Udvikling i brugen af de sociale medier

Spekulerer du på, hvordan det sociale medielandskab ser ud for nutidens digitale brugere? – og dermed også, hvor fokus bør lægges i forhold til dine sociale medie aktiviteter?
Pew Research har udgivet en ny rapport, som viser, hvordan brugerne har diversificeret deres brug af sociale medier.

Læs også om den nyeste medieudvikling i 2017.

Nedenfor gennemgår vi 4 områder, hvor brugen af de sociale medier har ændret sig på det amerikanske marked.

1. Facebook er stadig populært, men græsset er ved at blive grønnere på den anden side

Undersøgelsen viser, at Facebook stadig er det mest populære sociale medie. Dog benytter 42% af voksne sig af mere end bare én social medieplatform. Det vil sige, der er masser af plads til andre sociale medier i deres digitale brug.

Skærmbillede 2014-01-24 kl. 12.37.27

Facebook er stadig populært, fordi alle er der. Alle ens venner og hele ens familie er at finde derinde. Udover det, så begynder brugerne at blive mere og mere frustrerede over Facebooks konstante ændringer mht. “rules of engagement” og selve layoutet af deres hjemmeside. Med det in mente så begynder mange brugere at føle, at græsset er grønnere på den anden side og bliver altså trukket til andre platforme, som hurtigt udvikler deres egne demografiske brugere. Teenager’s er på Snapchat, kvinder er på Pinterest, businessfolk er på LinkedIn osv.

Udfordringen for nuværende markedsføringsfolk, der sidder med Facebook som værktøj, er derfor at skabe succes på en meget turbulent platform, samtidig med at holde opmærksomheden hos de multiplatforme brugere. Derfor er jeres bedste mulighed for succes, at følge brugerne ud på de andre sociale medier og dermed diversificere jeres content strategi og engagere jer med dem på andre platforme end Facebook.

2. Instagram viser højt engagement

Undersøgelsen viser, at Instagram har meget højt engagement blandt dets brugere. 57% af Instagram-brugerne benytter sig af app’en dagligt. Sammenligner vi det med Facebooks engagement blandt brugerne, kan vi se, at 63% benytter sig af siden dagligt. Det er virkelig høje engagement rates for så “lille” et medie, sammenlignet med Facebook.

Instagram er begyndt at blive en stor del af mange markedsføringsfolks hverdag. Og det er med god grund, når man kigger på sidens engagement. Brugerne på Instagram interagerer endda med brands, som slet ikke har en officiel Instagram konto. Folk har jo stadig muligheden for at tage deres egne billeder og bruge jeres brand-navn som hashtag.

Se denne artikel med tips til at begå sig på Instagram: 7 Tips til Instagram.

 3. LinkedIn vækster blandt højtlønnede og studerende

LinkedIn viser fortsat vækst blandt højtlønnede og studerende. Det er samtidig den platform, der viser størst engagement for 50-64 årige. LinkedIn er som sagt stedet, hvor business- og erhvervsinteresserede folk networker, skaber leads, nye forretninger og meget mere.

I markedsførings-regi er LinkedIn derfor blevet en væsentlig spiller ift. at skabe en seriøs tilstedeværelse på et medie, hvor erhvervslivet færdes. Pt. er der over 250 mio. profiler på LinkedIn.

For mere inspiration anbefales det at læse 7 fejl din virksomhed laver på LinkedIn.

4. Kvinder bruger mere og mere tid på sociale medier – men ikke på Facebook

Undersøgelsen viser, at kvinder bruger mere og mere tid på de sociale medier. Især på andre platforme end Facebook. 48% af kvinderne udtaler, at de bruger mere tid på blogs og Pinterest. Hele 67% sagde det samme om Instagram. Falder snakken på Facebook, er det dog kun 30%, der udtaler, at de føler, de bruger mere tid dér.

Skærmbillede 2014-01-24 kl. 15.32.15
For mange kvinder handler de sociale medier om deres familie og venner. Dog vil flere og flere gerne have besked om tilbud, deals, shopping m.m. Med andre ord har kvinder altså mange kommercielle fokusområder på sociale medier. Der ses en tendens til, at de mixer deres personlige og kommercielle interesser i ét. Den bedste måde for virksomheder, at lukrere på dette, er ved at menneskeliggøre deres brand og skabe en social tilstedeværelse, hvor de er villige til at engagere sig. Her har det sociale medie, Pinterest, vist sig at have rigtig stor indflydelse, hvor hele 80% af platformenes brugere er kvinder.

Har disse insights fået dig til at overveje at ændre din social media strategi?

Stil gerne spørgsmål og kommenter i feltet nedenfor.

 

Denne artikel er skrevet med inspiration fra denne.

 

 

 

 

2 Svar
  1. Hvordan har udviklingen af unges adfærd på nettet været de sidste 10år
    godt? Dårlig? gerne med udvikling for både drenge og piger. er der noget bemærkelsesværdigt vi skal ligge mærke til i processen.
    Hvis det ikke er muligt for jer at svare kan i så henvise os til en god hjemmeside hvor vi kan få svaret.

    Vi stiller spørgsmålet fordi vi er igang med vores projektopgave omkring unges adfærd på nettet, og vil gerne have svar hurtigst muligt.
    Håber i kan hjælpe, tak på forhånd.

Skriv en Kommentar