Styrk din e-mail marketing med social media

E-mail marketing er stadig en effektiv marketingkanal med en høj ROI sammenlignet med andre taktikker, og kan med fordel integreres med virksomhedens tilstedeværelse på de sociale medier – det giver vi dig en række tips til i denne artikel. 

Overordnet set findes der tre store fordele ved at integrere e-mail marketing med sociale medier; det giver et større reach til dine e-mail kampagner/nyhedsbreve, du får mulighed for at identificere nøglepersoner og influenter og du kan vækste din permission-liste.

I dit nyhedsbrev eller din e-mail kampagne

Sociale ikoner – både share og connect

Hvis du ikke allerede har gjort det, bør du tilføje relevante sociale ikoner i dine e-mails. Du bør både have ikoner, der giver mulighed for at dele indholdet på de forskellige platforme, og ikoner der linker ind til jeres virksomhedsside på det givne medie.

Indsæt “Retweet dette” i e-mails

Hvis du fx har en infographic eller bare en god pointe i dit nyhedsbrev, så tilføj et link med teksten “Retweet dette” til Twitter nedenunder, hvor læseren nemt kan retweete et billede eller en kort tekst.

Pre-design tweets og posts

Lav gerne pre-designede tweets og posts, som automatisk dukker op når læseren ønsker at dele dit indhold. På den måde gør du det både nemt og hurtigt for dine læsere at dele indholdet, og du styrer i mange tilfælde hvad det er, dine læsere skriver i deres opdatering, når de deler dit indhold. Det er nemlig de færreste der redigerer i en tekst, hvis der allerede er skrevet et forslag.

Hent nye følgere i dit nyhedsbrev

Du kan sagtens gøre lidt reklame for din tilstedeværelse på de sociale medier i dit nyhedsbrev. Det kan fx være din Facebook-side, hvis du har oprettet en ny Showcase Page på LinkedIn eller du er kommet på Twitter. Skriv en lille teaser tekst der giver en god grund for læseren til at følge dig og link ind på siden.

Tilføj sociale ikoner på din unsubscribe-page

Overvej at tilføje sociale ikoner på den landing page man kommer ind på, hvis man afmelder sig dit nyhedsbrev. Skriv evt. en kort tekst a la “Er din indbakke fyldt? Så følg os i stedet på de sociale medier, og få løbende nyheder og tips”.

På de sociale medier

E-mail sign-up via sociale medier

Gør det muligt at tilmelde sig virksomhedens nyhedsbrev via din tilstedeværelse på de sociale medier. På Facebook kan du fx tilføje en Call-to-Action knap på dit coverbillede, hvor du ex. kan vælge teksten Sign Up. Herefter vælger du selv hvilket link du vil tilføje – det kan jo så passende være den side på dit site, hvor man kan tilmelde sig nyhedsbrevet.

facebook cover

Du kan også tilføje en app på din Facebook-side med direkte sign-up til dit nyhedsbrev, som vil ligge i venstre kolonne på din side. Det vil typisk se sådan ud:

Hvis du fx bruger Mailchimp eller et lignende e-mail marketing system vil du nemt kunne integrere denne app med et sign-up på din Facebook-side. Du kan også bruge Static-HTML til at lave din Facebook app selv.

Promover nyhedsbrevet på de sociale medier

Du kan også bruge de sociale medier til at gøre lidt reklame for dit nyhedsbrev. Du kan både lave et opslag, der linker ind til det seneste nyhedsbrev eller en post der reklamerer for det kommende nyhedsbrev, og som linker ind til din sign-up page.

Genbrug indhold på de sociale medier

Husk at genbruge dine mest succesfulde subjectlines eller formuleringer fra nyhedsbrevet til posts på de sociale medier – ex. til tweets. Brug dem fx når du linker ind til dit specifikke indhold såsom artikler, blogindlæg eller infographics.

Lav en konkurrence

Det er jo også altid en mulighed at lave en konkurrence, der kræver et sign-up til dit nyhedsbrev. Udover konkurrencer kan du også give adgang til ex. rapporter, webinarer eller andet, der kan skabe værdi for dine følgere, og kræve et sign-up til nyhedsbrevet til gengæld.

Test dit indhold

Du kan teste forskelligt indhold og teaser tekster på de sociale medier, og derefter bruge de formuleringer der virker bedst i dit nyhedsbrev. Denne øvelse kan selvfølgelig også laves omvendt, hvor du bruger dine mest succesfulde formuleringer fra nyhedsbrevet til posts på de sociale medier.

Bonus tip

Beløn dine mest engagerede og aktive læsere

De fleste e-mail marketing systemer har en funktion, der kan vise dig hvilke personer der har været de mest aktive fx i forhold til clicks. Dette er en god mulighed for at belønne disse personer fx ved at sende dem en lille gave – og så er det jo kun et plus hvis de nævner dig på de sociale medier 😉

Skriv en Kommentar