4 gratis værktøjer til unikt visuelt content

Leder du efter nye ideer og måder at præsentere dit indhold til målgruppen? I dag er visuelt content et populært marketing tool til at fange forbrugernes opmærksomhed.

I denne artikel kigger vi på 4 gratis værktøjer der kan hjælpe dig med at skabe stærkt visuelt content til din kommunikation på de sociale medier. 

Hvorfor visuelt content? Alle de mennesker som du prøver at nå med din kommunikation på de forskellige sociale medier – fans, følgere, kunder, potentielle kunder – overlapper de mennesker som dine konkurrenter også prøver at nå. Alle ønsker deres eget content lagt mærke til frem for alle andres. Tekst alene kan virke hult, tiltrækker ikke meget interesse og er nemt at overse. Visuelt content er derfor blevet en vigtig måde at skabe opmærksomhed omkring dine sociale marketing tiltag.

1. Design Infographics

Infographics er “hotte” lige nu. De er relevante for content marketing fordi de bringer liv til data – de er eye-catching. Problemet med infographics er for mange at de kan være komplicerede at lave hvis man aldrig har prøvet det før. Der findes dog et par gratis værktøjer der er nemme at bruge og ikke kræver noget specielt software eller en grafisk designer. Easelly er populært da det er meget brugervenligt og fungerer således at du kan vælge dine infographics elementer, og herefter kan trække dem rundt som du ønsker i forhold til designet. Du kan vælge i mellem en lang række baggrunde og objekter, uploade dine egne billeder, og bruge din egen data. Resultatet bliver en skræddersyet og professionel infographic!

2. Lav video slideshows

Har du overvejet at bruge slideshows i din content marketing? Her menes ikke nødvendigvis en standard PowerPoint præsentation, men en cool eller sjov video hvor du bruger dit eget visuelle content. Slideshows kan være en sjov måde at dele nyheden om et nyt produkt, vise forskellige måder hvorpå dit produkt bliver brugt, give dine fans et smugkig behind the scenes, etc.

Slidely giver dig mulighed for at skabe denne slags hurtigt og sjovt content, og er så simpelt som det kan være. Du vælger nogle af dine egne fotos eller video, tilføjer et filter, vælger baggrundsmusikken og voilà! Så har du en video eller galleri du kan dele med dit netværk på alle de større sociale platforme. Du kan også sende videoen pr. mail eller lægge den på et website. Slidely har næsten 50 millioner brugere (til sammenligning har Magisto 20 millioner brugere).

3. Erstat slides med animeret video

Hvis du er en lille smule træt af dine gamle PowerPoint præsentationer, så findes faktisk nogle andre muligheder hvorpå du kan skabe præsentationer der adskiller sig fra mængden.

PowToon er et godt alternativ hvor du kan lave animerede og interessante videoer og præsentationer. PowToon er ideelt til produkt demonstrationer, business præsentationer og teaser trailers om din virksomhed. Her kan du vælge i mellem en lang række templates, karakterer, baggrunde og meget mere. Du kan enten redigere i en allerede eksisterende template, eller starte helt fra bunden og designe din egen. Hvis sidder inde med et par sjove ideer til content, men mangler mediet, så kan PowToon være en god mulighed for dig.

4. Skab grafiske designs

Hvis du er en kreativ person men mangler evnerne indenfor Photoshop og Illustrator, så findes der her et alternativ til dig i form af Canva – en relativt ny DIY grafisk design-platform.

Canva er hurtigt og nemt at komme igang med, og så kan du begynde at lave coverbilleder til Facebook, headers til Twitter, billeder, posters og meget mere. Du har – ligesom med Easelly og PowToon – 100 % kontrol over din brug af tekst, objekter og farver i dine projekter. Canva har tusinder af gratis billeder du kan bruge, eller du kan vælge at uploade dine egne.

Disse 4 værktøjer giver dig en fantastisk mulighed for at skabe professionelt, skræddersyet og underholdende content. Så kom i gang med det samme – dit publikum vil elske det!

Hvorfor er det så vigtig med visuelt content?

Vi har naturligvis lavet en lille infographic med et par hurtige facts, for at vise hvor let det kan gøres. 🙂  Den er opsat med Easelly.

visual content infographic

 

Hvad er dine erfaringer med visuelt content?

Har du prøvet nogle af disse værktøjer? Hvordan skaber du selv content til din målgruppe? Kommenter gerne artiklen herunder 🙂

2 Svar
  1. Per

    Enig i at visuelt content vinder mere ind og kan være effektivt og stærkt. Men anbefaler I virkelig brug af tarvelige skabelonsagtige metoder her? Content er dyrt men værdifuldt. Og ikke noget man sætte ind i en dødsyg template generator. Jeres udtryk unik gælder i hvert fald ikke.

  2. Kære Per

    Tak for din kommentar.
    Naturligvis vil der være tidspunkter, eller typer af indhold, hvor det bestemt anbefales at lave visuelt indhold som ligger i tråd med egen visuelle identitet og ønskede positionering. Som fx da vi tidligere udgav denne: https://digitalworks.dk/artikler/formater-linkedin-company-page
    Eksemplet i indlægget er lavet for at vise hvor nemt og hurtigt man kan komme i gang med fx en infographic. Og for mange, er det et godt og nemt sted at starte.

    Rigtig god sommer.
    De bedste hilsner
    Charlotte, Digital Works

Skriv en Kommentar

Relaterede artikler

Nyhedsbrev

Få berigende artikler om digitalt salg og marketing.

Tilmeld