Udviklingen i danskernes brug af digitale medier

DR udgav for nyligt Medieudviklingen 2015 med spændende konklusioner på danskernes brug af diverse medier i det forgangne år. Vi har plukket de vigtigste pointer om udviklingen i danskernes brug af sociale medier og internet og sætter desuden fokus på, hvordan du kan bruge den viden i din virksomhed.

Læs også om den nyeste medieudvikling i 2017.

Hvor lang tid bruger danskerne i gennemsnit på nettet om dagen?

2014: 2 timer og 18 minutter Hvor mange danskere benytter internettet dagligt eller næsten dagligt

2015: 2 timer og 25 minutter

Danskerne bruger fortsat mere tid på internettet hver dag – men der er ligeledes større kamp om brugernes opmærksomhed. Dog tyder meget på at både tidsforbrug og hvilke enheder, som benyttes, er stabilt.

Vi bliver mere mobile

Så mange danskere bruger internettet via mobilen dagligt eller næsten dagligt:

2011: 20 %

2015: 60 %

“Din bedste ven bor i lommen.” Sådan skriver DR i deres undersøgelse. Og det er ikke meget galt. For ikke nok med at vi bruger mobilen 3 gange så meget som bare 4 år tidligere, så er mobilen det første, vi kigger på om morgenen og det sidste om aftenen.

Sådan fordeler internetforbruget sig på diverse devices 

  • Internettet bliver mere mobilt, idet flere og flere danskere bruger mobilen til deres færden på internettet.
  • Tablet-forbruget ser ud til at have fundet et stabilt niveau, selvom flere får tablets.
  • PC-forbruget ser ud til at være stabiliseret, efter at være gået ned ad bakke de senere år. Samtidig står PC’en for størstedelen af tidsforbruget på internettet.
  • Hver fjerde går på nettet på mobilen om morgenen – allerede i sengen før de står op.
  • Blandt de unge bruger hele 70 % mobilen allerede fra morgenstunden.

Facts om danskernes brug af sociale medier

  • Flertallet af de danske mobilbrugere har Facebook app’en installeret, og over halvdelen bruger den dagligt.
  • Særligt teenagere er Facebook-aktive, og mediet bruges her dagligt af 87 %.
  • Knap to ud af tre teenagere bruger dagligt Snapchat.
  • Knap halvdelen af teenagere bruger Instagram dagligt.
  • Facebook, Snapchat og Instagram vokser, mens Twitter står stille med blot 4% daglige, danske brugere. Det svarer til forbruget i 2013 og 2014.
  • 20 % af Snapchat-brugere modtager/åbner beskeder fra kendte, medier og brands. Brugerne er interesserede i at følge brands og medier på Snapchat, som de kender i forvejen – Men kun hvis indholdet er godt.

Hvor mange danskere benytter sociale medier dagligt?

Snapchat Hvor mange danskere benytter sociale medier dagligt

Antallet af folk der bruger Snapchat dagligt er fra 2013 til 2015 fordoblet fra 24 % til 48 %. Samtidig voksede Snapchat i samme periode med 140 %, hvilket gør Snapchat til det hurtigst voksende sociale medie i Danmark. Mediet er særlig populært blandt unge under 30, som ¾ udgør. Men hvorfor har mediet taget de unge med storm? Ifølge undersøgelsen er det fordi, mediet er uformelt, uforpligtende og spontant.

Facebook

Selvom Snapchat er det hurtigst voksende medie, er Facebook stadig danskernes foretrukne. Og spørger man de unge Snapchat-brugere, er det også Facebook, som er afgørende i de flestes hverdag, mens Snapchat kan undværes. Mediet bruges ligesom Snapchat mest til at holde kontakt med venner og netværk og er sammenlignet med andre medier, som Twitter og Instagram, et forholdsvis privat medie.

Twitter

Som før nævnt står Twitter stille i antallet af danskere, der bruger mediet dagligt. Samtidig er der sket en forskydning i aldersgrupper på Twitter – De mister brugere under 40 år, men vokser blandt danskere over 40 år. Twitter bruges i højere og højere grad til at få hurtige nyheder, mens det i mindre grad bruges til at interagere med andre personer. Mediet anvendes i høj grad til velovervejet, offentligt indhold, og bruges i langt højere grad til kontakt med brands og medier sammenlignet med Snapchat, Facebook og Instagram.

Instagram

Antallet af daglige brugere på Instagram er fra 2014 til 2015 steget fra 9 % til 11 % og er dermed et medie med voksende interesse. Indholdet på Instagram tenderer til at være af privat karakter samt velovervejet indhold og bruges primært til at holde kontakt med venner og netværk.

LinkedIn

Brugen af LinkedIn er stabilt, hvis man ser på udviklingen fra 2014-2015. Når det er sagt, har vi også erfaret ud fra LinkedIn’s eget annoncemodul, at antallet af danske brugere for nyligt rundede de 2 millioner.

Hvad betyder det for dit arbejde?

  • Det digitale vinder stadig større indpas, og det vil derfor være vigtigt at være til stede på digitale – og ikke mindst sociale – medier i fremtiden. Få 10 gode tips til digital marketing
  • Husk at tilpasse dit indhold på de sociale medier til mobilerne. Fx med korte tekster, de rigtige billedstørrelser, etc. Få hjælp til at blive mere mobilvenlig her.
  • Overvej først hvem din målgruppe er og beslut herefter, på hvilke sociale medier I skal være til stede. Er din målgruppe ex 40+, er det nok ikke Snapchat du skal engagere dig i. Få større indsigt i hvilke sociale medier, der kan hvad, her.
  • Overvej ligeledes hvad formålet med din tilstedeværelse på de enkelte medier skal være og sørg for, at det stemmer overens med brugernes formål med at være til stede på mediet.

Skriv en Kommentar

 

Master Class i sociale medier

Sociale medier er noget, som stort set alle virksomheder gør brug af, men det er langt fra alle, der får det ønskede udbytte. På Master Class’en gennemgår vi de sociale platformes kvaliteter, muligheder, styrker og begrænsninger, sat i relation til virksomhedstype og mål.
Læs mere her