Så er der atter en frisk liste med juli måneds bedste viral-videoer fra Be On. Denne gang rummer listen både føreløse biler, oliespild, LEGO, folk der smider tøjet, fodboldtosser og en pige der løber “stropløs”. God fornøjelse.

The Empty Car Convoy af Hyundai

Hyundai viser deres store fascination for Volvo’s Epic Split og The Ballerina Stunt, ved at drage inspiration fra deres prisvindende stuntvertising videoer.

Hyundai’s nyeste video er en højspændt cocktail af stuntmænd, lastbiler, en øde highway krydret med Hyundai’s nyeste selvkørende bil. Bilproducenten viser sig fra sin humoristiske side ved at gennemføre det halsbrækkende stunt til en klassisk komposition.

Kampagnen formår at fange det brede publikum og ligeledes de der ikke er bil fanatikere, og fremvise deres Hyundai’s Automatic Emergency Breaking system.

Desværre mangler denne flotte kampagne en distributionsplan for at positionere sig selv blandt tidens bedste kampagner. Videoen blev offentliggjort I slutningen af Juni, og den har siden rundet 10 millioner visninger og skabt mest debat indenfor bilindustriens verden.

Hundai bør ikke være nervøse for at sigte højere og skabe mere omtale for deres innovative teknologi. For som BuzzFeed’s Jonathan Perelman siger: “Today, where content is king, distribution is queen – and she wears the pants.”

Bureau: The Viral Factory, London & Innocent Worldwide, Seoul

Score: 8,7

Undress Me af Showtime

Efter at have underholdt hele verden tilbage i marts måned med deres video “First Kiss”, er Tatiana Pilieva nu klar med en opfølgning. Denne gang er befinder vi os i soveværelset, hvor fremmede skal afklæde hinanden.

Til vores store forbavselse, var denne video skabt  I samarbejde med Showtime, som et led i at promovere deres nyeste sæson af “Master of Sex”. Et skifte der til forskel fra den første video, blev produceret i samarbejde med tøjfirmaet – Wren.

Udover at have udskiftet virksomheden bag kampagnen, holder Pilieva sig til præmissen fra hendes første video, hvor en håndfuld fremmede mennesker bliver placeret i en intim og lidt akavet situation. Til seerens store forbavselse bliver deltagerne mere komfortable så snart de er afklædte. Konceptet er meget simpelt – men det virker! Den autentiske reaktion fra deltagerne og parrenes intimitet, fastholder seeren gennem hele videoen.

Showtime har sat alt på et bræt med denne kampagne – men resultatet er sublimt. Det ser ud som om at Showtime ikke vil fortryde deres affære med Pilieva’s og hendes banebrydende videoer.

Instruktør: Tatia Pilieva

Score: 8,4

Everything is NOT Awesome af GreenPeace

Greenpeace har skabt en stærk video som tager afstand fra Lego’s samarbejde med Oliegiganten Shell og i processen efterlader seeren med kuldegysninger.

Videoen tager sig ud i et arktisk landskab genskabt i Lego klodser der repræsenterer det uforstyrrede barnesinds forestilling af verdenen. Til de melankoliske toner af Lego’s titelmelodi “Everything is Awesome” bliver det opstillede landskab langsomt overtaget af et oliespild.

Direkte, emotionel og med stor effekt, har denne video banet vej for en diskussion omkring legetøjsfirmaers etiske standpunkter og samarbejder. Videoen er skabt af det kreative bureau, Don’t Panic, fra London, der også står bag ”Save The Children “Most Shocking Second a Day“ En video der var at finde på top 5  fra marts måned, og omhandler konflikten i Syrien fra et barns synspunkt.

Bureau: Don’t Panic

Score: 8,3

Everyday Football Fouls af Fourground Films

Forestil dig normale mennesker som falder og smider sig på samme måde, som professionelle fodboldspillere gør under fodboldkampe. Det er lige præcis det personerne i denne fodbold parodi af Fourground Films gør. I to og et halvt minut ser vi slowmotion billeder der viser helt normale mennesker i almindelige omgivelser, såsom restauranter og kontorer, der efter knapt nok at være blevet berørt, smider sig på umotiveret vis. Præcis ligesom nogen af de professionelle stjerner vi kender fra VM i Brasilien.

Selv Luis Suarez som bider Giorgio Chiellini bliver genskabt på en stille vej ved en park. Et super underholdende stykke content, som afhjælper savnet af VM to uger efter turneringen sluttede. Videoen kunne være skabt for en række forskellige produkter, men den er lavet for at promovere skaberne af den. Videoen er både veltimet, up-to-date og hylende morsom, hvilket har resulteret i enorm eksponering for den lille Canadiske virksomhed, som nu har nået 4,4 millioner views.

Produktion: Fourground Films

Score: 8,0

Alexandria Morgan Runs Strapless af TomTom

Først var det David Beckham der løb kun iført underbukser, men nu er det altså den amerikanske model Alexandra Morgan der løber op og ned af fortovet iført et sportsoutfit der ikke overlader meget til fantasien.  Hvorfor? For at præsentere TomTom’s nyeste Fitness Tracker model, som er ’strapless’, præcis som Alexandra’s trænings BH i videoen. Reklamen proklamerer at være blevet forbudt på TV, hvorfor den nu løber frit rundt på nettet til stor begejstring for mange seere verden over.

At bruge en smuk model i meget lidt tøj er ikke originalt, hvilket slowmotion billederne af hendes barm heller ikke er. Der er dog en dobbelt effekt ved valget af musik, som er fra den ikoniske sportsfilm ”Chariots of Fire” – kombineret med overraskelsen over afsender bliver videoen let sharable, hvorfor den kommer med på vores top 5 denne måned.

Videoen kan desuden ses som lidt af en parodi på filmens (Chariots of Fire) kendte åbningsscene fra 1981, hvor man ser en masse unge mænd løbe på stranden til det efterhånden sagnomspundne soundtrack. Musikken er senere blevet brugt i flere programmer, reklamer og sports events, hvor OL må siges at være det største. TomTom’s video fortsætter i samme mainstream spor med slowmotion effekten af den løbende skønhed kombineret med den ikoniske musik godt kunne ligne en OL reklame. Ikke nogen dårlig parallel at trække for et produkt der vil ramme de aktive.

Bureau: DDB & Tribal, Amsterdam

Score: 8,0

(videoen er desværre ikke længere tilgængelig)

Listen er leveret af:

Be-On-logo

Karakter kriterier:

Be On’s karakterer er baseret på en internt udviklet system, hvor videoerne, udover deres views, social delinger og generelle medie buzz, bliver evalueret på 6 generelle kriterier, der er relevant for kampagnes online succes. Der bliver givet karakter fra 1 til 10, hvor 1 er det lavest mulige.

Øjeblikkelig opmærksomhed: Skaber de første 10-15 sekunder opmærksomhed? Om det kan betale sig at se videoen skal kommunikeres klart og tydeligt fra start. Ingen gider at spilde sin tid!

Fastholdelse af kunden: Indeholder videoen det sidste nødvendige touch der skal til, for at fastholde og imponere det moderne online publikum? Det kunne eksempelvis være en berømthed, et fangende soundtrack, eksklusive optagelser, sex appeal eller en simple fangende titel.

Historiefortælling: Videoen skal være interessant og bidrage med noget unikt eller hæve standarden i dens kategori. Historiefortælling er desuden relevant for flowet og er samtidigt det kreative koncept bag kampagner.

Mulighed for deling: Videoer skal eksekveres i et format og med en klang der får seere til at relatere følelsesmæssigt, hvilket skal resultere i delinger på blogs og andre sociale medie platforme. Mennesker er historie fortællere fra den dag de bliver født – vi vil dele, interagere og skabe samtaler, hvis blot fundamentet er der.

Produktion: 
Videoens kvalitet, layout og ægthed, har stor betydning for den overordnede oplevelse og om seerne er villige til at dele. Er videoen en fornøjelse at se, vækker den nogen følelser og er layoutet og plottet strømlinet ordenligt? Kampagnen samlet set Kampagnens dybde er vigtigt for det samlede engagement og den organiske trafik. Hvor mange content typer og kanaler er blevet brugt?

Skriv en Kommentar

Nyhedsbrev

Få berigende artikler om digitalt salg og marketing.

Tilmeld