc.

Under eventet

Live-updates

Skriv løbende opdateringer på Facebook, Twitter og LinkedIn under eventets afvikling – selvfølgelig med brug af jeres hashtag. Her kan deles gode citater, pointer, billeder eller videoer.

Sig det med billeder

Et billede siger, som bekendt, mere end 1000 ord, så vær effektiv med kameraet under dit event og tag ex billeder af din virksomheds direktør, oplægsholdere eller andet relevant (vær dog opmærksom på at få tilladelse af de pågældende personer, hvis det deles på de sociale medier efterfølgende). Det er desuden en god idé at opfordre deltagerne til også at tage billeder fra eventet og få dem til at dele på de sociale medier – her bliver eventets hashtag igen ideelt, så du og andre deltagere eller interesserede let kan finde billederne.

Efter eventet

Følg op på eventet

Når eventet er løbet af stablen, handler det om at følge hurtigt op for at vedligeholde kontakten til deltagerne og forlænge oplevelsen. Lav en opdatering om hvordan det gik og husk at takke deltagerne for deres fremmøde samt oplægsholdere, sponsorer og samarbejdspartnere for deres bidrag. Dette er med til at pleje jeres relation.

Læg også dokumentation fra eventet fx i form af billeder op og nævn de relevante folk. Lyt desuden med på vandrørene, og se hvad andre siger om dit event – det er altid en god idé at holde øje med, hvad der sker under eventets hashtag i tiden efter. Del gerne de gode omtaler.

Jo mere personlige dine henvendelser er, jo større er chancen for, at dem du nævner, vil engagere sig og dele dit opslag i deres sociale netværk.

 

infografieventfacebooktwitter

 

Bruger du de sociale medier i forbindelse med afholdelse af events?

Vi vil meget gerne høre om dine erfaringer i kommentarfeltet herunder.

 

Denne artikel er skrevet på baggrund af dette blog indlæg.

Skriv en Kommentar

 

Master Class i sociale medier

Sociale medier er noget, som stort set alle virksomheder gør brug af, men det er langt fra alle, der får det ønskede udbytte. På Master Class’en gennemgår vi de sociale platformes kvaliteter, muligheder, styrker og begrænsninger, sat i relation til virksomhedstype og mål.
Læs mere her