Jeg oprettede min LinkedIn profil tilbage i 2004 og har altid været glad gæst i ”den gratis bar”, men intet varer for evigt. Min barregning skal snart gøres op… LinkedIn har for mig altid været et overflødighedshorn af værdifulde informationer, som har skabt et stærkt afsæt for at arbejde med både faglig berigelse og Social Selling.
Nye vilkår for LinkedIn gratister
Med det nye design, som LinkedIn ruller ud i skrivende stund, følger der forskellige ændringer for din personlige brugerflade. Disse ændringer for de personlige LinkedIn-profiler, kan du læse mere om her.
Særligt hvis du ønsker at bruge LinkedIn til hardcore Social Selling, blæser der nye vinde. Tags, der tidligere har været en gratis funktion, tilhører nu kun brugere af det betalte produkt, Sales Navigator.
Særligt tag funktionen har jeg været rigtig glad for, da det har givet mig et skarpt overblik over mit netværk samt hvilket budskab, der kunne give mening at dele med enkeltpersoner via personlige LinkedIn beskeder. Jeg deler nemlig artikler og sender invitationer til møder og faglige arrangementer 3 til 4 gange årligt ved brug af mine tags. Tag funktionen forsvinder d. 31. marts 2017. Læs mere om, hvad du bør gøre, hvis du også har brugt tags.
En anden ændring er de søgemuligheder, du har, hvis du ønsker at filtrere dine avancerede søgninger. Søgninger vil stadig være mulige, men det bliver mere tidskrævende og kræver mere filtrering end tidligere. Eks. vil det ikke længere være muligt at søge blandt spændende gruppemedlemmer på eks. titel – også en funktion jeg har været glad for før.
Fremtiden for brugen af LinkedIn til Social Selling
Sales Navigator er et stærkt værktøj, som giver adgang til mange spændende funktioner, men det er ikke alle, der vil opnå et udbytte, der retfærdiggør investeringen. LinkedIn tilbyder en 3-måneders gratis prøveperiode i forbindelse med ændringen – så det er jo en god mulighed for at blive klogere.
For os i Digital Works, som arbejder kommercielt og med hardcore Social Selling, har jeg besluttet at investere i Sales Navigator. Alene den værdi, som ligger i vores tags og mulighederne med avancerede søgninger, er væsentlige i vores arbejde.
Jeg har efterhånden trænet mere end 8.000 mennesker i Social Selling, og mine erfaringer er, at Sales Navigator ikke er relevant for alle. Systemet er én ting, men om organisationen er moden til hardcore Social Selling er en anden ting.
Jeg er dog overbevist om, at hvis du og organisationen grundlæggende skal lykkes med Social Selling, er du nødt til at have fokus på, hvordan du skaber værdi for både større grupper og den enkelte connection/forbindelse i dit netværk. Det behøver du ikke have Sales Navigator for at være i stand til, men vil du og organisationen videre på Social Selling rejsen, skal der penge på bordet.
Vores Social Selling fokus hos Digital Works deles i 2 spor
I fremtiden vil du have mulighed for at deltage på 2 forskellige forløb hos Digital Works, uanset om det er vores åbne eller interne Social Selling træning.
Det ene forløb er for deltagere, der ikke har en betalt profil, men som ønsker at forstå, hvordan en Social Selling rejse indledes. Læs mere om forløbet her.
Det andet forløb er for hardcore Social Sellers, som har adgang til Sales Navigator. Læs mere om forløbet her.
Læs mere om vores interne Social Selling træning, som afholdes i virksomheden.
Held og lykke med din personlige Social Selling rejse – uanset om det bliver som gratist eller med adgangen til Sales Navigator.