Det er ikke nogen hemmelighed at de sociale medier, heriblandt Instagram, er over os og har i dag stor indvirkning på virksomheders salgs- og marketingarbejde. E-mail marketing er dog stadig et vigtigt element. I denne artikel sætter vi fokus på nogle af e-mail marketings mange fordele, og hvordan du kan bruge Instagram til at udbygge din e-mail liste.

Derfor må du ikke glemme e-mail marketing

Når du arbejder med de sociale medier, kan man sige, at du er gæst til en fest, som du (endnu) ikke betaler for. De bekendtskaber, som du gør dig på de sociale medier, er ikke nødvendigvis vedvarende, idet du ikke har indflydelse på jeres indbyrdes relation. Det bestemmer de respektive medier, hvilket Facebooks (og på sigt måske også Instagrams) algoritme er et godt eksempel på: Du er ikke længere herre over, om du når din målgruppe – heller ikke selvom de følger din virksomhed.

Her kommer e-mail marketing ind i billedet. E-mail marketing skal ikke ses som et alternativ til sociale medier, men blot som et supplement. Ved at få tilladelse til at sende nyhedsbreve og anden form for markedsføring når du direkte ud i din modtagers indbakke, du har mulighed for mere dybdegående kommunikation, og du bestemmer selv over relationen (så længe modtageren ønsker “at være med”).

I følgende giver vi gode råd til, hvordan du kan flytte relationen fra Instagram over på din e-mail modtagerliste.

Lav et uimodståeligt tilbud på Instagram

Uanset hvor god en relation du har med dine følgere på Instagram, så giver de ikke deres e-mail adresse, bare fordi du spørger. Det er noget for noget, og du må derfor diske op med et godt tilbud i bytte for en e-mail adresse. Alt efter hvad din virksomhed foretager sig, kunne et godt tilbud være én af følgende:

  • En kupon eller særligt tilbud for nye abonnenter
  • Gratis download af ex e-bog, rapport eller undersøgelse
  • Et mini-kursus, ex et webinar
  • Et interessant nyhedsbrev
  • En gratis prøve.

Kun fantasien sætter grænser – men vigtigst er naturligvis, at det skaber værdi og beriger din målgruppe.

Gør det nemt at tilmelde sig

Én ting er at skabe interessen for dit tilbud, noget andet er at få folk til at tilmelde sig. Her er det væsentligt – hvis ikke afgørende – at det er nemt. Instagram giver desværre ikke mulighed for klikbare links i opslag (med mindre der er tale om et sponseret Instagram-opslag), og det vil derfor være relevant at linke fra bio-beskrivelsen ind til der, hvor man kan tilmelde sig og hente jeres ‘uimodståelige tilbud’. Linket kan med fordel føre ind på en landing page, hvor de besøgende kan tilmelde sig direkte og læse mere omkring tilbuddet. Dette fungerer bedre end at linke ind til jeres website, hvor man så skal lede efter stedet, hvor man tilmelder sig.

Gør opmærksom på tilbuddet

Du kan med fordel kombinere linket i bio-beskrivelsen med et eller flere opslag, der ligeledes gør opmærksom på både tilbud og mulighed for tilmelding til nyhedsbrev. På den måde kombinerer du push og pull kommunikation, således at budskabet eksponeres for flest mulige.

Klar call to action i bio

“Bio’en” er det første, man ser, når man tilgår en Instagram-profil. I teksten er det vigtigt minimum at have fokus på følgende elementer:

  1. Hvad får folk ud af at følge jer? Forventningsafstemning er vigtigt ift. at få de rette følgere og skaber samtidig interesse omkring profilen.
  2. Hvilken handling vil I have folk til at gøre? Hvis I ex ønsker tilmeldinger til nyhedsbrevet, bør det også stå her. Indsæt link til hvor man kan tilmelde sig, og skriv hvad man får ud af at gøre det. Sådan sikrer I som minimum udbredelse af jeres budskab – og formentlig flere tilmeldinger til nyhedsbrevet.

I har kun 150 tegn at gøre godt med i bio-beskrivelsen, så det er vigtigt at være kort og præcis i jeres kommunikation.

Få tips til Instagram-strategien i denne artikel.

Bruger du Instagram til at generere e-mail adresser?

I så fald hører vi meget gerne dine gode råd og erfaringer herunder.

 

Artiklen er skrevet med inspiration fra dette blogindlæg.

Skriv en Kommentar

 

Master Class i sociale medier

Sociale medier er noget, som stort set alle virksomheder gør brug af, men det er langt fra alle, der får det ønskede udbytte. På Master Class’en gennemgår vi de sociale platformes kvaliteter, muligheder, styrker og begrænsninger, sat i relation til virksomhedstype og mål.
Læs mere her