GlobalWebIndex har lavet et overblik over de største sociale medier netop nu. Og ikke overraskende ligger Facebook på en klar 1. plads. Mere overraskende er måske at Google+ ligger på 2. pladsen ift. antallet af aktive brugere med 343 mio. brugere og at Twitter er det sociale medie, som har oplevet størst vækst mellem Q2 og Q4 2012.
% af aktive Internet-brugere på de sociale medier
LinkedIn har globalt set kun fat i ca. 8 % af de aktive Internet-brugere, men ser vi på lokale stats fra socialbakers, har LinkedIn en forholdsvis høj penetration i nogle lande:
- Danmark ca. 17 %
- USA ca. 24 %
- UK ca. 17,5 %
Lande som Kina og Tyskland har en forholdsvis lav LinkedIn-penetration, hvilket bl.a. i sidste ende påvirker det samlede tal.
Ændring i aktive brugere i perioden Q2 – Q4 2012
De sociale medier, som oplever en stigning i antal aktive brugere i perioden mellem Q2 og Q4 2012, er som grafen viser bl.a. Twitter, Facebook, Google+ og LinkedIn, og de medier, der taber aktive brugere, er i høj grad de lokale sociale medier i bl.a. Kina. Netop tabet af brugere på de lokale netværk kan være med til at forklare Facebook’s fortsatte vækst i et marked, hvor mange ellers har travlt med at erklære “krig” mod verdens største sociale medie.
Se mere om undersøgelsen samt flere tal hos GlobalWebIndex her.