November måneds mest globale videoer er nu blevet fundet. Top 5 listen er som altid leveret af Be On, og scoren er baseret ud fra følgende kriterier: Share ability, views, storytelling, tiltrækningskraft, produktion og samlet kampagne.

1. The epic split by Volvo Trucks

Episk er den bedste beskrivelse af denne store sæsonfinale fra Volvo Trucks. The Epic Split har på 2 uger høstet mere end 56 millioner views og 5 millioner shares, hvilket har fået Van Dammes booking agent til at slukke for den overophede telefon for første gang i mere end 10 år. Videoen er både poetisk og spektakulær og med sit signatur ’split’ bryder Van Damme sammen med Volvo Trucks rammerne for, hvad online video kan i dag. Volvo Trucks har siden lanceringen af ”The Ballerina Stunt” sidste år taget ejerskab over stuntkategorien og eksekverer en content marketing strategi, der både er konsekvent og ekstraordinær for et B2B brand. På over et år er det lykkedes Volvo Trucks at engagere og fastholde et publikum langt større end den oprindelige målgruppe, hvilket har givet taletid i verdens største nyhedsmedier. Med the Epic Split har Volvo Trucks slået et historisk slag for content marketing.

Score: 9,7
Bureau: Forsman Bodenfors

2. The bear and the hare by John Lewis

John Lewis årlige julekampagne markerer højtiden for rigtig mange englændere, og i år er ingen undtagelse. På trods af høje forventninger i forlængelse af sidste års virale succes* er det lykkedes at opnå mere end 7 millioner views på få uger. Videoen, der i genren mest af alt minder om en Disney produktion, handler i bedste John Lewis ånd om, at finde den perfekte gave til den du elsker. Produktionskvaliteten er i top, og de håndtegnede animerede figurer på 3D baggrund, fungerer fint med Keanes coverversion af nummeret ”Somewhere only we know”. Den over 2 minutter lange film bliver en anelse langtrukken, men fungerer for John Lewis, da man taler til et allerede etableret publikum med høje forventninger.

Score: 9,2
Bureau: DDB

Update: Videoen er desværre fjernet fra YouTube.

3. Reunion by Google Search

Google search har lanceret en feel-good video, der foruden at demonstrere Google Search’s egenskaber vækker stærke følelser hos seeren. Vi følger en ung indisk pige og hendes forsøg på at genforene hendes bedstefar med hans barndomsven efter seperationen af Parkistan og Indien i 1947. På baggrund af bedstefarens sparsomme barndomsminder og Google Search funktioner lykkes det pigen at spore vennen. Genforeningen er rørende og bidrager til videoens delevenlighed. Der findes mere end 9 sprogversioner af videoen, der allerede har bragt millioner af indere og parkistanere til tåre.

Score: 9,0
Bureau: Ogilvy India

4. Ken Block’s Gymkhana six by Need for speed

Der er dramatik og fart over feltet i den nye Need for Speed film. Ken Block er tilbage og denne gang på den mest ekstreme Gymkhana grid nogensinde set.  I modsætning til Gymkhana 5, der foregik på åben gade i San Francisco, er banen i denne sjette udgave lukket af og i det hele taget mere tro overfor de oprindelig spilelementer. Block skal passere forskellige forhindringer fra politifolk på Segways og i Lamborghinis til svingende jernkugler med faretruende spydspidser. Videoen har fået næsten 14 millioner views på få uger, og appellerer til en stor fanskare af Need for Speed og Ken Block fans. Igen er de tale om et vellykket content koncept og ejerskab, der gør det muligt at producere film til et eksisterende publikum over tid.

Score: 8,6
Bureau: Logan Media

5. All is right by Foot Locker (week of greatness 2013)

For at reklamere for en uge fyldt med sneakers releases (week of greatness) har Footlocker lanceret en video med nogle af de største sportsstjerner gennem tiden. I videoen følger vi stjerner som Mike Tyson, Dennis Rodman, Craig Sager og Brett Favre i en verden hvor ”all is right” med humoristiske referencer til fortidens afgørende kontroverser i deres karrierer. Vi ser blandt andet en brødbetynget Mike Tyson aflevere Holyfield’s øre tilbage. På få dage har videoen opnået 5,5 millioner views. Den er underholdende, velproduceret og delevenlig.

Score: 8,4
Bureau: BBDO

Top 5 listen er leveret af

Be on

Skriv en Kommentar