Top 100 brands – Analyse

Millward Brown har for 7. gang udgivet deres analyse omkring globale brands i deres BrandZ Top 100 most valuable global brands rapport. Værdien er faldet hos mere end halvdelen af mærkerne, primært grundet de økonomiske resultater, som var kritiske og ikke selve brandværdien.

Trods denne udfordrende tid påpeger rapporten også stærke præstationer hos mange mærker på tværs af de forskellige kategorier, da der er en støt stigning i påskønnelsen af brandværdien samt betydningen af mærket.
I løbet af de seneste seks år, altså mellem 2006 og 2012, er den samlede værdi af BrandZ ® Top 100 Most Valuable Global Brands nemlig steget med hele 66 procent.

I denne rapport behandles også arbejdet med kommunikation og med begrebet “earned buzz”. “Earned buzz” er den vægtning af positiv omtale, mærket har modtaget, som er holdt op imod antallet af online fans (FanZ Index). Konklusionen er, at sociale og digitale medier har en vital betydning for succesfulde brands. Jo mere buzz og fans, jo mere værdi får mærket.

Interaktion og brugerinddragelse synes vigtigt som aldrig før. I samme rapport beskrives der under afsnittet Apparel, “movers and shakers”, hvordan applikationer har fået stor betydning for både Nike’s og Adidas’ salgs- og marketingsafdelinger.

Rapporten fortæller også om andre digitale løsninger såsom augmented reality spejle hos Topshop og Macy’s, samt at Zara har åbnet et US online shopping site, og at H&M snart er på vej et. Dertil fortæller den, at sociale shopping sites har stor indflydelse på salget, netop på grund af det sociale aspekt med at dele viden og erfaringer.

Det vil sige at en fokusering på online og digital kommunikation samt brugerinddragelse kan give ens virksomhed eller brand mere værdi.

Læs hele rapporten her.

Skriv en Kommentar