6 ting du ikke bør gøre på LinkedIn!

LinkedIn vokser fortsat i Danmark og har nu 1 million brugere. Dejligt for alle, som arbejder professionelt med platformen, men desværre ser vi ofte dumme fejl og fejlanskuelser i arbejdet med den personlige profil. Her er 6 ting, du ikke bør gøre.

De 6 ”råd” bør ikke følges, uanset om du er i arbejde eller between jobs.

Af Nicolai Hæggelin

Invitationer sendes uden personlige beskeder og til alt og alle

Lad nu vær med at tilføje folk til dit personlige netværk uden du kender dem. Foretag en fornuftig vurdering af om det giver mening at sende en invitation. OG husk at sende en personlig besked til vedkommende og henvis gerne til jeres relation. 99 % af alle de beskeder, jeg modtager, benytter blot ”I would like to add you to my professional network”. Så der er god mulighed for positiv differentiering.

Dårligt eller useriøst billede

Benyt et professionelt billede, ingen billeder fra ferien eller med børn på armen, vi er ikke på Facebook! Lidt surt hvis folk ikke kan genkende dig eller opfatter dig som useriøs! En lille bonus information: Hvis du ikke har et billede på din profil, har du omkring 40 % færre besøgende ift. folk, som benytter et billede.

Virk desperat

Selv om du er between jobs, er det ikke berigende information for hele dit og andres netværk. Bed ikke folk om at like din update om, at du søger job, så den kommer bredere ud i netværket. Det er ikke en rationel handling! Brug i stedet funktionen ”compose message” og gå målrettet og segmenteret til værks i dit personlige netværk.  Skriv personligt hvorfor du kontakter dem, og hvad du kan bidrage med i deres virksomhed. Så bliver det mere berigede og interessant for modtageren.

Intet summary

Et kort og præcist summary giver besøgende et klart indblik i dine kompetencer og faglighed. Uden et summary kan besøgende hurtigt være væk igen. Det bliver ikke klart for den besøgende, hvad man kan, og hvorfor det er interessant at læse mere om personen.

Brug af privat mailadresse i arbejdsregi

Hvis du skriver på vegne af din virksomhed ud til dine kontakter, så kan det bestemt ikke nytte noget, at beskeden sendes fra friskeper@gmail.com. Det virker ikke seriøst, og man kan som modtager blive i tvivl om vedkommende stadig arbejder for virksomheden. Jeg mener bestemt, at ”friskper” mailen kan benyttes, hvis man skriver ud i privatregi, det kunne f.eks. være, hvis man har en forespørgsel ift. et job. Hvis du ønsker at tilføje eller slette en mailadresse til din profil, sker dette under settings. Husk at din primære mail er den dit netværk kan se på din profil.

Ingen rød tråd i dine skills

Selv om der er plads til 50 skills på din profil, så overvej nøje den røde tråd. Folk, som både er gode til lean management, social media og kommunikation, har en meget speciel profil. Tænk nu over hvilket indtryk du gerne vil signalere, hvilke skills du kan stå til måls på, samt hvilken retning du ønsker din karriere skal tage i fremtiden.

Held og lykke med dit professionelle arbejde i 2013.

Har du andre handlinger, du vil fraråde LinkedIn-brugere at foretage, så berig gerne artiklen.

10 Svar
  1. Kim

    Jeg har lige delt dine gode råd på LinkedIn – og her er et tip nr.7 til Digital Works: Brug ikke danske bogstaver ÆØÅ i jeres URL, for så virker jeres side ikke i LinkedIns egen browser…

  2. Jacob

    Jeg vil også gerne dele jeres gode råd på LinkedIn.

    Men hvad er den nemmeste måde at gøre det på? Jeg kan umiddelbart ikke se, at I har sociale ‘dele-knapper’ – hvilket undrer mig.

    Skal jeg så bare på old-school vis kopiere URL’en ind i adressefeltet?

    /Jacob

  3. Hejsa Jacob

    Dejligt at I gerne vil dele vores gode “råd” 🙂

    Vi har skam social sharing knapper på alle vores artikler. Ude i venstre side (oppe i artiklen) har du mulighed for at dele artiklen direkte på Twitter, LinkedIn, Facebook og Google+.

    Håber det lykkes.

    De bedste hilsner
    Charlotte, Digital Works

  4. Rune

    Hej Charlotte
    Den der “Ude i venstre side…” ting kan jeg altså heller ikke se. Men nu bruger jeg også IE(9). Testede lige i Chrome – hvor jeg kan se hvad du mener.

    Mvh
    Rune

  5. Kim

    Hvorfor ændrer I ikke bare URL’en på artiklen nu? Det er muligt i WordPress, som jeg regner med at jeres side er lavet i…

    å=a
    ø=o
    æ=ae

  6. Gry Tange

    Det skal måske lige bemærkes at tilføjer man andre til sit netværk, på mobilen, kan man ikke vælge at tilføje besked… Det er en skam…

  7. Troels Aaen

    Det er pudsigt, for andre taler netop om at bredså sine kontaktanmodninger. På den måde udvider man sit netværk med netværks netværk, og dermed chancen for at komme i job igen.

    Jeg ved godt at det nærmer sig spam at gøre det på den måde.
    Men alligevel er det noget, jeg har praktiseret.

    Et netværk på tre til fire personer, er måske heller ikke lige den bedste platform at komme videre fra, vel? 😉

    Hvordan skal man ellers udvide sit netværk?
    Der er jo mange der synger højt om, at det er den eneste vej videre.
    Og efterhånden som tiden går, bliver ens bekendskabskreds – og dermed også ens netværk – mindre og mindre.

    Gode råd og forslag modtages med tak!

Skriv en Kommentar

Relaterede artikler

Nyhedsbrev

Få berigende artikler om digitalt salg og marketing.

Tilmeld

 

Tilføj grupper til din company page

Det er kun privatpersoner og ikke company pages der kan eje en gruppe og man har hidtil ikke kunne kæde sin company page og sin LinkedIn gruppe sammen. Men det kan man nu.
Læs artiklen her