4 gode råd til din Social Selling indsats

Skal der fokus på din Social Selling indsats i 2022? Brugt rigtigt kan LinkedIn skabe stor værdi til dit salgsarbejde, men brugt forkert kan det modsat have negative konsekvenser. Vi giver dig her 4 skarpe råd til, hvordan du får succes med Social Selling på LinkedIn.

1. Skab et stærkt personligt brand med en professionel LinkedIn-profil

Den personlige profil er dit udstillingsvindue, og den bliver evalueret, om du vil det eller ej. Særligt LinkedIn er vigtigt i din professionelle færden, da du har mulighed for at vise kunder, partnere eller fremtidige samarbejdspartnere, hvad du er i stand til.

Så hvad siger din profil om dig?

Fortæller den dine besøgende, at du er professionel, kompetent og troværdig, eller er den forældet og mangelfuld? Hvis det er sidstnævnte, så hæmmer du formentlig dine chancer for at opbygge et professionelt forhold til vigtige forbindelser og din social selling indsats.

I opbygningen af din profil bør du have særligt fokus på 3 elementer:

  • Autoritet og troværdighed
  • Beskrive hvordan du løser problemer på dit felt
  • Virke tillidsfuld.

I vores artikel ”Sådan udfylder du din LinkedIn-profil” får du en 10-punkts gennemgang af, hvordan du udfylder din personlige profil på LinkedIn.

2. Personalisér alt

Vi ser det alle steder – personaliserede tilbud baseret på vaner og adfærd. Den ”personaliserende” revolution er over os, og påvirker den måde, som vi sælger og approacher kunder på. Og metoden gør sig ikke kun gældende på det virksomhedsmæssige plan, men også på det personlige plan.

Derfor er der også fokus på den personlige interaktion på Linkedin. Selvom du sælger til en virksomhed, må du ikke glemme, at det først og fremmest er en person med et specifikt behov eller udfordring du møder. Derfor kan det være en fordel at connecte med dem, og på den måde skabe en stærk personlig relationen. Start altid med at skrive en personlig besked sammen med anmodningen, hvor du beskriver, hvordan i kan berige hinanden.

Men det slutter ikke der..

Din indsats afhænger også af, at du er kontinuerlig i dine bestræbelser på at skabe værdi. Del berigende indhold fra din profil eller send personlige beskeder med indhold, som du mener kan være relevant for den enkelte. Husk, det tager tid at bygge relationer.

Få flere tips til din professionelle færden på LinkedIn med artiklen 18 do’s and don’ts på LinkedIn.

3. Konsistens og hårdt arbejde

For at være vellykket med Social Selling på LinkedIn, bør du være konsistent. Det nytter ikke at skyde med spredehagl – så ryger personligheden. Derfor kan det være en god ide, at udvælge, og have fokus på leads, som du gerne vil have fat i. Følgende er en 5-steps fremgangsmetode, som skal styrke din indsats med Social Selling.

1. Find dine interessante emner
Der er 2 måder, du kan gøre det på – du kan bruge LinkedIns avancerede søgeværktøj eller du kan søge hjælp i dit nuværende netværk.

2. Skab den første kontakt
Tag kontakten til dit udvalgte emne, og husk ”invitations-beskeden” med den berigende besked.

3. Indgå i dialog
Fortsæt det gode arbejde med at skabe kontakt. Hvis emnet accepterer din anmodning, kan du sende dem en ”velkomst-besked” med tak for den nye connection.

4. Opbyg en relation
Herfra handler det om at berige hinandens indbakke eller nyhedsflow. Hold øje med relevant læsestof, du kan sende – pas selvfølgelig på, at dine henvendelser ikke kommer til at tage sig ud som spam og bliver for meget. Tænk på berigelsen.

5. Flyt samtalen offline
Sidste ”level” i din indsats, er at flytte samtalen ”offline” – det kan være en telefonisk samtale, en Teams samtale, eller måske endda et fysisk møde. Det handler om, at relationen skal opbygges.

4. Byg autoritet og troværdighed gennem content marketing

Men det er ikke nemt at opnå tillid i din digitale verden, og det kræver en indsats.

Det handler om at dele relevant og berigende indhold, som viser dig som en værdifuld kilde til information og en ekspert på dit område.

Det content som du deler, kan komme i mange forskellige formater:

  • Skreven – Blogindlæg, artikler, whitepapers, e-bøger, rapporter, undersøgelser mv.
  • Lyd – Podcasts, interviews, Q & A’s, FAQ’s osv.
  • Video – How to’s, demonstrering af produkt, testimonials, Q & A’s, webinars, live streams, vlogs osv.
  • Visuelt indhold – Infographics, billeder, PowerPoint, diagrammer, grafer, citater, tjeklister mv.

Det vigtige er, at du kender din målgruppe og deres behov. Vis dig og dit indhold som løsningen på deres problemer, og sørg for at du deler viden af høj værdi for modtageren. Overvej derfor altid om du vil dele dit indhold til hele dit netværk eller blot sende det til enkelte personer i en personlig besked.

Har du flere gode råd til, hvordan man mest effektivt arbejder med Social Selling?

Så hører vi gerne fra dig i kommentarsporet.

Artiklen er skrevet med inspiration herfra.

Skriv en Kommentar

Nyhedsbrev

Få berigende artikler om digitalt salg og marketing.

Tilmeld

 

Styrk din Social Selling indsats

Brugt rigtigt kan LinkedIn være en værdifuld kilde til nye kunder, genetablering af kontakten til tidligere kunder samt til skarp faglig berigelse af dit netværk. Lær hvordan du bruger mediet mest effektivt på dette kursus.
Læs mere her