Brug sociale medier til at opbygge et personligt brand

Sociale medier giver en unik mulighed for at fasttømre din virksomheds brand i jeres modtageres bevidsthed såvel som at udvise personlighed. I denne artikel giver vi dig 4 gode råd til opbyggelsen af et personligt brand på de sociale medier.

Med et stærkt brand, som dine modtagere kan relatere til, er der ikke langt til skabelsen af værdifulde relationer mellem din virksomhed og jeres brugere på de sociale medier. Det handler ikke blot om at være med på alle trends og tendenser, men om at vise en menneskelig side, der kan skabe troværdighed til det brand eller den virksomhed, som du repræsenterer.

Det er dog væsentligt, at I har en strømlinet strategi for brandingen på de sociale medier, sådan at jeres brand fremstår enslydende og genkendeligt. I det følgende giver vi dig nogle tips til at styrke dit brand på sociale medier.

1. Vis hvad der foregår “bagved kulissen”

For at skabe et personligt kendskab til din virksomhed, er det en fordel at tage jeres modtagere med om bag kulissen, så de kan se, at der er rigtige mennesker bag brandet. En mulighed kunne være, at man følger en medarbejder en hel dag for at få et indblik i dagligdagen i virksomheden og den konkrete arbejdsgang. Det kan også bare være en tur rundt på jeres kontor for at vise spændende detaljer eller sjove påfund, såvel som lanceringen af et nyt produkt eller en service.

Alt i alt kræver det ikke meget mere end en person med en smartphone og et positivt motiv som glade medarbejdere, flot arkitektur eller måske en stor fødselsdagslagkage på kontoret. Det vigtige er, at modtageren føler, at denne får et unikt og intimt indblik bag virksomhedens ellers lukkede døre, som fremstår eksklusivt for modtageren.

Det kan enten have form er et ugentligt eller månedligt tiltag, men kan også være mere uforpligtende.

OBS: Husk dog at overveje hvilket medie, du lægger hvilken type historie op på, og at indholdet spiller sammen med jeres målsætninger på det valgte medie.

2. Del viden gennem engagement

Hvis du gerne vil sprede budskabet om din virksomhed, kan det give mening at engagere sig på de sociale medier. Del jeres viden ved at deltage i Twitter-chats, afholde Q&A’s og vær behjælpelig, når folk mangler råd til problematikker inden for netop jeres felt – og gør det offentligt.

Herved understreges virksomhedens ekspertise, ligesom I opbygger et billede af jeres virksomhed som hjælpsom og engagerende. Dette kan umiddelbart lyde som en tidsrøver af dimensioner, men det er det hele værd – både ift. styrkelsen af virksomhedens brand, men også til skabelsen af fremtidigt indhold til jeres sociale kanaler.

3. Husk at fejre jeres succeser

At fejre jeres succeser på de sociale medier er en yderst effektiv strategi, og det er ingen skam at udtrykke, hvor stolte I er over de resultater, I har opnået. Det kan ex være, at jeres virksomhed har vundet en pris, at I har hvervet en ny medarbejder, eller at I netop har rundet et skarpt hjørne i antallet af følgere.

Ved at vise jeres glæder fremstår virksomheden menneskelig, ligesom jeres succes sætter virksomheden i et godt lys. Det viser både, at I vokser, og at I har en velfungerende intern kultur, ligesom det er effektivt ift. at tiltrække fremtidige talenter til virksomheden.

4. Skab relationer

Medarbejderne skal frem i lyset! Employer branding er et effektivt middel til målet om at opbygge et personligt brand, da medarbejderne kan være med til at sætte ansigt på virksomheden.

Dig og dit team bliver kernen i relationsskabelsen, hvorved marketingafdelingens produktion af content og dyre kameraer til at tage de helt rigtige billeder til dit opslag kommer i anden række. Sæt medarbejderne som repræsentanter for virksomheden ved at dele deres succeshistorier. Brug af billede og navn på den specifikke medarbejder gør kommunikationen ekstra personlig.

Når I deler jeres succeshistorier kan det ligeledes være en idé også at få jeres kunder til at dele deres succeshistorie, så relationen bliver gensidig.

Kort og godt handler det altså ikke om at skubbe virksomhedens produkter eller services frem, men snarere om at fremhæve virksomhedens kultur, succeser og personligheder, hvis I vil opbygge et personligt brand. De ovenstående 4 tips kan bidrage til at skabe et publikum, der kender, kan lide og stoler på jeres brand, hvorved der kan skabes en værdifuld relation.

Hvordan tilfører din virksomhed personlighed til jeres brand?

Del gerne erfaringer og tips i kommentarfeltet herunder.

 

Denne artikel er skrevet på baggrund af dette indlæg.

2 Svar
  1. Cecilie Kvistgaard Jensen

    Kære Tove,

    Tusind tak for din positive feedback.
    Vi er glade for, at du synes vores content er relevant og du kan bruge det!

    / Cecilie, Marketingkoordinator

Skriv en Kommentar

 

Master Class i sociale medier

Vores Master Class i sociale medier er særligt udviklet til virksomheden, der allerede arbejder med sociale medier, men mangler en dybere viden på området. Programmet er fordelt på 2 fulde dage og er en kombination af undervisning, øvelser og cases.
Læs mere her