Annoncering på FacebookEr du ny i disciplinen Facebook annoncering, eller bruger du det allerede og mangler en hjælpende hånd? Så har vi samlet konkrete tips, viden samt ordforklaringer som kan hjælpe dig i din annoncering på Facebook.

Del gerne dine bedste tips i kommentarfeltet herunder.

Find information på Facebook

Vidste du at Facebook har lavet en hel side på Facebook udelukkende om Facebook annoncering? På denne side bliver du guidet igennem alt lige fra opsætning af annoncerne til målretning og budget.
Se mere på siden om Facebook annoncering her

Tips til Facebook annoncering

Hermed et par tips til dit arbejde med annoncering på Facebook. Del gerne dine egne tips med os i kommentarfeltet nederst på siden.

  • Test dine annoncer: Ofte bliver man overrasket over hvilke versioner der virker bedst. Test derfor altid 3-5 udgaver af annoncerne og optimer løbende. Test annoncerne i 2-3 dage ad gangen
  • Test én ting ad gangen: Hvis du både skifter tekst og billede hver gang kan det være svært at gennemskue hvad der virker og hvad der ikke gør
  • Er du ny til Facebook annoncering bør du starte med et lille dagligt budget, på den måde kan det ikke ”løbe løbsk”. Start f.eks. med kr. 20,- dagligt
  • Tænk over en klar call-to-action! Hvorfor skal folk klikke, like eller lign.? En tekst som “Klik her og synes godt om vores side” er bare ikke god nok!
  • Lav research – se masser af annoncer igennem på Facebook og saml inspiration. Tænk over hvilke billeder og tekster der fanger din opmærksomhed
  • Test forskellige budskaber til forskellige målgrupper
  • Du kan vælge at annoncere for sider både på Facebook og udenfor Facebook, som f.eks. dit website. Ved at annoncere for noget som er på Facebook får du dog adgang til nogle ”social metrics”. Se mere i ordlisten herunder

Ordliste til Facebook Ads

Bid: Det maximale beløb du er villig til at betale pr. klik (CPC) eller pr. 1000 visninger (CPM)
CPC: Cost-Per-Click. Den gennemsnitlige pris du betaler pr. klik. Udregnet ud fra det samlede beløb du har brugt på annoncen divideret med antal kliks på annoncen
CPM: Cost-Per-Mile. Gennemsnitlig pris for 1000 visninger. Udregnet ud fra det samlede beløb du har brugt divideret med pr. 1000 visninger
CTR: Click-Trough-Rate. Antallet af kliks på dine annoncer divideret med antal af visninger
Frequency: Det gennemsnitlige antal gange en person har set din annonce
Impressions: Antallet af gange din annonce er blevet vist på Facebook
Reach: Antallet af individuelle personer som har set din kamppagne indenfor den valgte perdiode. Dette antal adskiller sig fra ”impressions” som kan tælle den samme person flere gange
Social Clicks: Antal kliks på en annonce som blev vist til personer hvis venner allerede har klikket ”like”, ”attending” eller bruger applikationen*
Social CTR: Antallet af ”social clicks” divideret med antallet af ”social impressions”*
Social impressions: Visninger af annoncer hvorpå deres venners ”likes” osv. er synlige på annoncen*
Social reach: Antal personer der har set en af dine annoncer som deres venner allerede har klikket ”like”, ”attending” osv. til*
Social %: Procentdel af visninger hvor din folk har set deres venners interaktion i annoncen

* Disse sociale metrics er kun tilgængelige når du annoncerer for en side, en event eller en applikation på Facebook

Sponsored stories

Facebook har også en annoncetype kaldet sponsored stories. Med disse annoncer kan man som ejer af en Facebook side bruge annoncer til at fortælle hvad ens ”fans” laver.

F.eks. kan man oprette sponsored stories der fortæller:

  • Når nogen checker ind på ens Facebook side
  • Når nogen bruger ens applikation
  • Når nogen klikker ’like’ / ’synes godt om’ på din side

Med de seneste ændringer i visningen af opdateringer i folks nyhedsfeed, er det blevet sværere og sværere at få synliggjort denne type opdateringer – derfor kan denne type annoncer hjælpe med at sprede budskabet.

Læs mere om Facebook sponsored stories her

Find mange flere videoer om Facebook og deres produkter på Facebook’s YouTube kanal

Skriv en Kommentar