Oktober måneds top 5 over globale videoer er nu blevet bestemt. Listen er leveret af BeOn, og de har som altid baseret scoren ud fra følgende kriterier: Share ability, views, storytelling, tiltrækningskraft, produktion og samlet kampagne.  

1. Telekinetic Coffee Shop Surprise by TrueMove

”Prankvertising” er den nye it-girl på den virale modescene. Fascinationens omfang minder på mange måder om den, vi så omkring ”flashmob” for et års tid siden. Og med god grund. Listens nummer et har på bare 20 dage opnået over 44 millioner views på YouTube, hvilket gør den til en af de absolut største virale successer nogensinde. Humor på bekostning af andres forskrækkede reaktioner er et effektivt virkemiddel, det gør videoen delevenlig.

Derudover har Sony skabt en rød tråd mellem gyserfilmens indhold og den ”prank” der udføres, som danner baggrund for de dybereliggende lag af kampagnen, hvor publikum opfordres til at udføre og dele deres versioner af ”Carrie” karakteren. Skuespil eller ej, det her er ”Prankvertising”, når det er bedst.

Score: 9,7
Bureau: Thinkmodo, New York, USA

//

2. For the Players since 1995 by PlayStation

Listens andenplads tager os på en nostalgisk rejse tilbage til 1995, hvor den første Playstation indtog drengeværelserne rundt omkring og op til i dag, få uger før lanceringen af den længe ventede Playstation 4. I videoen fastholdes billedet af et drengeværelse, der på trods af at drengene vokser op, fortsat har en Playstation som socialt samlingspunkt. Inspirationen til videoen har Playstation fra det tidligere populære og brugerskabte hashtag #PlaystationMemories. På den måde formår PlayStation ikke alene at påvirke en hel generation, der kan genkende segmenter af deres barndom i videoen, men man dykker samtidig ned i et allerede eksisterende samtaleemne på nettet. Internet Explorer havde tidligere på året succes med et lignende nostalgisk tilbageblik i  ”child of the 90s”.

Score: 9,4
Bureau: Thinkmodo, New York, USA

//

3. A long time coming by Samsung Galaxy Gear

Gennem årtier har Science Fiction genren fantaseret om et ur med kommunikationsfunktioner, og eksempler på disse “fremtidsurer” figurerer i alt fra Jetsons til James Bond film. I år 2013 blev fantasien til virkelighed og fremtiden nutidig. Det er budskabet i Samsung’s seneste video “A long time coming”, der promoverer Samsung’s seneste produkt – et ur der trådløst pares op med Samsung’s Galaxy Smartphone, og fungerer som en miniudgave af telefonen. Videoen, der appellerer til vores følelser og reflektioner omkring den tid vi lever i, har en bred samtaleværdi, hvilket på få uger har resulteret i mere end 3 millioner views.

For at tillægge kampagnen yderligere dybde er der produceret en produktdemonstrationsvideo, der fungerer som et informativt modstykke til den science fiction inspirerede video. For gadget fanatikere et must-see.

Score: 9,2
Bureau: 72andSunny, Los Angeles, USA

Update: Videoen er desværre fjernet fra YouTube.

 4. Staring contest by Dodge Durango & Ron Burgundy

På listens fjerdeplads har resultatet af et usædvanligt samarbejde indfundet sig. Det er Chrysler og Paramount Pictures, der har set synergi-muligheder i at anvende den karakteristiske Ron Burgundy fra filmen ”Anchorman”, som komisk parodieret sælger af Dogde Durango forud for præmieren på Anchoman 2. Et succesfuldt partnerskab der indtil videre har resulteret i 8 indledede spots, der sammenlagt har genereret mere end 5 millioner views. Ifølge Chief Marketing Officer hos Chrysler, Olivier Francois, er det her alene begyndelsen på, hvad der skal ende ud i næsten 70 mindre reklamefilm.  Det er med andre ord lykkedes at skabe et engageret publikum, og et koncept der kan franchises tilsyneladende til gavn for begge brands. En win-win konstellation der åbner op for helt nye muligheder på tværs af brancher.

Score: 8,9
Bureau: Wieden & Kennedy

Update: Videoen er desværre fjernet fra YouTube.

5. The chase by Volvo Trucks

Der er dramatik og fart over feltet i seneste Volvo Truck film. Igen er der tale om et stunt i særklassen udført af præcisionskøren Ron Hunt i den historiske spanske tyrefægterby Ciudad Rodrigo. Til rytmisk musik følger vi en flok ustyrlige tyrer og modige tyrefægteres jagt på en rødmalet Volvo Truck igennem byens snørklede gader.

Videoen scorer højt på produktionskvaliteten og den holistiske fortælling omkring stuntet, der gengives i en 3600 interaktiv suppleringsvideo. ”The Chase” er tredje stuntfilm inden for få måneder, der har opnået global bevågenhed, og Volvo må siges at have skabt et momentum og samtalerum online, der er sjældent for B2B virksomheder og lastbilssælgere især.

Score: 8,7
Bureau: Forsman & Bodenfors

Update: Videoen er desværre fjernet fra YouTube.

10 mest delte reklamer

2013 har budt på mange sjove og virale reklamer indtil videre. Se dette link, hvor Tim Nudd har samlet de 10 mest virale reklamer i 2013.

Top 5 listen er leveret af

Be on

Skriv en Kommentar

Nyhedsbrev

Få berigende artikler om digitalt salg og marketing.

Tilmeld