Goviral er endnu engang klar med en spændende liste over virale succeshistorier. Listen for oktober måned er domineret af videoer af lettere alternativ karakter. Redbull topper listen med deres “Mission to the edge of space”, LG er endnu engang repræsenteret – denne gang med et elevatorstunt, der skal demonstrere LG skærmenes kvalitet, mens Coke Zero formår at udnytte tidens 007-hype og slipper godt fra en høj-intens spændingsvideo med location på en ganske almindelig togstation.

1. Redbull: Mission to the edge of space

Hvad har de største og mest succesfulde reklamekampagner tilfælles? Et modigt brand. Modig er netop hvad Red Bull og Felix Baumgartner var i oktober måned, hvilket kvitteres med en suveræn førsteplads på denne måneds top 5. Med mere end 50 millioner views på bare fire dage, fordelt på et utal af sammenklippede videoversioner, skriver Red Bull sig ind i den virale verdenshistorie for brands. Red Bull siges at have investeret omkring 30 mio. dollars samt fem års forberedelse i projektet.

2. LG: So real it’s scary

På Top 5 listens andenplads er det LG, der er sluppet godt af sted med videoen so real it’s scary. I videoen følger vi to fyres forberedelse af et stunt, hvor de udskifter gulvet i en elevator med LG skærme og indstiller det til at ”forsvinde” under fødderne på dem, der stiger ind. De udsatte reagerer efter hensigten og springer for livet, endda så meget at der kan opstå tvivl om, hvorvidt de i virkeligheden er skuespillere hyret til formålet. Kunstigt set-up eller ej, videoen indeholder mange af de elementer, der skal til for at skabe en succes.

3. Coke Zero: Unlock the 007 in you

Som en hyldest til den nye James Bond film har Coke Zero skabt den ultimative udfordring i bedste 007 stil. På en togstation er en særlig sodavandsautomat opstillet med det formål at kvittere tilfældige Coke Zero købere med muligheden for at vinde eksklusive billetter til Bond filmen. Alt de skal gøre er at nå til platform 6 på under 70 sekunder. Men udfordringen er ikke så ligetil som den lyder: Undervejs er de mest absurde og morsomme forhindringer opstillet i form af en ældre dame med et hav af hunde i snor, en væltet appelsinbod og en kvinde, der påstår at kende den pågældende person, for bare at nævne et udsnit. Videoen af det veludførte stunt i bedste experience marketing stil scorer især højt på produktionsdelen. At transformere de få udsatte personers oplevelser på en togstation til en online video, set af mere end 7 millioner, er en opgave Coke Zero mestrer til præcision!

4. Air New Zealand: An unexpected briefing

I forlængelse af den første Hobbit filmudgivelse har Air New Zealand skabt en højest usædvanlig in-flight sikkerhedsvideo med nogle letgenkendelige passagerer. Videoen er en smule atypisk på Top 5 listen, da den ikke alene er en reklame, men også sikkerhedsinstruktioner til flyrejsen. At videoen alligevel har sneget sig ind på en fjerdeplads skyldes dens store virale potentiale med godt tre millioner views på bare få dage. I et reklameperspektiv er videoen for lang, men scorer højt på produktionskvalitet og evnen til at forarge og underholde trods det relativt tørre budskab.

5. Chanel No 5: Wherever I go

Chanel har formået at lave en helt og aldeles mærkelig kampagne – igen.  Der var store forventninger, da Channel annoncerede at den dobbeltnominerede Sexiest Man Alive, Brad Pitt, afløste bl.a. Nicole Kidman og Audrey Tautou som frontfigurer for parfumeklassikeren Chanel No 5. Resultatet There you are skabte imidlertid stor frustration blandt de mange tilhørere, der ikke forstod hvad den melankolske og dystre Brad havde med Chanel No 5 at gøre. Nu er Chanel ude med opfølgeren wherever you go, der imidlertid også virker en anelse akavet. Videoens ringe storytelling trækker den overordnede vurdering ned. Alligevel har Chanel kampagnen formået at skabe debat og flere komiske efterligninger på YouTube har gjort den til lidt af et fænomen. Måske det hele tiden har været Chanels bagtanke…

Listen er som altid leveret af goviral.

goviral

Skriv en Kommentar

Nyhedsbrev

Få berigende artikler om digitalt salg og marketing.

Tilmeld