4 værktøjer til at aflure dine konkurrenter på SoMe

I arbejdet med at forbedre din strategi på de sociale medier kan inspiration fra andre være yderst værdifuld. Et godt sted at kigge er hos konkurrerende virksomheder. Vi giver dig her 4 gratis værktøjer til at sammenligne din tilstedeværelse på de sociale medier med dine konkurrenters.

Artiklen er opdateret i april 2020.

1. Sæt din virksomhed op mod dine konkurrenter

Værktøjet Fanpage Karma kan analysere din og dine konkurrenters tilstedeværelse på henholdsvis Facebook, Twitter, Google+, Instagram, YouTube og Pinterest – dog er værktøjet stærkest inden for Facebook regi.

Her kan du få en detaljeret 90-dags analyse for en side, som sammenlignes med så mange konkurrenter, som du kunne have lyst til at sammenligne dig med. Du kan ligeledes tilvælge at modtage ugentlige opdateringer om, hvordan du klarer dig ift. dine konkurrenter.

De parametre, der sammenlignes på, er bl.a. engagement, vækst, mest anvendte kilder og søgeord, top posts, frekvens, typer af posts og følgere. Du får herved mulighed for et hurtigt og overskueligt overblik over din og dine konkurrenters styrker og svagheder på de sociale medier, for derefter at kunne dykke ned i de konkrete data og finde grunden hertil.

Hvis du ønsker en analyse af andre sociale medier eller muligheden for at eksportere Excel og PowerPoint rapporter, kan du købe dig til dette gennem en premium version.

2. Vurder din Facebook-sides præstation

Giv din Facebook-side et hurtigt eftersyn med LikeAlyzer, som er særligt anvendeligt i et konkurrencemæssig henseende. Dette skyldes, at værktøjet ikke kræver adgang til Facebook Insights, men har lignede funktioner/indsigter.

Dette værktøj tilbyder, i modsætning til ovennævnte, ikke en sidestillet sammenligning af dig og dine konkurrenter, men data fremstilles let tilgængeligt, hvorved du kan tage screenshots af flere analyser og sætte dem op mod hinanden.

LikeAlyzer bruger sit eget pointsystem til at vurdere en sides rangering på en skala mellem 1 og 100. Du kan endvidere få et overblik over likes, vækst, engagement rate og omtaler. I målingen heraf benyttes et grønt flueben eller et rødt kryds alt efter hvor stærkt, det enkelte element er.

Til sidst kan værktøjet måle på respons, timing, typer af posts og side information (ud fra ovennævnte målesystem) med anbefalinger til forbedring i bestræbelsen på stærkest engagement.

LikeAlyzer er essentielt til at foretage et hurtigt tjek af dine og dine konkurrenters sociale medier. Vær opmærksom på de forbedringsforslag, du bliver anbefalet, for at blive klogere på, hvor du kan forbedre din indsats.

3. Identificér Influencers

Det forhenværende Twtrland, som i dag har ændret navn til Klear, er det perfekte værktøj til at finde Influencers, ligesom at det tilbyder nyttige analytiske oversigter. Du kan søge efter Influencers ud fra kvalifikationer og/eller lokation, hvortil du vil få en liste på 10 Influencers i forskellige kategorier. Der er også mulighed for at opgradere til en betalingsversion for at få flere resultater.

Du kan desuden søge efter en person og se en analyse af dennes profiler på Twitter, Facebook og Instagram (du skal manuelt vælge disse), herunder deres mest populære indhold, aktivitet og de personer de hyppigst er i kontakt med. Det er også muligt at se, hvem der følger og interagerer med profilen ud fra alder, lokation, køn og interesser.

Klear er det førende værktøj i arbejdet med Influencers og giver et visuelt, let og overskueligt overblik. Det giver dig mulighed for at få et indblik i kvaliteten og ikke kun størrelsen af Influencernes publikum.

4. Undersøg aktivitet på Twitter 

Vil du analysere på din og dine konkurrenters Twitter-brug, er Twitonomy vejen frem. Du kommer i gang ved at logge ind gennem din Twitter-konto, hvorfra du i højre side kan vælge at se en analyse af din egen konto og en hvilken som helst anden konto.

Bredden af analysen afhænger af, hvor aktiv profilen er, da værktøjet analyserer et stort antal tweets ad gangen – så jo mindre aktivitet, jo længere tilbage i tiden vil der hentes tweets fra. Igen tilbyder værktøjet en betalt premium version, der gør det muligt selv at fastlægge bredden af analysen.

Analysen vil indeholde et gennemsnitligt antal tweets om dagen, antal retweets og favoriseringer. Derudover bidrager værktøjet med en oversigt over antallet af tweets med links, hashtags, mentions, besvarelser og retweets.

Du vil desuden kunne se, hvem der oftest engagerer sig i profilens tweets, ligesom at der listes de mest populære tweets samt en oversigt over, hvornår kontoen har været mest aktiv.

Twitonomy giver dig hurtigt og effektivt nyttig information i vurderingen af en konkurrents social media strategi. Du får hermed overblikket over de profiler, de oftest interagerer med, hyppigst benyttede hashtags og det mest succesfulde indhold, som giver dig et værdifuldt indblik i konkurrentens brug af Twitter.

Med disse 4 værktøjer er du godt klædt på til at blive klogere på dine konkurrenters strategi på de sociale medier, som forhåbentlig kan inspirere dig og styrke din virksomheds tilstedeværelse på diverse sociale platforme.

Hvordan bliver du inspireret af dine konkurrenter?

Del gerne dine bedste råd til at finde inspiration hos andre i arbejdet med din virksomheds sociale medie strategi herunder.

Artiklen er skrevet med inspiration herfra.

Skriv en Kommentar

 

Master Class i sociale medier

Sociale medier er noget, som stort set alle virksomheder gør brug af, men det er langt fra alle, der får det ønskede udbytte. På Master Class’en gennemgår vi de sociale platformes kvaliteter, muligheder, styrker og begrænsninger, sat i relation til virksomhedstype og mål.
Læs mere her