Mange af os har været på sommerferie, og det der med at holde sig opdateret, omkring nyheder og nye muligheder har måske ikke lige haft 1. prioritet. Vi har derfor her samlet en række af de nyheder, der er kommet fra Facebook hen over sommerperioden. Bl.a. har mange fået Graph Search samt reglen for brugen af cover fotos er ændret, igen.

Af Charlotte Østergaard Jørgensen

Facebook Graph Search

Facebook Graph SearchSå blev den længe ventede Graph Search rullet ud til de fleste brugere der har sproget indstillet til engelsk (US). Med Graph Search får Facebook-brugere nye muligheder for at bruge Facebook som søgemaskine. Søg fx på Film mine venner ‘synes godt om’, restauranter mine venner ‘synes godt om’ osv. Det giver øget konkurrence til mere gængse søgemaskiner som Google, men også nye muligheder for virksomheder på Facebook.

Læs mere om Graph Search her

Følg med i nyhedsbrevet hvor vi løbende holder dig opdateret om, hvad virksomheder skal tænke på ift. Graph Search, samt hvordan det kan bruges aktivt.

Facebook Cover foto

Tidligere på året lempede Facebook reglerne for den kommercielle brug af cover-fotoet på sider. Tilbage stod kun reglen om, at det max må indeholde 20 % tekst, samt at virksomheder ikke må opfordre til at brugerne benytter cover-fotoet på egne profiler. Men nu har Facebook også fjernet 20 % reglen.

Læs mere i artiklen her

Questions er væk…

Over sommeren fjernede Facebook funktionen “Questions” fra sider. Det er derfor desværre ikke længere muligt at stille spørgsmål vha. den velkendte “poll-funktion”. Men måske det kommer tilbage i en anden form eller kun for udvalgte sider?

Facebook har udtalt: “We’re no longer offering questions as an advertising product, or as a tool for all pages on Facebook, but we’re exploring the value questions bring to pages that produce public content — like news organizations, for example. Questions will remain as a tool for a small group of these types of pages, so that they can help us test a few improvements we’re making to the ways people and pages interact on Facebook.”

Læs mere her.

Nyt Facebook Insights

Facebook InsightsSom du måske har opdaget, har Facebook opdateret analysemodulet Insights (Indblik hvis du kører Facebook på dansk). Med det nye design er også kommet nye muligheder. Du kan nu bl.a. se, hvornår dine fans er online og hermed få indblik i, hvilken dag og hvilket tidspunkt dine opdateringer performer bedst. Du kan desuden sammenligne dine forskellige typer af opdateringer ift. både ‘reach’ og ‘engagement’, så du fremover bedre kan sikre det rette mix.

Læs mere om det nye Facebook Insights her

Instagram og Facebook post Embeds

Onsdag d. 31/7 annoncerede Facebook, at de starter med udrulningen af embedded posts. Dvs. at du kan indlejre en Facebook opdatering direkte på dit website eller blog, og inkludere evt. likes, kommentarer, hashtags m.m. Det giver nogle nye spændende muligheder for brugen af indhold på tværs.

Læs mere på Facebook’s newsroom her.

Facebook ejer jo Instagram, hvorfor jeg vælger, at nævne det her. I takt med at Instagram bliver brugt aktivt af flere og flere virksomheder, finder mange det nok kærkomment, at man nu kan embedde Instagrams direkte på websites og blogs. Det bliver nu endnu nemmere at genbruge det visuelle content og lave et direkte link mellem platformene.

Læs mere om embedding af Instagrams her

Andet?

Mener du, der er sket andre væsentlige ændringer på Facebook hen over sommeren? Så del gerne dine kommentarer herunder.

Skriv en Kommentar

Nyhedsbrev

Få berigende artikler om digitalt salg og marketing.

Tilmeld