Hvordan udfylder du din profil på LinkedIn?

Vi har lavet en guide til, hvordan du kan udfylde de forskellige felter – og dermed sikre dig en professionel tilstedeværelse på LinkedIn.

Der er selvfølgelig mange meninger om, hvordan man skal bygge sin profil op, og det afhænger først og fremmest af formålet med sin profil på LinkedIn – er du sælger, jobsøgende, headhunter, indenfor marketing eller noget helt femte? Gør det klart, hvad du ønsker med din profil.

Vi giver dig her en guide til, hvad du skal tænke over, når du skriver dine tekster i de forskellige kategorier, og hvad du kan tilføje for, at du når helt i mål med din LinkedIn-profil.

Keywords – tænk dine tekster som SEO

Når du skriver dine tekster – headline, summary og jobbeskrivelse – skal du overveje, hvilke ord du bruger. Ligesom man i opbygning af websites arbejder med SEO, ligeså skal din profil huse de søgeord, som fremhæver de kompetencer, du besidder. Det handler om, hvilke ord du gerne vil forbindes med og søges frem på, da alt hvad du skriver på din profil fungerer som søgeord.

Det er her en fordel at bruge ord, der betoner de opgaver, som du er i stand til at løse. Brug derfor gerne flere relevante søgeord og tænk over, hvilke ord din målgruppe bruger når de søger. Det kunne fx være: Content marketing, sociale medier eller B2B.

Vælg derfor dine ord med omhu og gør dig umage med dine tekster.

Profilbillede

Et profilbillede giver op til 14 gange flere visninger på LinkedIn – og det er jo ikke så skidt. Men husk på, at ikke alle billeder passer på det professionelle netværk – ferie-, familie- og solbrillebilleder er et no go. Dit profilbillede er en vigtig del af førstehåndsindtrykket, så vælg et professionelt billede, hvor dit netværk nemt kan se og genkende dig.

Tip: LinkedIn har tilføjet en funktion, som gør det muligt at tilføje filtre på dit profilbillede.

Coverbillede – et forsigtigt visitkort

Et billede siger mere end man tror. Med et LinkedIn coverbillede får du mulighed for at vise mere af dig selv, og det er en unik mulighed for at visualisere din professionelle profil. Vi giver her nogle forslag til, hvordan coverbilledet kan anvendes.

  • Tænk på coverbilledet som et visitkort. Det kan være et billede, som afspejler din personlighed/arbejdsmoral, nøgleord om dig, et citat eller andet.
  • Din arbejdsplads – logo, bygning, jeres vision eller en særlig ting som man kender jer på.
  • Din branche/stilling – en forfatter kan fx have et billede af en skrivemaskine.
  • En portefølje af dit arbejde – dette kan være en fordel for fx grafikere, som kan vise deres arbejde frem.

Et coverbillede skal være med til understøtte dit brand og fuldende din profil. Familie og feriebilleder falder ikke under denne kategori, så selvom du elsker din familie, er en god tommelfingerregel at holde disse billeder væk fra LinkedIn.

Tip: Der er forskel på, hvor meget af billedet, som er synligt, afhængig af hvilken platform man ser det fra. Tjek derfor om billedet fungerer både på mobilen og computeren.

Den professionelle headline/overskrift

De fleste har den forudindstillede headline, der fortæller, hvor man er ansat og ens titel. Dette viser dog ikke, hvad du egentlig kan. En god ide er derfor at spørge dig selv: og hvad så?

  • Du er måske Social Media Manager, og hvad så? Jo, du skaber værdi indenfor sociale medier, marketing automation, SEO og content marketing.
  • Du er måske en erhvervsassurandør, og hvad så? Jo, du rådgiver selvstændige indenfor erhvervsforsikring og pension.
  • Du kan også vælge at dele dine kompetencer op: Digital Marketeer|SEO|Content Marketing|SoMe|Brugeroplevelse|B2B |

Pointen med dette er, at folk ikke blot skal se hvem du er, men lige så meget dine kompetencer, og hvad du specifikt kan hjælpe dem med.

Husk: Du har kun 120 skarpe tegn og skyde med – vær derfor præcis!

Summary/resumé

Når du arbejder med dit summary, skal du igen have din målgruppe for øje, da det er dit professionelle udstillingsvindue – hvordan skal det se ud? I dit summary får du chancen for, at vise hvem du er. Når man har læst dit summary, skal man gerne sidde tilbage med en følelse af, at man kender dig bedre. Fremhæv derfor gerne dine kompetencer, resultater og samlede erfaringsgrundlag. Her er det vigtigt, at du omtaler dig selv i første person (“jeg”) – ligesom du ville gøre i den virkelige verden.

Vi giver her nogle tips:

  • Start med en overordnede beskrivelse af dig – et elevatorpitch – en salgstale om dig og dine faglige kvalifikationer, hvor du kan vise dit professionelle brand. Her kan du lægge vægt på, hvad du gerne vil skabe værdi indenfor, din samlede erfaring, din særlige kompetencer osv.
    En beskrivelse kunne starte med “Jeg hjælper virksomheder med at mestre sociale medier, uanset hvilken niche de beskæftiger sig med.
  • Slut gerne af med en ”call to action”, hvor du fortæller dine læsere, hvad du gerne vil have de skal gøre, eller hvor de kan få mere information om dig.

Tip: Lav gerne dine tekster så de er letlæselige og brug gerne bullets for at gøre det mere overskueligt. Linkedin understøtter dog ikke dette, så et godt tip er at lave det i Word og derefter sætte det ind.

Husk: Dine første sætninger er vigtige! Afhængig af platform vil kun et bestemt antal anslag blive vist før læseren skal trykke ”Read more” – start derfor ikke ud med “Hej” og derefter et linjeskift.

  • Computer: Kun de første 220 anslag er synlige, før der skal trykkes ”Read more”
  • Mobil: Kun de første 92 anslag er synlige, før der skal trykkes ”Read more”, og derfor skal du være ekstra skarp her, da mange bruger LinkedIn på mobilen.

OBS: I skrivende stund bliver der rullet nyt design ud på de personlige profiler, hvor det nu ikke længere er 2, men de første 3 linjer, som bliver vist (opdateret d. 6. april 2018).

Beskrivelse af erfaring/jobs

Først og fremmest er det vigtigt, at du er knyttet op på den rette virksomhed, tilføjer hvor længe du har arbejdet der og angiver den rigtige job-titel – dette bør du sørge for fra start. Udover dette får du her nogle tips til dette punkt:

  • Hvis du er i en relativt lille eller mindre kendt virksomhed, så er det en god ide at beskrive, hvad virksomheden laver i første linje.
  • Skriv dernæst hvad du laver i virksomheden, og hvilke ansvarsområder du har.
  • Herefter kan du beskrive dine opgaver og arbejdsområder. Det kunne være; Producerer content, udarbejder mediestrategi osv.
    Her kan du også tilføje resultater, såsom at du har lavet et nyt website, været med til at starte en afdeling op eller andet.

Tip: Det vigtigste er selvfølgelig en beskrivelse af det job, som du sidder i nu. Nogle af de foregående kan også være relevante, men tænk over om din tid i Føtex som flaskedreng er noget, som styrker din professionelle profil eller om du bør slette dette.

Læs artiklen ”4 ting du skal fjerne fra din LinkedInprofil” og bliv klogere på irrelevant indhold på din profil.

Dansk vs. Engelsk?

Dansk eller engelsk profil? Når du skal vælge, om du din profil skal være på dansk eller engelsk, så afhænger det igen af, hvem dine kunder er og/eller hvem vil du gerne henvende dig til. Hvis størstedelen af dine kunder er udenlandske, så giver det bedst mening med engelsk og omvendt.

Tip: Der er ikke noget entydigt svar på, om du skal vælge en engelsk eller dansk profil, men det bedste tip vi kan komme med er; Vær konsekvent i dit sprogbrug!

Indhold på profilen

Du har måske nu udfyldt en masse elementer omkring dit professionelle liv, men ønsker at tilføje de ekstra ting, som ikke fremgår i fx jobbeskrivelsen. I denne kategori kan du uddybe din professionelle historie og tilføje elementer som kurser, frivilligt arbejde, certificeringer, efteruddannelse, skills, projekter du gerne vil fremhæve osv. Alle disse kompetencer kan være med til at styrke dit personlige brand.

Visuelle medier

Du nemt kan tilføje visuelt indhold og uploade både præsentationer, billeder og videoer under bl.a. summary, uddannelse og erfaringer, for at give din profil mere liv, sætte dit personlige aftryk og skille dig ud. Dette er også en god måde at illustrere dine kompetencer og kvaliteter med nogle helt konkrete eksempler, som kan brande både dig og din virksomhed.

Læs artiklen ”Skil dig ud med visuelt indhold på LinkedIn” og lær mere om dit visuelle indhold på LinkedIn.

Alle disse trin hjælper dig til at opdatere din professionelle profil. Hvis du mangler hjælp til at finde ud af, hvordan du ændrer de specifikke punkter, så kan du her få en mere udførlig guide af, hvordan du gør i artiklen ”10 gode råd til din personlige LinkedIn profil”.

2 Svar
  1. Anita

    hvis ens profil er oprettet på engelsk, men skal være dansk. Hvordan gør man så det? (Det er min samleveres side som er oprettet i engelsk men skal være dansk)

  2. Nikoline Grube

    Hej Anita.
    Mange tak for dit spørgsmål.
    Du skal gå ind på den profil, hvor i ønsker at ændre sproget.
    – Klik på det lille profilbillede oppe i højre hjørne af skærmen.
    – Vælg “Settings and Privacy/Indstillinger og privatliv”.
    – Vælg Account/konto i menuen øverst oppe på siden.
    – Vælg i menuen til venstre muligheden “site preferences/Webstedspræferencer”
    – Her kan du ændre sproget til Dansk eller hvilket som helst andet sprog.

    Jeg håber det hjalp. Ellers er du velkommen til at kontakte os igen 🙂
    dbh. Nikoline/DigitalWorks

Skriv en Kommentar

 

Brug LinkedIn i salget

Brugt rigtigt kan LinkedIn være en værdifuld kilde til nye kunder, genetablering af kontakten til tidligere kunder samt til skarp faglig berigelse af dit netværk.
Læs mere om forløbet her