LinkedIn-algoritmen – hvordan fungerer den?

Et spørgsmål, jeg konstant får, når jeg arbejder med kunder, både fysisk og virtuelt, er: Hvordan fungerer LinkedIn-algoritmen egentlig? Der er ikke noget let svar på dette spørgsmål, surprise!

I denne artikel vil jeg forsøge at give dig nogle grundlæggende retningslinjer, du skal overveje for dine fremtidige LinkedIn-indlæg.

Og vigtigst af alt: Husk, at algoritmen konstant ændrer sig!

Når du poster, identificerer LinkedIn tre forskellige kategorier for dit indhold:

  • Spam
  • Lav kvalitet
  • Høj kvalitet.

 Hvordan adskiller LinkedIn kvalitet fra spamindhold?

  • Brug god grammatik.
  • Autenticitet i dine indlæg er essentielt. Hvorfor skal folk læse dit indlæg? Giv din kommunikation et personligt præg.
  • Brug ikke flere links i dit indlæg.
  • Tag ikke mange mennesker.
  • Vær forsigtig med hashtags som ”#følg”, ”#kommentar” eller ”#synes godt om”. Brug omkring tre hashtags. Nogle bør være lidt bredere; det næste kan være lidt mere nichepræget (eksempler: ”#socialmedia”, ”#socialselling”).

Hvordan adskiller LinkedIn indhold af høj kvalitet fra indhold af lav kvalitet?

  • LinkedIns algoritme elsker kommentarer ligesom Facebook, fordi folk er mere engagerede, end når de bare giver et like.
  • Tag kun folk, hvis du ’ved’, at de vil reagere eller engagere sig. Selvom du kan tagge Barack Obama, giver det næppe mening 🙂.
  • Formatér dit indlæg, så det er let at læse på mobil, iPad og bærbar computer (også når du bruger billeder og video).
  • Post ting, der opmuntrer til et svar (stil måske et spørgsmål).
  • Udgående links er ikke noget, LinkedIn favoriserer (jeg bruger dog stadig et udgående link, når det giver mening). Nogle mennesker har erfaret, at et udgående link i kommentarfeltet efter et indlæg er udgivet er en måde, hvorpå man kan ’narre’ algoritmen (det gør jeg dog personligt ikke).
  • Brug stærke søgeord.

Engagement inden for de første 60 minutter er afgørende for dit indlægs succes

Den FØRSTE time er afgørende for dit indlægs succes.

LinkedIn analyserer det første engagement for at se, om det er værd at flytte indlægget til flere folks feeds. Hvis dit indlæg klarer sig godt i den første time, er det mere sandsynligt, at det sker.

Hvis ingen ser dit indlæg eller interagerer med det i den første time, er det mere sandsynligt, at dit indlæg forsvinder  😭.

HUSK også:

  • Post på et tidspunkt, hvor dine forbindelser og følgere er aktive på platformen (kan være tidligt om morgenen, ved frokosttid osv.). At teste er altid et must!
  • Stil et spørgsmål for at skabe engagement.
  • Svar alle, der engagerer sig med en kommentar til dit indlæg.

DETTE SKAL DU IKKE GØRE:

  • Bare poste og lukke for LinkedIn. Hold øje med udviklingen!
  • Gå tilbage og redigere dit indlæg. Normalt svækker dette indlæggets rækkevidde.

Løbende engagement og distribution af indhold

LinkedIn har tre metoder til at bestemme, hvad du ser i dit feed:

1. Relationer

LinkedIn ser på, hvem du arbejder/har arbejdet med, og hvem du har interageret med før.

2. Relevans

LinkedIn analyserer, hvilke grupper du er i, personer, du følger, hashtags, sider, du følger, og indlæggets sprog samt de virksomheder, mennesker og emner, der er nævnt i indlægget.

3. Potentielt engagement

Først og fremmest vurderer algoritmen sandsynligheden for, at du vil dele, kommentere eller reagere på et indlæg, men det tager også højde for det første engagement på indlægget.

LinkedIn har flere indholdstyper, som alle rangerer forskelligt i algoritmen: UDGÅENDE LINKS, LINKEDIN-INDHOLD, FOTOS, VIDEOER OG TEKSTBASEREDE INDLÆG.

Diversificér dine indholdstyper – video, tekst osv. – og se, hvad der virker for dig. Eksperimentér, analysér og opdatér din strategi.  

Held og lykke med dine fremtidige indlæg.

Skriv en Kommentar

Relaterede artikler

Nyhedsbrev

Få berigende artikler om digitalt salg og marketing.

Tilmeld

 

Arbejd professionelt med LinkedIn

Gennem professionel brug af LinkedIn og content marketing kan du skabe thought leadership, trafik, leads og øget synlighed. På dette heldags-kursus løfter vi niveauet og virksomhedens konkrete LinkedIn-udbytte signifikant gennem intens undervisning.
Læs mere